הרשות להגנת הצרכן פוגעת בצרכנים ומבטלת את חובת מדבקת המחיר על המוצר

הרשות להגנת הצרכן פוגעת בצרכנים ומבטלת את חובת מדבקת המחיר על המוצר

שרת הכלכלה שוכנעה ע"י הרשות להגנת הצרכן לבטל את מדבקת המחיר. מחירי המוצרים יוצגו על מסכים. הטענה: "זה טוב לצרכנים". האמת היא שזה טוב לחנויות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה יותר נוח מלקחת מוצר מהמדף ולראות כמה הוא עולה לפי מדבקת המחיר המודבקת עליו? המדבקה לא רק מאפשרת לצרכן לדעת בכל רגע ובכל מקום בסופר כמה עולה המוצר, אלא מאפשרת לו גם לנהל מעקב אחרי המחיר כאשר הוא בבית. כך למשל, אם הוא רוצה לדעת כמה עלתה לו הגבינה בפעם האחרונה שרכש אותה, המחיר פשוט מודבק על המוצר.

פואנטה בטלגרם

כמובן שמדבקת מחיר היא נוחה לצרכנים, אבל פחות נוחה לרשתות השיווק. הן צריכות להעסיק כוח אדם שידביק את המחירים וכל שינוי במחיר הוא הרבה יותר מורכב, כך שהמחירים יציבים יותר לאורך זמן. לכן, הן הפעילו במשך שנים לחצים על הרשות להגנת הצרכן ועל משרד הכלכלה לבטל את חובת מדבקת המחיר.

והנה הם הצליחו. הם שכנעו את הרשות להגנת הצרכן שמעבר לצג דיגיטלי יועיל לצרכנים, והרשות מצדה המליצה לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לבטל את מדבקות המחיר. ברביבאי קיבלה את ההמלצה – ורשתות השיווק יכולות לרשום לעצמן ניצחון ענק.

במקום מדבקת מחיר על כל מוצר ומוצר, תראו בקרוב את המחיר על מסך דיגיטלי. אם תרצו לבדוק בבית כמה שילמתם – תצטרכו לחפש בחשבונית דיגיטלית שתישלח אליכם לסלולרי. מסורבל ומעיק לצרכנים, אבל נוח לבעלי החנויות.

‏‏‏‏‏‏ביטול מדבקת מחיר: חפשו את המחיר בצג אלקטרוני

ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מכנים את ההרעה בתנאים "רפורמה". זו אמנם רפורמה, אבל כזו שמרעה את התנאים – וחבל ששרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי אימצה את המלצתה.

 

בכך, הרשות פוגעת בחוק שהיה קשה מאוד לחוקק בזמנו. בשנת 1998 עוגנה לראשונה בדין החובה להציג את מחירו הכולל של כל מוצר עליו או על גבי אריזתו, להבדיל מהצגה על המדף. גם ברשות להגנת הצרכן טוענים שחובה זו נתפסת כאחת מהזכויות הצרכניות החשובות במדינת ישראל, אבל הם טוענים שלאור התפתחויות טכנולוגיות בתחום הקמעונאות, הם ביצעו מחקר מקיף והגיעו למסקנה שאימוץ הטכנולוגיות יועיל לצרכן.

מה שבטוח, הוא יועיל לסוחרים, משום שהם לא יצטרכו לעדכן שוב ושוב את המדבקות ולכן יוכלו לשחק במחיר בקלות רבה יותר.

ברשות אומרים כי הם ביצעו מחקר ובדקו טכנולוגיות בארץ ובעולם, וגילו שמעבר לצג דיגיטלי מביא איתו יתרונות כמו שליטה בתקציב במהלך הקניה, שיפור משמעותי בחוויית הרכישה, חיסכון משמעותי בזמנים ומיגור התופעה של פער בין המחיר במדף לזה הנגבה בקופה.

 

 

למעשה, ברשות אמנם ממליצים לבטל את חובת מדבקת המחיר, אבל אומרים בעצמם כי "שימוש בסל הטכנולוגיות הקיימות בשוק להצגת מחיר עשוי, בתנאים מסוימים, לשמור על התועלות הקיימות לצרכן מהשיטה הנהוגה כיום ואף להיטיב עם הצרכן". אם כך, הכול תלוי בתנאים מסוימים – שכמו שאנחנו יכולים להניח על סמך היכרותנו עם רשתות השיווק בישראל, לא יתממשו…

המלצות הרשות להגנת הצרכן

לפי הודעת הרשות, המלצתה היא לאפשר לקמעונאי מזון להציג את מחירי המוצרים בחנות בשיטה אלקטרונית, כאשר ההצעה מותנית בקבלת כל מרכיביה שיפורטו להלן. זאת לתקופה של 4 שנים שתתחדש אוטומטית אם לא יחול שינוי.

צג המחירים יהיה מחובר לקופות והחנות תהיה חייבת לספק חשבונית קנייה מפורטת למכשיר הסלולר של הצרכן.

על החנויות ייאסר להעלות מחירים במהלך יום עסקים.

על המוצרים להיות מסודרים מתחת לצגים האלקטרונים המתאימים להם.

ככל שהחנות גדולה יותר, היא תידרש לעזרים נוספים כמפורט:

  • חנות קטנה (מתחת ל-120 מ"ר), תחויב בצג מחיר בצגים אלקטרוני על המדף ללא עזרים נוספים.
  •  חנות בינונית (בין 120 ל-300 מ"ר) תחויב גם בסורקים נייחים בחנות המאפשרים להוציא מדבקת מחיר בכל מעבר בין שורות.
  • חנות גדולה מעל 300 מ"ר תחויב בנוסף לשני אלה גם לאפשר לצרכים לסרוק את המוצר ולראות את המחיר, יחידת המידה וסכום הקנייה המצטבר וכו'.

לטענת שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, הרפורמה בהצגת המחירים היא בשורה טכנולוגית משמעותית המותאמת לקדמה: "אני מצפה כי אלו יובילו להורדת מחירים עבור הצרכן".

לא ברור אם הציפיה להורדת מחירים מתבססת על תמימות או על ניסיון לשדר מסר חסר סיכוי.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אשר משופ מה סבור כי מדובר ברפורמה שתועיל לצרכני, אמר כך: "אני שמח מאוד על בחירתה של שרת הכלכלה והתעשייה לקדם את הצעת הרשות לרפורמה בתחום הצגת המחירים בחנויות המזון. הקמעונאות עוברת מהפכה דיגיטלית, שמאתגרת את החשיבה המסורתית. הרשות בחנה זמן רב את נושא הצגת המחירים כדי למצוא את הדרך לצעוד עם הקדמה מבלי לאבד את ההגנה הקיימת גם לצרכן, המתקשה עם השינויים הטכנולוגיים. אני סבור שהפתרון המוצע משיג את המטרה הזאת".

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות