מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב - דוגמאות, מחירים והעונש למפרי החוק

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב – דוגמאות, מחירים והעונש למפרי החוק

אם יש לכם ילדים עד גיל 4 – אתם חייבים להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב על פי חוק. יישום התקנה נדחה מעט, אבל זה מה שאתם צריכים לדעת

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

לידיעת ההורים, החובה להתקין מערכת שתמנע שכחת ילדים ברכב המסיע ילדים מתחת לגיל 4 נדחתה מעט ותיכנס לתוקף ב-1.3.2022. במועד הזה תחל אכיפה ומי שייתפס ללא מערכת כזאת ייענש (בין אם מדובר בהורים ובין אם בכל אדם אחר שיסיע ילדים מבלי שיש ברכב מערכת כחוק). הקנס בגין הסעת ילדים מתחת לגיל 4 ללא התקנת מערכת כזו יעמוד על 250 ₪ וכן 4 נקודות.

דוגמאות למערכת שכחת ילדים ברכב

כיום יש מספר מערכות שכבר אושרו לשיווק ע"י משרד התחבורה, ביניהן המוצר של החברה הישראלית Babyflag, מערכת Tippy Smart Pad שנמכרת באתרים כמו KSP ואייבורי ועוד.




המערכות אינן זהות ולפני שמזמינים מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, חשוב לבדוק כיצד היא פועלת, עד כמה היא ידידותית להתקנה ולשימוש והאם אתם צריכים כמה מערכות לכמה ילדים – או שמספיקה מערכת אחת.

רוב המערכות מתבססות על שילוב בין מכשיר שנמצא ברכב לבין אפליקציה שיש להוריד אל הטלפון – אך לא כולן. חלקן מתבססות על חיבור בלוטות', אך לא כולן… באתר משרד התחבורה מופיעה רשימה של מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב המאושרות לשיווק. הצצה מגלה הבדל לא רק במחיר, אלא בטכנולוגיות, בסוג ההתרעה ועוד.

הנה 3 דוגמאות באתרים שעמם יש לאתר פואנטה שיתוף פעולה (ראו גילוי נאות בסוף הכתבה). מלבד מערכות אלה יש עוד מערכות רבות שניתן לבחור – חשוב לוודא באתר משרד התחבורה שהן עומדות בתקן.

BabyFlag – מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב שהוקמה עקב ניסיון אישי

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב - babyflag

את מערכת בייבי-פלאג הקים יזם ישראלי, גדעון קופרמן, לאחר ששכח את בנו ברכב. למרבה המזל, המקרה הסתיים בשלום, אבל הפאניקה שאחזה בו הביאה אותו לפתח מוצר ייחודי: BabyFlag.

מערכת BabyFlag מותקנת על החלון. ע”י חיבור בין המערכת לבין האפליקציה בסלולרי של הנהג דרך בלוטות’ (BlueTooth), המערכת מוודאת שהנהג ביצע סריקה של הרכב. במידה והנהג לא ביצע סריקה בסיום הנסיעה ולא כיבה את המערכת, ייווצר נתק בין הסלולרי למערכת, ותושמע אזעקה הן מהמערכת והן באפליקציה של הנהג בנייד. כיבוי המערכת יכול להתבצע אך ורק מחוץ לרכב ורק עם פתיחת הדלת. שימו לב – המערכת אינה סורקת את הרכב בחיפוש אחר ילד. במקום זאת, היא מוודאת כי הנהג ביצע סריקה בעצמו.

מערכת זו לא זולה, אך היא מאפשרת שימוש במכשיר אחד לרכב ולא בכמה מערכות לכמה ילדים.

KSP579 ש"ח
וואלה שופס599 ש"ח

 

Tippy – לא יקרה, אך מצריכה התקנה לכל ילד בנפרד

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב TIPPY

מערכת זו מתבססת על משטח שנמצא במושב הבטיחות של הילד ומזהה כי הילד נמצא בו. המערכת פועלת באמצעות אפליקציה ושולחת התרעה קולית לאחר שהנהג מתרחק כמה מטרים בלבד. את ההתרעה ניתן לנתק תוך 40 שניות. אם ההתרעה לא נותקה, יישלח מסרון יישלח לשני אנשים שהוגדרו מראש – ובו יצוין מיקום הרכב.

KSP179 ש"ח
אייבורי179 ש"ח
ווואלה שופס199 ש"ח

 

Baby beep – צפצוף וחיווי ויזואלי

מערכת בייבי ביפ למניעת שכחת ילדים ברכב

 

גם המערכת הזאת מתבססת על תקשורת בלוטות' בין כרית חכמה שמונחת על מושב הילד לבין מכשיר הסלולר של הנהג.

המערכת מתריעה בעזרת צפצוף וחיווי ויזואלי על הסמארטפון אם הנהג מתרחק כאשר הילד נמצא בתוך הרכב. בנוסף, היא שולחת מסרון עם קישור למיקום הרכב לאנשי קשר שנקבעו מראש. אם המכונית נמצאת במצב סטטי יותר מ-10 דקות – הודעות אלה נשלחות ומכסות גם מקרה ששכחתם את הטלפון ברכב. המערכת מופעלת ע"י סוללות AA.

וואלה שופס499 ש"ח

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב – מה קובעת התקנה?

לפי התקנה, חובת התקנת המערכת חלה על רכב פרטי, רכב נוסעים שמשקלו עד 5 טון ורכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עד 3.5 טון, למעט רכב להסעת תלמידים, מונית ורכב אספנות שמועד ייצורו עד 1983.

מערכת ההתרעה נגד שכחת ילדים תהיה אחת מאלה:

  • מערכות מקוריות שהותקנו על ידי יצרן הרכב בקו הייצור של הרכב בלבד. מערכות אלו ירשמו ברישיון הרכב.
  • מערכת התרעה אשר יצרן המערכת או היבואן המסחרי שלה סימן על גבי אריזת המוצר כי המערכת מקיימת את דרישות תקנת התעבורה 83ד.
  • מערכת התרעה שמיובאת בייבוא אישי דרך אתרי מסחר מקוונים בהתאם לחקיקה המופיעה באתר משרד התחבורה.

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב – מה עומד מאחורי הדחייה?

המועד המקורי של כניסת התקנות לתוקף היה אמור להיות 1.8.2021. מטרת התקנה היא כמובן לשמור על חיי הילדים, לאור ריבוי המקרים הטרגיים של ילדים שמתו לאחר שהוריהם שכחו אותם ברכב. לפי נתוני ארגון "בטרם", בין השנים 2010-2020 אירעו לא פחות מ-880 מקרים מדווחים, מתוכם כ-34 הסתיימו במוות.

אלא שהחיפזון שבה העבירו את התקנה לא השאיר כנראה מספיק זמן להתארגנות – לא מבחינת ייבוא מערכות לארץ, לא מבחינת הדרכה והסברה לציבור ולא מבחינת המוכנות לאכיפה.

פואנטה בטלגרם

התקנה אושרה ע"י משרד התחבורה בימי כהונתה של שרת התחבורה לשעבר מירי רגב עם פרצות בעייתיות. נראה שכמו בהרבה מקרים אחרים, גם הפעם התקבלה החלטה מבלי לבדוק אם היתכנות הביצוע שלה – הן מבחינת המוצרים הזמינים בשוק והן מבחינת היכולת הכלכלית של הצרכנים. בדיון בוועדת הכלכלה נמסר ממשרד התחבורה ששיעור ההצטיידות עד כה במערכות הוא נמוך מאוד, ומתוך פוטנציאל של 800 אלף מערכות נרכשו רק 50 אלף. 300 אלף מערכות נמצאות בשלבי רכש שונים, על ידי כ-20 יבואנים, אך במשרד התחבורה אומרים שהשוק לא ערוך עדיין.

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

לדברי מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, אחת הסיבות שבגללן ביקש המשרד לדחות את המועד היא כדי להתארגן לסבסוד למיעוטי יכולת. עבור הורים רבים יש כאן בעיה של מימון. בוועדת הכלכלה לא רצו לאשר דחייה ממושכת מדי, ולאחר דיון אישרו את הבקשה שרת התחבורה הנוכחית, מרב מיכאלי (העבודה) רק באופן חלקי. כאמור, התקנה תיכנס לתוקף במרץ 2022. התקנות יהיו בתוקף כהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (יש עתיד), אמר כי משרדי האוצר והתחבורה נדרשים להציג מתווה סיוע לבעלי רכבים ישנים.

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות