"לראות את הבלתי נראה": תערוכה חדשנית בגן הבוטני בירושלים. שווה ביקור?

"לראות את הבלתי נראה": תערוכה חדשנית בגן הבוטני בירושלים. שווה ביקור?

פסנתר, אגרטל פרחים ומערה קסומה – אלה חלק מיצירות האמנות שתמצאו במיקומים מפתיעים בגן הבוטני, במסגרת התערוכה החדשנית "לראות את הבלתי נראה"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בעידן שבו כולנו מחוברים לטלפון הסלולרי – יותר ויותר תערוכות מנצלות את הטכנולוגיה כדי להציע למבקרים ערך מוסף. לעתים מדובר בערך מוסף זניח, כמו עמדה לתצלום סלפי – ולעתים במהפכה אמיתית שמשנה לחלוטין את מה שעד היום התרגלנו אליו בעולם התרבות. "לראות את הבלתי נראה" בגן הבוטני היא תערוכה מהסוג השני: כזאת עוד לא הייתה. זו תערוכה חדשנית, שונה, שמתאימה לעידן הדיגיטלי ודורשת מהמבקרים פתיחות למשהו חדש. זאת, משום שהמיצגים בתערוכה לא באמת קיימים בגן הבוטני. מדובר ב-13 יצירות אמנות מיוחדות, גדולות ומרשימות – שאותן אפשר לראות במיקומים שונים בגן, רק באמצעות אפליקציה ייעודית בטכנולוגיה של מציאות רבודה.

מה שלא פחות מיוחד הוא העובדה שהתערוכה "לראות את הבלתי נראה" מוצגת לא רק בגן הבוטני, אלא בעת ובעונה אחת בעוד 11 גנים בוטניים בעולם (בארה"ב, באוסטרליה, בקנדה ועוד). זה כמובן מתאפשר אך ורק בזכות העובדה שהמיצגים הם מיצגים וירטואליים.

"לראות את הבלתי נראה" בגן הבוטני: היצירות

כל אחד מהאמנים בחר להציג יצירה כאוות נפשו, וכל יצירה מפתיעה את המבקרים מזווית אחרת.

בין היתר, ניתן למצוא מערה קסומה ולהיכנס אליה (וירטואלית), אפשר לפגוש גזע עצום בצורת הספרה אפס, מעוטר באלפי קואורדינטות ולעבור דרכו. אפשר גם להתבונן בטבע מבעד לבועה ענקית שמשנה את הפרופורציות לחלוטין.

אגרטל פרחים – טבע דומם בלב הטבע?

אגרטל פרחים וירטואלי - לראות את הבלתי נראה בגן הבוטני
אגרטל פרחים וירטואלי של האמן אורי גרשט. צילום: דפנה הראל כפיר

 

בועת ענק בתערוכת SEEING THE INVISIBALE בגן הבוטני
בועת ענק בתערוכת SEEING THE INVISIBLE בגן הבוטני. צילום: דפנה הראל כפיר

 

תערוכת מציאות רבודה בגן הבוטני
צילום: דפנה הראל כפיר
מיצג וירטואלי בתערוכת "לראות את הבלתי נראה בגן הבוטני"
חלק מהמונומנט העצום של הספרה אפס, יצירה של האמן מוחמד קאסם מדובאי. צילום: דפנה הראל כפיר

פואנטה בטלגרם

נציב מלח ענק

האמנית סיגלית לנדאו הישראלית, שמקדישה חלק ניכר מעבודותיה לים המלח, יצרה מיצג מלח עצום ומרשים שכולל גשרים. המסר ברור: יצירת חיבור בין שלושת העמים שחיים סביב ים המלח – הישראלים, הירדנים והפלסטינים, והשארת העבר מאחור.

נציב מלח בגן הבוטני. יצירה של סיגלית לנדאו
נציב מלח וירטואלי בגן הבוטני. יצירה של סיגלית לנדאו. צילום: דפנה הראל כפיר

 

פסנתר בחיק הטבע

פסנתר בלב הטבע. תערוכה בגן הבוטני
פסנתר בלב הטבע, יצירה של האמנית שרה מיוחס מניו יורק. תערוכה בגן הבוטני. צילום: דפנה הראל כפיר

 

יצירה אחרת היא הפסנתר שמעליו מרחפות ומצייצות ציפורים. בעת הצפייה ביצירה, מתנגנת באמצעות האפליקציה גם מנגינת פסנתר והציפורים מצייצות. היצירה מעוררת תהייה לגבי ההגדרות של תרבות – האם רק נגינה היא תרבות, או שגם המנגינות שיוצרות הציפורים עונות להגדרה הזאת. הפסנתר ממוקם בדשא, בין העצים והוא נראה מוחשי לחלוטין. התחושה שהמבקרים מקבלים היא תחושה קסומה שקשה להסביר במילים.

 

לראות את הבלתי נראה בגן הבוטני
לראות את הבלתי נראה: נגד חוקי הטבע. צילום: דפנה הראל כפיר

"לראות את הבלתי נראה" בגן הבוטני – חיבור בין טכנולוגיה וטבע

החיבור בין טכנולוגיה לטבע הוא לכאורה חיבור בין ניגודים. הטבע הוא ראשוני, עוצמתי, טהור ומוחשי, ואילו הטכנולוגיה מנוכרת, וירטואלית ולא מוחשית. בדרך כלל, אנחנו יוצאים לטבע כדי להתנתק מהמסך, ולא להפך. בדרך כלל חיבור למסך מסמל ניתוק מהטבע. לכן, התערוכה הזאת מיוחדת. היא מספקת למבקרים זווית הסתכלות שונה על האופן שבו טבע וטכנולוגיה יכולים להיפגש ומעוררת לא מעט שאלות.

 

מצד אחד, הטכנולוגיה פותרת לא מעט קשיים – היא חוסכת את השינוע של היצירות, מנטרלת את הפגיעה בטבע שעלול היה להיגרם מעצם הקמת מיצגים פיזיים וחוסכת כמובן לא מעט פסולת. היא מאפשרת לאנשים בכל העולם להיחשף ליצירות ולמסרים של האמנים בעת ובעונה אחת, והיא גם מאפשרת ליצור יצירות ענק שבאופן פיזי קשה מאוד ליצור.

מצד שני, העובדה שאי אפשר לחוש את היצירה ולראות אותה בעיניים, מבחינת חלק מהמבקרים פוגמת ביכולת להתחבר אליה. זו תגובה שמאפיינת חלק מהמבקרים, בעיקר את המבוגרים שבהם.

תערוכה וירטואלית במציאות רבודה – איך זה עובד?

כאמור, מדובר בתערוכה וירטואלית שנוצרה באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה (AR). הביצוע פשוט מושלם, והמציאות הרבודה משתלבת באופן טבעי לחלוטין בטבע המוחשי.

כדי לצפות במיצגים יש להוריד לסלולרי אפליקציה ייעודית ששמה SEEING THE INVISIBLE. לאחר מכן אפשר לבחור שפה. על המסך מופיעה מפה, ועליה הסימונים של המיצגים.

תערוכה במציאות רבודה בגן הבוטני
תערוכה במציאות רבודה בגן הבוטני. צילום: דפנה הראל כפיר

 

יש לנווט אל המיצג – וברגע שמגיעים אליו נפתח אוטומטית האפשרות לסרוק את השטח. לאחר שהסריקה מצליחה, ניתן לראות את המיצג, להתקרב, להתרחק ואפילו להיכנס אליו (כשמדובר במערה למשל).

כדי לצלם את המיצג – צריך למעשה לשתף אותו בוואטס אפ או ברשת חברתית.

מומלץ להגיע עם סמארטפון או טאבלט טעונים במלואם (ניתן להשאיל טאבלט בכניסה לתערוכה). מומלץ להביא אוזניות כדי להאזין לסאונד בכל יצירה מבלי להפריע לשאר המבקרים, ומומלץ להוריד את האפליקציה מבעוד מועד. האפליקציה נתמכת ע"י מכשירים בני שלוש ומטה.

SEEING THE INVISIBLE בגן הבוטני – שווה ביקור?

מבחינתי, התשובה לשאלה אם התערוכה "לראות את הבלתי נראה" בגן הבוטני בירושלים שווה ביקור היא לחלוטין כן, בעיקר כלפי מי שאוהב אמנות, אוהב טבע ואוהב חדשנות. עם זאת, יש מבקרים שיתקשו להתחבר לסגנון ויירתעו מהעובדה שבסופו של דבר, המוצגים אינם פיזיים ויש תלות מוחלטת בטלפון הסלולרי כדי לראות אותם וליהנות מהם.

מידע נוסף על התערוכה ועל האמנים

מאחורי היצירות עומדים 13 אמנים, ביניהם סיגלית לנדאו ואורי גרשט הישראלים ואמנים מובילים מחו"ל (רפיק אנדוֹל מטורקיה, טימור סי-קין מברלין, אייזק ג'וליאן מבריטניה, מוחמד קאזֵם מדובאי ועוד.

אוצרים: הדס מאור וטל מיכאל הרינג.

התערוכה מוצגת במגוון גנים ברחבי העולם: הגן הבוטני בדנוור (ארה"ב), פרויקט עדן (קורנוול, אנגליה), הגן הבוטני ירושלים (ישראל), הגן הבוטני הלאומי קירסטנבוש (קייפטאון, דרום אפריקה), הגן הבוטני מארי סלבי (פלורידה, ארה"ב), האגודה לגננות של מסצ'וסטס (ארה"ב), הגן הבוטני המלכותי (אונטריו, קנדה), הגן הבוטני המלכותי אדינבורו (סקוטלנד), הגן הבוטני המלכותי ויקטוריה (מלבורן, אוסטרליה), הגן הבוטני המלכותי ויקטוריה (קרנבורן, אוסטרליה), הגן הבוטני של סן דייגו (ארה"ב) והגן הבוטני בטוסון (ארה"ב).

מחירים ושעות פתיחה

  • מחיר רגיל: 40 ש”ח
  • מחזיקי כרטיס ירושלמי: 28 ש”ח
  • חייל / סטודנט / גמלאי: 25 ש”ח
  • הכניסה חינם לילדים ירושלמים עד גיל 18 בהצגת תעודת זהות או בליווי אחד ההורים

התערוכה פתוחה בימים א’-ה’ בין השעות 9:00-17:00; יום שישי וערבי חג 9:00-15:00; שבת 9:00-17:00. כניסה אחרונה מומלצת לתערוכה: שעה וחצי לפני הסגירה.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות