"מס נטפליקס", שנתניהו טען שאין לו היגיון כלכלי ופוליטי - בדרך לאישור?

"מס נטפליקס", שנתניהו טען שאין לו היגיון כלכלי ופוליטי – בדרך לאישור?

אם תתקבל דרישת האוצר לאשר את "מס נטפליקס", ככל הנראה נשלם יותר על שירותים דיגיטליים בינ"ל, החל מנטפליקס ודיסני פלוס ועד ספוטיפיי וגוגל דרייב

מחירים נטפליקס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בקרוב כנראה נשלם יותר על נטפליקס, דיסני פלוס, ספוטיפיי ושירותים דיגיטליים אחרים – ולא משום שהן מעלות מחירים. הסיבה היא שהממשלה מעוניינת שהחברות הבינלאומיות ישלמו מע"מ בישראל. אם הרעיון הזה נשמע לכם מוכר, זה מפני שהוא כבר עלה על הפרק בעבר, אך לא קודם. מי שהיה יו"ר האופוזיציה – בנימין נתניהו – התייחס אז בשאט נפש לרעיון של הטלת מע"מ על חברות אלה, וכינה אותו "מס נטפליקס". עכשיו, במשמרת שלו, ההצעה הזאת מופיעה בחוברת ההתאמות הפיסקליות המצורפת לתקציב.

כאמור, רק לפני כשנה נתניהו דחה על הסף את מה שהוא עצמו כינה "מס נטפליקס", והנה עכשיו הוא נראה קרוב מתמיד. מאחורי הכינוי "מס נטפליקס" שנתניהו המציא בעצמו, עומדת הכוונה להטיל מע"מ על חברות טכנולוגיה רב-לאומיות, כמו נטפליקס, דיסני, גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון. חברות אלו לא רשומות בישראל – אך משווקות לצרכנים הישראלים שירותים דיגיטליים כמו טלוויזיה בסטרימינג, משחקי מחשב ועוד. ברגע שגוף כזה יידרש להירשם בישראל כ"עוסק" ולהנפיק דוח של עסקאות וסכום לתשלום, יש להניח שהוא לא יספוג את המע"מ בעצמו וגם הצרכנים הישראלים יספגו התייקרות. המדינה כמובן תרוויח מזה, כאשר הצפי הוא כ-350 מיליון ש"ח בשנה הקרובה, וכחצי מיליארד שקל בשנה החל משנת 2024.

מעבר להכנסות הצפויות למדינה, הטלת חובת מע"מ על חברות בינלאומיות תייצר שוויון בין אותן חברות לבין חברות ישראליות, שכמובן כן משלמות כאן מע"מ.

מה שחשוב להבין הוא שכיום אין כמעט אדם במדינת ישראל שלא משלם על שירותים בינלאומיים שונים, החל ממינוי לנטפליקס, דיסני+, או אפל TV פלוס ועד מינוי לספוטיפיי או שטח אחסון בגוגל דרייב. החלטה כזו של הממשלה תגדיל באופן מיידי את ההוצאות של רוב משקי הבית בישראל ותהיה לה השפעה ישירה על יוקר המחיה (בעיקר של האוכלוסיה החילונית).

פואנטה בטלגרם

נתניהו ב-2021: "מה זה המס הזה? זה דבר מטורף"

מעניין להסתכל על התגובה של נתניהו רק בשנת 2021 להצעה הזו כפי שעלתה אז. נתניהו טען אז שהמטרה היא שאנשים יתנתקו מנטפליקס ויחזרו לצפות בערוצי החדשות, שהוא כינה ערוצי תעמולה: "שמעתם על מס הנטפליקס, שאלתם את עצמכם למה יש מס נטפליקס? זה דבר מטורף, מה זה המס הזה? אין לו שום היגיון כלכלי! יש בו היגיון פוליטי, כשאתה יודע שהערוצים ה"אובייקטיביים" האלו שהם בדיחה ומעוררי גיחוך, אנשים לא יכולים לסבול את זה, הם לא מסתכלים בזה, אז לאן הם עוברים? לנטפליקס, איך נגרום לכך שלא יעברו לנטפליקס? נטיל עליהם מס שיחזרו לערוצי התעמולה".

כעת מי שאמורים להתמודד עם ההצעה הזאת, שהגיעה ממשרד האוצר, הם מנכ"ל משרד ראש הממשלה שמינה נתניהו, יוסי שלי, ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה שמינה נתניהו, אבי שמחון.

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

נגישות