רגב הכריזה על רפורמה במחירי התחבורה הציבורית ללא תקציב או תאריך יעד

רגב הכריזה על רפורמה במחירי התחבורה הציבורית ללא תקציב או תאריך יעד

תחת המיתוג "צדק תחבורתי", תושבים בערי המרכז ישלמו יותר מתושבים בפריפריה. בנוסף, יותר אוכלוסיות יקבלו נסיעה חינם בתחבורה ציבורית. מתי? מתישהו

נסיעה חינם בתחבורה ציבורית
צילום: PIXABAY
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק באוגוסט נכנסה לתוקף הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית של שרת התחבורה לשעבר, מירב מיכאלי – דרך שווה. כעת השרה החדשה-ישנה מירי רגב משנה אותה. ליתר דיוק, היא מכריזה על כוונה לשנות אותה, אבל אין תקציב ואין תאריך יעד. נכון לעכשיו התעריפים הקיימים לא משתנים, עד להודעה חדשה. התוכנית של רגב, שנקראת "צדק תחבורתי", מחזירה הטבות לפריפריות ויוצרת אפליה בין המחיר שמשלמים תושבים שונים במקומות שונים בארץ. זאת, לאחר שהרפורמה הקודם יצרה האחדה של התעריפים.

בנוסף, היא אמורה להבטיח נסיעה חינם בתחבורה ציבורית לחיילים משוחררים במשך שנה לאחר השחרור. רגב גם מאמצת את ההחלטה התקדימית של מיכאלי לתת נסיעה חינם בתחבורה ציבורית למבוגרים, ומרחיבה אותה לאזרחים ותיקים מגיל יותר צעיר (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 – למרות שלא ברור למה להפלות לרעה את הגברים).

הרפורמה מייצרת מצב שיש יותר אוכלוסיות שיקבלו הנחה או ייסעו חינם, אך לא ברור מנין התקציב – ואולי בגלל זה טרם נקבע תאריך. במידה מסוימת נראה שהשרה מיהרה להכריז על תוכנית "צדק תחבורתי" בחיפזון, אולי כדי להסית את תשומת הלב מהוויכוחים העזים סביב המהלכים השנויים במחלוקת שהממשלה מובילה.

פואנטה בטלגרם

מה עוד אמורה לכלול רפורמת "צדק תחבורתי"?

  • 33% הנחה ברכישת ערך צבור ומנוי חופשי-חודשי לצעירים בגילאי 18-26: עד כה נהנו מהנחות רק ילדים ונוער עד גיל 18.
  • 50% הנחה על מנוי "חופשי חודשי", לאנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי. עד כה מגזרים אלה קיבלו הנחה רק בעת רכישת ערך צבור.
  • הוזלת חוזה חופשי חודשי משולב מעל 75 ק"מ: מדובר בחוזה חופשי חודשי המאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית עד מרחק של 225 ק"מ, שכיום מחירו עומד על 610 ₪, ובמסגרת הרפורמה יוזל מחירו ל-500 ש"ח.
  • 50% הנחה ברכישת ערך צבור וחופשי חודשי לתושבי הפריפריה הגאוגרפית: יישובים בפריפריה הגאוגרפית (הגדרת אזור פריפריאלי ברמה 1-5 על פי הלמ"ס) יקבלו 50% הנחה בעת טעינת כרטיס הרב-קו בערך צבור ובחופשי חודשי.
  • 50% הנחה ברכישת ערך צבור וחופשי חודשי לתושבי הפריפריה החברתית: יישובים בפריפריה החברתית (אשכולות סוציו-אקונומי 1-5 על פי הלמ"ס) יקבלו 50% הנחה בעת טעינת כרטיס הרב-קו בערך צבור ובחופשי חודשי.

מצד אחד הנחה על תחבורה ציבורית, מצד שני עידוד נסיעה ברכב פרטי בנתיבי תחבורה ציבורית

השרה רגב הדגישה במסיבת העיתונאים שמטרת הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית היא לעודד כמה שיותר אנשים להשתמש בה. זו גם הסיבה שהיא מעוניינת לאפשר לחיילים משוחררים לנסוע חינם במשך שנה, וזו גם הסיבה שהיא רוצה להגדיל את ההנחה על חופשי חודשי לצעירים עד גיל 26.

אבל מצד שני, אותה שרה היא זו שביום הראשון לכהונתה אמרה שתבטל את נתיבי התחבורה הציבורית, מפני שלא ייתכן שאנשים יעמדו בפקקים בזמן שהנתיבים הללו פנויים. וזו אותה השרה שרק השבוע אכן הכריזה על הקלה בנתיב התחבורה הציבורית לירושלים, כך שמספיק שברכב יהיו שני אנשים (נהג+נוסע), כדי שהוא יוכל לנסוע ללא קנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.

לא ברור כיצד השרה מעוניינת אנשים לעודד אנשים לעבור לתחבורה ציבורית, גם אם היא במחיר מופחת, אם נתיבי התחבורה הציבורית יהיו עמוסים ופקוקים. בסופו של דבר, מחיר הוא לא השיקול היחיד, ואנשים רבים מעדיפים את הנוחות שברכב פרטי, גם אם היא עולה להם יותר.

חברים, יש לנו עוד הרבה מה לספר לכם – עקבו אחרינו בפייסבוק! >

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות