אשפוז בית לחולי קורונה - כל מה שאתם צריכים לדעת

אשפוז בית לחולי קורונה – כל מה שאתם צריכים לדעת

אשפוז בית לחולי קורונה הוא פתרון הרבה יותר טוב מאשר אשפוז בבית חולים עבור לא מעט חולים. למי הוא מתאים, ממי צריך לבקש וכמה הוא עולה? פרטים בכתבה

אשפוז בית לחולי קורונה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אמנם שיאו של גל הקורונה החמישי מאחורינו, אבל מספר המאומתים היומי עדיין עצום, ומספר החולים קשה בהתאם. וזה הזמן לדבר שוב על הפתרון שטרם אומץ בהיקף מספיק נרחב: אשפוז בית לחולי קורונה. אם יש משהו שברור היום יותר מתמיד, הוא שבתי החולים לא מסוגלים לעמוד בטיפול ממושך כל כך בחולים רבים כל כך.

אמנם, זה לא שהחולים שוכבים על הרצפה. אמנם, זה לא שאין מספיק ציוד וזה לא שאלפי חולים מתים מחוסר טיפול. אבל צריך להודות על האמת – כאשר מספר חולי הקורונה בבתי החולים גדל, הטיפול שהם מקבלים רחוק מלהיות מיטבי. לצערי, אני יודעת את זה מניסיון.

ראיתי את זה וחשתי בזה היטב כאשר שהיתי במחלקת קורונה בבית חולים הדסה עין כרם במשך מספר ימים בעיצומו של גל האומיקרון (לא כחולה, אלא כמבקרת). למעשה, כאשר החולה הוא חולה קשה, אך לא חולה אנוש – הטיפול שהוא מקבל בסיסי יחסית. רוב הזמן, הוא פשוט נתון להשגחה. במקרים רבים, השגחה מהסוג הזה אפשר לקבל גם בבית.

ואם זה המצב, לא ברור מדוע עבור כל החולים הללו לא מקדמים פתרון שהיה חוסך עוגמת נפש רבה גם מהמטופל, גם ממשפחתו גם מהצוות הרפואי בבית החולים: אשפוז בית.

אשפוז בית לחולי קורונה

למעשה, אשפוז בית הוא תהליך הכלול בסל הבריאות – המטופל לא אמור לשלם עליו כלל. למרות זאת, מעט חולים מודעים לאפשרות הזאת, וקופות החולים לא ששות להציע את האפשרות הזאת למטופלים.

כך למשל, לפני נתוני "צבר רפואה", כ-1000 חולי קורונה הופנו לאשפוז בית ע"י צבר רפואה מאז תחילת המגפה. מדובר במספר יחסית לא גבוה, לאור  העובדה שבשנתיים שחלפו נדבקו בישראל למעלה מ-3 מיליון איש. אמנם, מרביתם צלחו את המחלה במצב קל, אך היו גם אלפי חולים קשה. ללא ספק לפחות חלקם היו יכולים לקבל טיפול במסגרת אשפוז בית, אך למרות זאת נשלחו לבית חולים.

הרעיון מאחורי אשפוז בית הוא שמטופל אשר לא זקוק לטיפול רפואי אינטנסיבי, יכול לקבל מענה רפואי בביתו. מן הסתם, רוב החולים מעדיפים להישאר בבית ולא להיכנס למחלקת קורונה – שבה אין להם שום שליטה על המתרחש. השהייה בבית החולים היא לא שהייה נעימה והיא לא מזרזת החלמה. המיטה לא נוחה, הרעש בלתי פוסק יומם ולילה, האוכל מוגש בשעות ספציפיות בכמויות ספציפיות, המקלחת והשירותים משותפים… ומעל לכל מרחף הסיכון שהחולה יידבר במחלה אחרת, בזיהום או בחיידק אלים.

לא צריך יותר מדי הסברים כדי להבהיר שהאינטרס של כל חולה שלא זקוק לטיפול צמוד, ובפרט חולה קורונה, הוא להישאר בבית כדי להחלים.

אשפוז בית לחולה קורונה הוא פתרון אידיאלי מהבחינה הזאת, משום שחולי הקורונה כמעט ולא מקבלים טיפול תרופתי בבית החולים. את התמיכה בנשימה ניתן לתת באמצעות בלון חמצן.


בימים שבהם ביליתי כמבקרת במחלקת קורונה, נתקלתי במאושפזים בכל מיני דרגות חומרה של המחלה. היו כאלה שנזקקו לטיפול יחסית אינטנסיבי, והיו כאלה שלא נזקקו לשום טיפול – למעט זריקה פעם ביום, מעקב, ומדי פעם שימוש בבלון חמצן. למען האמת, גם הראשונים וגם האחרונים זכו לראות רופא רק פעם ביום – אלא אם כן היה מקרה חירום.

מחלקת הקורונה היא מחלקה כמעט נטושה. בכל משמרת יש מספר מצומצם של אחים ואחיות צריכים לתת מענה להרבה מאוד חולים. רופא מגיע בשעות הבוקר, בשעה לא קבועה, והולך לדרכו. פעמיים ביום האחים או האחיות לוקחים מדדים מהחולים.

אשפוז בית לחולי קורונה, איך זה עובד?

מי שאמור להחליט אם המטופל יכול לקבל אשפוז בית הוא רופא המשפחה. אם אתם או מישהו מבני משפחתכם חולה קורונה ומצבו לא מחייב אשפוז בבית חולים, אך מצריך השגחה רפואית – כדאי מאוד לבדוק את האפשרות הזאת.

התקופה האחרונה הוכיחה שאשפוז ביתי הוא חלופה ראויה וטובה לאשפוז בבית החולים, ולעתים קרובות זו חלופה שמאפשרת יותר תנאים אופטימליים להחלמה מאשר אשפוז בבית חולים. זאת, משום שהרעיון מאחורי אשפוז בית הוא לתת למטופל השגחה ומעטפת טיפולית ע"י צוות שמגיע לביתו.

אשפוז בית לחולי קורונה: מה מציעים בחברות "שרן" ו"צבר"?

כיום יש כמה חברות שמציעות שירות של אשפוז בית בכלל, ואשפוז בית לחולי קורונה בפרט. שתיים מהבולטות הן "שרן – רפואה עד הבית" ו"צבר רפואה".

בשתי החברות מבטיחים כי חולי קורונה באשפוז בית מקבלים ליווי וטיפול רפואי מידי צוות של רופא/ה ואח/ות ואנשי מקצוע רפואיים ופרא-רפואיים נוספים לפי הצורך. הצוות מבקר את המטופל בביתו מדי יום ומספק מענה טלפוני לשאלות רפואיות 24/7.

פואנטה בטלגרם

ב"שרן" מוסיפים: "תוך ארבע שעות מקבלת ההפניה והאישור, ייערך הביקור הראשון בבית המטופל על ידי רופא/ה או אח/ות. הביקורים יתקיימו אחת ליום, ובמידת הצורך אף למעלה מכך. האשפוז נמשך שלושה-ארבעה ימים בממוצע, וניתן להארכה באישור הקופה. הצוות לוקח מהמטופל מדדים ונותן טיפול תרופתי דרך הווריד במידת הצורך. "שרן" אחראית לספק את כלל התרופות והציוד המתכלה בעת האשפוז הביתי, והמרשמים של רופאיה מכובדים בבתי המרקחת בהתאם לשיוך לקופת החולים. אם מתעורר צורך במחולל חמצן, הקופה תדאג לספקו.

יש לזכור כי בניגוד לבית חולים, במקרה של אשפוז בית החולה או בני משפחתו הם שצריכים לדאוג לארוחות.

בחברת צבר, אשר עובדת עם כל קופות החולים, מרחיבים: "אשפוז בית הוא אשפוז אקוטי בית כולל ליווי וטיפול רפואי הניתן על ידי צוות של רופא/ה ואח/ות, שכל אחד מהם מגיע מדי יום לבית המטופל וזמינים עבורו טלפונית 24/7 (על פי צורך רפואי האחות תגיע לבית המטופל גם יותר מפעם אחת ביום). בנוסף, במידת הצורך קיים מענה מצד אנשי מקצועות הבריאות כמו פיזיותרפיסט, עו"ס, ריפוי בעיסוק. כולם אנשי צוות רפואי של צבר רפואה, כך שהאחראיות הטיפולית עוברת למעשה לידי צבר רפואה כגוף מטפל".

אשפוז בית לחולי קורונה ב"צבר רפואה"
אשפוז בית לחולי קורונה ב"צבר רפואה". צילום: חברת צבר

אשפוז בית לחולי קורונה: מידע נוסף

  • ההתאמה מתבססת על מדדים קליניים קבועים, וכמובן – על רצונו ונכונותו של המטופל לקבל בבית טיפול רפואי. ב"שרן" מסבירים כי איתור המטופלים המתאימים לאשפוז בית נערך על ידי הגורמים המקצועיים בקופות החולים (רופאי משפחה, היחידה לטיפולי בית, מוקדים והצוותים בבתי החולים) לאחר שביצעו הערכה לבדיקת התאמת המטופל לאשפוז ביתי.
  • השירות מתאים למטופלים בגירים (מגיל 18 ומעלה). על המטופל להיות בהכרה מלאה ולתת את הסכמתו לאשפוז בית.
  • במהלך האשפוז, חייב להתגורר עם חולה הקורונה לפחות אדם נוסף שמוגדר כמטפל עיקרי – בן משפחה או עובד סיעודי, ובבית חייבים להתקיים תנאים נאותים המתאימים לאשפוז.
  • האשפוז נמשך כל עוד המטופל נזקק לאשפוז.

האם אפשר לבקש אשפוז בית מקופת החולים?

בהחלט. ב"צבר רפואה" אומרים כי יש לבקש אפשרות לאשפוז בית מרופא המשפחה, או בחדר המיון בעת קבלת הפנייה לאשפוז.

ומה קורה אם המבוקש מבקש אשפוז בית אך נתקל בסירוב? בצבר רפואה מזכירים כי יש מקרים שהמטופל לא מתאים לאשפוז בית. למשל, מצבו הרפואי לא מאפשר שהות בבית, או אין אדם שיכול לשהות עם המטופל באופן צמוד בזמן הטיפול. עם זאת, במקרים שיש התאמה, בהחלט אפשר לפנות להנהלת המרפאה: "ניתן גם לייצור קשר עם מוקד צבר רפואה, אשר ינסה לסייע".

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות