יש לכם קו של בזק בבית? בקרוב תשלמו עליו פחות

יש לכם קו של בזק בבית? עכשיו תשלמו עליו פחות

מי שעדיין יש לו קו של בזק בבית, משלם עשרות שקלים בחודש. בכמה יפחת החשבן שלו ומתי? בקרוב נשלם פחות, ובזק עדיין תרוויח יפה

קו של בזק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אם אתם מחזיקים קו טלפון של בזק, החל מהחשבון הבא תשלמו פחות. במצטבר, החיסכון יגיע לכ-500 ש"ח בשנה – אבל לא באופן מיידי, אלא לאחר שיסתיים תהליך הפחתת תעריפים. אמנם, לא מדובר בהרבה כסף, ועדיין יש לזה משמעות. כיום משלמים לקוחות בזק על קו טלפון ביתי כ-50-60 ₪ בממוצע. לאחר שההוזלה תיכנס לתוקף, התשלום החודשי יירד ל-30-40 ₪.

אגב, מסתבר שהרבה מאוד ישראלים היו יכולים לחסוך כמעט 500 שקל בשנה בלי לעשות כלום, אבל אף אחד לא דאג שזה יקרה. מדובר ב-1.4 מיליון אנשים שעדיין יש להם קו של בזק בבית. רבים ממחזיקי הקו הביתי של בזק הם אנשים מבוגרים, אשר בעקבות החלטת משרד התקשורת ישלמו פחות החל מ-1.4.22. משרד התקשורת הוא זה שקובע את התעריפים, ובמשך שנים הפרה החולבת הזאת המשיכה לתת לבזק חלב מבלי שבמשרד טרחו להוריד את התעריפים. השר יועז הנדל (תקווה חדשה) הוא זה שהוביל את המהלך, ורגע לפני שהרפורמה יוצאת לדרך, הוא שולח רמיזה לראש הממשלה לשעבר נתניהו, אשר עומד למשפט בין יתר בשל החשד להטבות אשר נתן לבזק. לדברי הנדל, הפחתת המחיר לטלפון הביתי הינה במוקד הברור של יחסי פוליטיקאים ושוק התקשורת: "במציאות נטולת מעורבות פוליטית, את ההחלטה הזו היה צריך לקבל מזמן".

בכמה יוזל הקו הביתי של בזק?

למרות שהתשלום החודשי לבזק על קו טלפון ביתי הוא לכאורה לא גבוה, עדיין מדובר בהוצאה קבועה של כמה עשרות שקלים בחודש. הסכום הזה מתווסף להוצאות התקשורת האחרות (חשבון הסלולר, לחשבון האינטרנט וכו').

בממוצע, החלטת משרד התקשורת תוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%. חיסכון של כ-20 ש"ח בחודש, משמעותו כ-480 ש"ח בשנה – סכום לא מבוטל.

בשלב הראשון יירדו דמי השימוש הקבועים בלבד, ובשנת 2023 גם תעריפי השיחות. התעריפים שנקבעו יהיו תעריפי מקסימום, כך שבזק תוכל גם להוריד אותם (אבל היא כנראה לא תרצה…)

בכמה יוזל תעריף קו הטלפון הביתי של בזק?

דמי שימוש קבועים שיחות
כיום 49.50 ש"ח בחודש 6 אג' לדקה לנייח, 11 אג' לדקה לנייד לפני מע"מ
1.4.2022 35 ש"ח כולל מע"מ 6 אג' לדקה לנייח, 11 אג' לדקה לנייד לפני מע"מ
1.7.2023 24.36 כולל מע"מ 1.4 אג' לדקה לנייח, 7.4 אג' לדקה לנייד לפני מע"מ

 

במצטבר, הציבור יחסוך כ-400 מיליון שקל בשנה.

הסיבה להחלטה – הרווח המופרז של בזק כמונופול

תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003. מאז אותה שנה שוק התקשורת השתנה מאוד, אבל למרות כל השינויים, בזק נשארה החברה הדומיננטית בתחום הטלפון הביתי.

לאחר שבמשך שנה נעשתה עבודה במשרד התקשורת, המסקנה המתבקשת הייתה שהגיע הזמן לאלץ את בזק להוריד מחירים.

"שוק הטלפוניה הממותגת, שבו פועלת חברת בזק, הוא שוק נפרד שבו שליטתה של בזק בשוק מאפשרת לה לגבות מחיר שהוא הרבה מעבר לעלויותיה השוליות, תוך גריפת רווח משמעותי לאורך עשור ויותר" – כך נכתב בחוות הדעת חוות של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור.

עוד נכתב בחוות הדעת כי: "בזק מעולם לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת. כוחות השוק נכשלו בחלוקת העודף שנוצר בעקבות השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת הנייחת, ומשכך, הרי שזה תפקידו של הרגולטור לדאוג שפירות ההתייעלות יתחלקו בצורה "הוגנת" בין הספק ולקוחותיו".

למעשה, אפילו אחרי השינוי שיבוצע, הרווח התפעולי של בזק בתחום הטלפון הביתי יהיה הרבה יותר גדול מהרווח הסביר. פרופ' גרונאו וד"ר רז-דרור הוסיפו כי: "אם להשתמש כקנה מידה בשיעורי הרווחיות התפעולית של חברות הפועלות בענף התקשורת, הרי ששיעורי הרווחיות התפעולית של חברות הרט"ן הוותיקות מפעילותן בתחום הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון), גם בשיא רווחיותן בשנת 2010 לא עלה על 27%, שיעור נמוך באופן משמעותי משיעור הרווח התפעולי של בזק – לאחר השינוי הנשקל כעת (37%)".

למה בכלל להחזיק קו טלפון של בזק

הרבה מאוד ישראלים שהחליטו לוותר על קו של בזק בבית כדי לחסוך בהוצאה, לאור העובדה שהם משתמשים בעיקר בסלולרי. אולם, רבים אחרים ממשיכים להחזיק קו טלפון ביתי של בזק, ולא בכדי.

ראשית, לא כולם רוצים להיות תלויים אך ורק בטלפון הסלולרי, ולכן הם מעדיפים שיהיה קו קבוע בבית.

שנית, אמנם, יש כיום תחרות בתחום הקווים הביתיים, אבל החברה היחידה שמציעה קו טלפון בתשתית קווית אמינה, שלא תלויה בהפסקות חשמל ולא תלויה בתשתית האינטרנט, היא בזק.

הוט, למשל, מציעה כבר שנים קו טלפון ביתי – אבל התשתית של בזק טובה יותר. גם סלקום ופרטנר מציעות טלפון בבית, אך מדובר בטלפון שפועל על תשתית האינטרנט, כך שאם האינטרנט מתנתק או החשמל נופל, הלקוח מוצא את עצמו מנותק גם מהטלפון.

בשורה התחתונה, כל אדם צריך לעשות לעצמו את השיקול הכלכלי ולהחליט אם הוא בכלל מעוניין בקו טלפון בבית, ואם כן, עד כמה חשובה לו התשתית.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

  1. ולמה את לא מזכירה את אופציית הקו הקל? 25 שקלים למי שממעט מאו דלהשתמש בקו של בזק. או האפשרות של קו ערום -קו טלפון לאל דמי מנוי שמשמ רק לאינטרנט ולא לשיחות??? את יודעת כמה אנשים לא יודעים שזו אפםשרות שכבר קיימת שנים ובזק טרחה במאמצים קשים להעלים אותה מכל רישום אפשרי כדי שלא להפסיד את המיליארדים שממשייכם לזרום לכיסיה על אס מאמץ???

נגישות