איזה רכב לקנות? משרד התחבורה יפרסם דירוג שמתבסס על עלות חלקי החילוף

איזה רכב לקנות? משרד התחבורה מפרסם דירוג שמתבסס על עלות חלקי החילוף

אם אתם מתלבטים איזה רכב לקנות, הגיע הזמן שתוסיפו למערכת השיקולים שלכם גם את האחזקה השוטפת ואת עלות חלקי החילוף. משרד התחבורה מפרסם דירוג

איזה רכב לקנות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם מתלבטים איזה רכב לקנות – מחיר הרכב הוא רק מרכיב אחד שאתם צריכים להביא בחשבון. ייתכן שאתם בוחרים ברכב זול, אך חלקי החילוף שלו יקרים. למעשה, מחקר של רשות התחרות מגלה שעלות החלפים גבוהה יותר ככל שהרכב זול יותר. לכן, נכון שהמחיר חשוב, אבל הוא רק ההתחלה ומחיר הקנייה לא משקף את ההוצאה שתהיה לכם על הרכב.

רוב הצרכנים שמתלבטים איזה רכב לקנות, מקבלים החלטה על סמך מחיר הרכב, המותג, סוג ההנעה (חשמלי, היברידי וכו') ועוד. עלותם של חלקי החילוף היא עלות גבוהה שמשפיעה מאוד על עלות אחזקת הרכב, אבל לצרכן קשה לאמוד אותה. לכן, במשרד התחבורה מתחילים לפרסם דירוג של כלי הרכב בהתאם למחירי חלקי החילוף שלהם. מדובר בפיילוט שיימשך שנה, החל מ-1.8.2021.

ההיגיון פשוט. כל מי שנאלץ להחליף חלק ברכב, החל ממראה ועד גיר, יודע שחלקי החילוף הם עניין יקר, ומרגע שאדם רכש רכב מסוים – התלות שלו בחלקי חילוף מוחלטת. מן הסתם, אדם שיש לו סקודה לא יכול לקנות חלק של טויוטה רק כדי להוזיל את החלק…  החלטת משרד התחבורה מתבססת על מחקר שבוצע ברשות התחרות, אשר לפיו יש פערים של עשרות אחוזים בין דגמי הרכב בישראל ביחס בין עלות סל חלקי החילוף למחירי הרכבים עצמם. ברשות המליצו לייצר דירוג משום שהצרכנים אינם מודעים להיקף הפערים וצריך להנגיש את המידע לגבי עלויות אחזקת הרכב.

דירוג משרד התחבורה – חובה להיכנס לפני שמחליטים איזה רכב לקנות

דירוג משרד התחבורה מאפשר לכל צרכן כמעט לקבל מידע על עלות התחזוקה של הרכב שהוא מעוניין בו לפני שהוא מחליט איזה רכב לקנות, לא משנה אם זה רכב מיני, רכב SUV או מכונית משפחתית.

רכב מיני – דאצ'יה סנדרו וסוזוקי איגניס הכי משתלמות

כך למשל, אפשר לראות בדירוג הנוגע לרכב מיני וסופר מיני, שהכי משתלם לקנות דאצ'יה סנדרו או סוזוקי איגניס, בעוד שיונדאי i20 והונדה ג'אז יותר יקרות לתחזוקה.

מכונית משפחתית – יקר להחזיק טויוטה קורולה

בדירוג המכוניות המשפחתיות, בולטת לרעה טויוטה קורולה מבחינת הסכומים שבעלי הרכב יצטרכו להוציא על חלקי חילוף. הרבה יותר משתלם לקנות מיצובישי אטרז' או מזדה 3.

רכב SUV – מזדה CX30 הכי משתלם

עבור מי שמתלבט איזה רכב לקנות בקטגוריית כביש-שטח או SUV, הטבלה של משרד התחבורה חושפת שגם כאן טויטוה בצד היקר של הטבלה. הכי יקר לקנות חלקי חילוף לטויוטה ראב 4. הפערים כאן עצומם. הרכב הזול ביותר לתחזוקה הוא מזדה CX30.

את כל המידע אפשר לקרוא בכתבה רוצים רכב חסכוני? היכנסו לדירוג וגלו כמה באמת תוציאו על הרכב שאתם קונים.

 




לפי המחקר, הצרכנים לא פעם קונים רכב זול מבלי לדעת שהחלפים שלו יקרים, וכך הם למעשה מקבלים החלטה לא משתלמת כלכלית. "לעתים הצרכן רוכש רכב שמחירו נמוך ביחס למתחרים בקטגוריה, אך משלם על חלפיו מחיר גבוה יחסית, לאורך חיי הרכב. ממצא זה מחדד את חשיבות השוואת המחירים של המוצר הכולל – רכב וחלפיו כחבילה", אומרים ברשות התחרות.

איזה רכב לקנות? בדקו את העלות האמיתית

לפי נתוני רשות התחרות, 46% ממשקי הבית בישראל מחזיקים רכב, ול-26% יש שני רכבים או יותר. ההוצאה הממוצעת על אחזקת רכב עמדה בשנת 2018 על 2,400 ש"ח, כאשר חלק מהסכום הזה מופנה לרכישת חלקי חילוף. לכן, כאמור, המרכיב הזה חייב להיכנס למכלול השיקולים בעת ההחלטה איזה רכב לקנות.

הדירוג של משרד התחבורה מחולק בהתאם לקטגוריות רכב: מיני וסופר מיני, משפחתי, ג'יפון וג'יפ וכולל מחירים של כ-80 חלפים נפוצים, מהזול ליקר יותר. מחירי החלפים המוצגים מבוססים על המחירון הרשמי של יבואני הרכב. הנתונים מנותחים כך שאפשר לדרג כל דגם של רכב בהשוואה לדגמים האחרים בקטגוריה, וכך להבין איזה יבואן גובה יותר כסף על החלפים. המידע הזה, שמוצג לראשונה באופן השוואתי, מאפשר לצרכן עוד בשלב ההתלבטות איזה רכב לקנות לקבל תמונה מלאה על ההוצאות שצפויות לו לאורך השנים שהרכב יהיה בבעלותו וכך להעדיף רכב חסכוני יותר מבחינת חלפים.

במשרד התחבורה אומרים שיבואנים שמתמחרים את חלקי החילוף ביוקר, ידורגו במקום נמוך בטבלה: "יש לצפות כי יפעלו להוזלת המחירים כדי למנוע פגיעה במוניטין".

הדירוג יתעדכן בכל חודש, בהתאם למחירים החדשים המתפרסמים על ידי היבואנים. הנתונים יוצגו בצורה ברורה ופשוטה וישקפו את דירוג עלויות חלקי החילוף של כל דגם ביחס לדגמים אחרים מאותה קטגוריה. במשרד התחבורה מתחייבים כי הדירוג יבוצע בשקיפות מלאה וללא כל הטיה, תוך עדכון שוטף של המחירים והדירוג הכולל.

כאמור, הפיילוט יימשך שנה, ולאחריה תיבחן השפעתו על מחירי החלפים ועל דירוג יבואני הרכב.

נזכיר כי במשרד התחבורה השיקו לאחרונה גם את מחירון העם – מחירון רכב משומש שמשקף עסקאות מכירת רכב אמיתיות ואמור להוות תחרות למחירון לוי יצחק ולמחירון יד 2. כל הפרטים מופיעים בכתבה כמה שווה הרכב שלכם באמת? מחירון רכב חדש הושק – "מחירון העם"

בשני המקרים, המטרה היא לייצר יותר שקיפות ויותר תחרות בשוק הרכב – שוק שמשפיע על חייהם של רוב הישראלים וסובל מכשלים רבים.

יוקר המחיה – הישראלים משלמים הרבה יותר מהאירופאים

אגב, כשמדברים על יוקר המחיה בישראל, מדברים הרבה על מחירי הדיור ועל מחירי המזון – אבל גם בתחום הרכב הצרכן הישראלי הפך לפרה חולבת גם של המדינה וגם של יבואני הרכב. בארץ פועלים 22 יבואנים בלבד, ומי שמחפש רכב חדש מגלה מחירים די דומים עם מבצעים תקופתיים כמעט זהים.

בתחום חלקי החילוף המצב אפילו גרוע יותר. יבואני הרכב הם אלה שמייברים את רוב חלקי החילוף המקוריים לרכב. יש גם ייבוא של חלפים, אבל השורה התחתונה היא שכל מי שיש לו רכב בישראל משלם הרבה מאוד כסף על חלקי חילוף.

פואנטה בטלגרם

ברשות התחרות מציינים כי כאשר בודקים מחירים של חלקי חילוף אותם באתרים איביי ואמזון, בא לידי הביטוי הפער בין המחיר בארץ למחיר בחו"ל.

בדו"ח שהכינה חברת שלדור עבור משרד האוצר הוצג כי מחירי מחירון של חלפים מקוריים נבחרים בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ולמעלה מכך בהשוואה לאירופה.

כבר שנים מתנהלים דיונים סביב הנושא הזה וסביב נושאים אחרים שקשורים כולם ליוקר המחיה בענף הרכב – אך הכשלים כה רבים ועמוקים ונראה שיש יותר מדי גורמים שלא באמת רוצים שהם ייפתרו. יש לקוות שהממשלה הנוכחית והכנסת הנוכחית יצליחו במקומות שאחרים נכשלו.

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

     


    היה לכם מעניין?
    לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות