דמי בידוד לעצמאים, כולל עצמאי שחלה בקורונה: זה מה שקובע החוק החדש

דמי בידוד לעצמאים, כולל עצמאי שחלה בקורונה: זה מה שקובע החוק החדש

במדינה מתוקנת, דמי בידוד לעצמאים היו מובנים מאליהם. במדינת ישראל זו בשורה. אז כמה תקבלו, מאיזה מועד ומי כרגיל התנגד?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

הנה משהו מובן מאליו שהפך לבשורה: דמי בידוד לעצמאים אושרו סוף סוף במתווה משופר. לפי ההחלטה שהתקבלה בוועדת העבודה והרווחה, דמי בידוד לעצמאים יעמדו על 570 ש"ח ליום – וזאת לאחר שהסכום הועלה מ-430 ש"ח ליום. יום נוסף, רביעי לבידוד, יחושב החל מ-21 בדצמבר 2021. מדובר בעצמאים שנכנסו לבידוד מסיבות שונות – החל מהעובדה שהם עצמם חלו בקורונה, דרך העובדה שנחשפו למאומת ועד היותם הורים לילדים שנכנסו לבידוד. גם עצמאים שיצאו לחו"ל במסגרת עבודתם יהיו זכאים לדמי הבידוד.

הימים יחושבו בדיעבד מחודש יולי 2021.

החלטה זו אושרה לקריאה שנייה ושלישית, כך שהליך החקיקה עוד לא הסתיים, אך זה הנוסח שצפוי לעבור.

דמי בידוד לעצמאים: מי נלחם למענו ומי נגדו?

ההישג הזה הוא תוצאה של עבודה מאומצת של ארגוני העצמאים, בעיקר ארגון "להב" והעומד בראשו, עו"ד רועי כהן, אשר הגישו בג"צ נגד המדינה ודחקו את משרד האוצר לפינה. לצדו פעלה לקידום החוק ולשיפורו יושבת ראש ועדת העבודה, ח"כ אפרת רייטן-מרום (עבודה). היא זו שגם דרשה שעצמאים יקבלו דמי בידוד גם עבור חזרה מחו"ל – שכן המדינה היא שדרשה מהם לשהות בבידוד ימים אחדים.

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים, "נאלצנו לתבוע מבג"ץ את המגיע לנו בזכות ולא בחסד, והיום הועדה רשמה הישג היסטורי. אני קורא לוועדה להמשיך במהלך – ולהעניק לעצמאים את המגיע להם".

האוצר מתקטנן על כל יום

בוועדה התנהל ויכוח בין אנשי משרד האוצר למשתתפים האחרים, האם להכניס אל החוק את חודש דצמבר. יו"ר הוועדה רייטן דרשה שהמועד הקובע לשיפורים במתווה הכולל 4 ימי פיצוי יהיה ה-16.12.2021, אך באוצר ובביטוח הלאומי התנגדו, כי לטענתם ההתפרצות המשמעותית החלה ב-26.12 ולכן הפיצוי רלבנטי רק מחודש ינואר.

עו"ד אורי כ"ץ ,מהלשכה המשפטית במשרד האוצר, טען שהמענה הייחודי לחודש ינואר היא בגלל ההתפרצות המשמעותית: "ההבדל איננו הזן – אלא ההיקף שלו, ולכן נקבע המועד של סוף דצמבר".

פואנטה בטלגרם

אסף וסרצוג, סגן הממונה על התקציבים, הדגיש כי העסקים הגדולים וגם העצמאים קיבלו סיוע רחב-היקף כדי לעבור את המשבר: "הוראת השעה היא בגלל ההיקפים האדירים של מספר המאומתים והשבתת המשק, ובכך הוא שונה וחריג מהגלים הקודמים – והתרחשות זו היא מ-1 בינואר ולא קודם לכן".

לפי אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, הזיהוי הראשון של זן האומיקרון היה בשבוע האחרון של חודש נובמבר, ובשבועיים הראשונים של חודש דצמבר הוא הגיע לישראל, ע"י נוסעים שחזרו מחו"ל. רק ב-26 בדצמבר יש זינוק במקדם ההדבקה.

כל הוויכוחים הללו נועדו כמובן לצמצם ככל האפשר את מספר העצמאים שיקבלו פיצוי – בעוד ששכירים מקבלים הכול באופן אוטומטי.

יושבת ראש הוועדה, רייטן, התעקשה ובסופו של דבר סוכם על 21.12.21.

איך דורשים דמי בידוד לעצמאים?

עצמאים שמגיע להם על פי חוק לקבל דמי בידוד, יוכלו להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולהגיש תביעה. לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "אנחנו מסתמכים על נתונים משרד הבריאות כדי לדעת כמה לתת ולמי. הביטוח הלאומי יכול לקלוט את התביעות לפיצויים כבר היום, וכל מה שצריך אלו נתוני משרד הבריאות. נפעל ללא פשרות לתת לזכאים את מה שמגיע להם, נפעיל שיקול דעת לקבלת התביעות גם במקרים חריגים בהם התביעות הוגשו אחרי הזמן".

תגובות: 0

נגישות