רפורמת החניה: משלמים הרבה על חניה? היכונו לשלם יותר - גם קרוב לבית

רפורמת החניה: משלמים הרבה על חניה? היכונו לשלם יותר – גם קרוב לבית

אם נדמה לכם שכבר היום חלק ניכר מהכסף שלכם מתבזבז על חניה, שימו לב לרפורמת החניה שאושרה בכנסת: תשכחו מחניה חינם לתושבי העיר. באדיבות משרד האוצר ומשרד התחבורה

רפורמת החניה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחת הרפורמות שיותר יכאבו לנו בכיס אושרה בוועדת הכלכלה. מדובר ברפורמת החניה, שכוללת שינויים מקוממים בכל נושא החניה כחלק מסעיפי פרק התחבורה בחוק ההסדרים. ראשית, במקום תעריף חניה מירבי של 6.30 ש"ח לשעה, הרשות המקומית תוכל לגבות כל סכום שתבחר. שנית, על הרשות המקומית ייאסר לאפשר חניה חינם בכל שטחי העיר. ולמה מגיע לנו כל הטוב הזה? לכאורה כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית – אלא שתחבורה ציבורית בישראל היא כידוע לא יעילה ולא זמינה. המשמעות היא שפשוט נשלם הרבה יותר על חניה – וקופת המדינה תגדל.

רפורמת החניה: מהן הגזרות החדשות?

כבר כיום הישראלים מוציאים הון על חניה, אבל הממשלה רוצה יותר. במסגרת התקציב החדש, הוכנסו כמה גזרות ולאחר מספר דיונים הן אושרו בוועדת הכלכלה.




עד כמה שזה נשמע הזוי, חברי הוועדה, שהם כמובן נבחרי ציבור שאמורים לייצג את בוחריהם, אישרו לבטל את המחיר המרבי לשעת חניה ולאסור על הרשות המקומית לתת חניה חינם לתושבי הערים – זאת, ברשויות שיש בהן מעל 40 אלף תושבים.

בנוסף, קבעה ועדת הכלכלה כי הפער בין מחיר לשעת חניה שישלם תושב חוץ למחיר לתושב עיר לא יעלה על 30%.

הנימוק לאישור הסעיפים הללו הוא כאמור להקל על העומס בכבישים. לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים במרחב החיים שלהם.

כמה תעלה חניה לאחר רפורמת החניה?

התשובה על השאלה הזאת לא ברורה עדיים, אבל מה שברור הוא שהמחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה.

עיריות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.

 

פואנטה בטלגרם

 

חבר הכנסת שניסה לצאת להגנת התושבים היה ח"כ סמי אבו שחאדה.

הוא הסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה.

אולם, נציג משרד האוצר הדף אותו. רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהייה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.

חניה חינם לתושבי העיר – רק בערים קטנות

באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים.

הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד.

רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה.

שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהיה רשאית בזמן הזה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.

מגיעים מעיר מגוריכם לעיר אחרת? שלמו על חניה יותר

במסגרת רפורמת החניה, ועדת הכלכלה קבעה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים.

ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר ישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתושבי חוץ. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות וכי הם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30%.

הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.

ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק כאן למטה, זה קל!


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות