עזבו את זה שפייסבוק הפכה ל-META. יותר מעניין מה זה METAVERSE (מטאוורס)

עזבו את זה שפייסבוק הפכה ל-META. יותר מעניין מה זה METAVERSE (מטאוורס)

תשכחו מהעולם שאנו מכירים. בעידן ה-METAVERSE שנמצא מעבר לפינה, נשתתף בישיבה באמצעות אווטאר ונצפה בהולוגרמה במקום בטלוויזיה. אז מה זה מטאוורס?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

העולם כולו מתרגש מהכרזתו של מארק צוקרברג על החלפת השם פייסבוק בשם החדש META. בצדק, בכל זאת מדובר בצעד מסקרן. אבל האמת היא שבמקרה הזה מה שיותר מעניין משינוי השם הוא השם עצמו, ומה שהוא מרמז על העתיד שפייסבוק מתכננת לאנושות (יחד עם ענקיות הטכנולוגיה האחרות). META הוא לא שם מקרי, אלא נגזר מהמילה METAVERSE (מטאוורס), שמסמלת את השלב הבא שאליו צועד האינטרנט – ואנחנו איתו.

 

מה זה METAVERSE?

המונח METAVERSE הוא סוג של באזז וורד שאנחנו שומעים יותר ויותר. בדיוק כמו שלפני כמה עשרות שנים המונח "אינטרנט" היה מעורפל וזר לרוב האנשים, כיום METAVERSE נשמע כמו מונח ערטילאי שלא ברור מהו ולא ברור אם יתפוס תאוצה.

 

METAVERSE הוא למעשה יקום מקביל וירטואלי שיתקיים במקביל לעולם הרגיל והמציאותי שלנו, וזאת באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה. מדובר בשילוב בין המציאות לבין מציאות רבודה ועולם וירטואלי. חברות הטכנולוגיה, לא רק פייסבוק, דוהרות לעבר העולם הזה ולוקחות אותנו איתן.

החזון הוא שכל אחד מאיתנו יחיה, יעבוד וינהל חיי חברה לא רק במציאות המוכרת לו, אלא גם במציאות מקבילה – כאשר הנוכחות שלנו במטאוורס מתאפשרת באמצעות האווטאר שלנו (הדמות וירטואלית שלנו).

האווטאר שלהו במטאוורס יחקה את תנועות פנינו במדויק
האווטאר שלהו במטאוורס יחקה את תנועות פנינו במדויק. צילום מתוך אירוע הכרזת META של מארק צוקרברג

 

הדבר הזה מתאפשר באמצעות משקפיים מיוחדים, משקפי VR, שדרכם כל אחד איתנו ייכנס למטאוורס ויחווה את היקום המקביל הווירטואלי.

 

כך למשל, במקום שתסעו לישיבה במשרד, תוכלו להשתתף בישיבה יחד עם העובדים האחרים בחדר ישיבות וירטואלי. זה לא שהיום אתם מתחברים לפגישת זום אבל כל אחד יושב בבית. בעידן המטאוורס הרעיון הוא שבזכות מציאות רבודה, אתם יושבים במשרד הווירטואלי – וכך גם כל העמיתים שלכם. כולכם יושבים סביב אותו שולחן ומשתתפים בישיבה, רואים מצגות מדברים ומקשקשים – והכול כאשר בפועל כל אחד מכם נמצא בביתו או במקום אחר.

 

METAVERSE: השתתפות בישיבה וירטואלית במשרד בזמן שאתם בבית
METAVERSE: השתתפות בישיבה וירטואלית במשרד בזמן שאתם בבית. צילום מתוך אירוע הכרזת META של מארק צוקרברג

 

מטאוורס: השתתפות בישיבה וירטואלית במשרד בזמן שאתם בבית. צילום מתוך אירוע הכרזת META של מארק צוקרברג
METAVERSE: השתתפות בישיבה וירטואלית במשרד בזמן שאתם בבית. צילום מתוך אירוע הכרזת META של מארק צוקרברג

 

אחר כך תוכלו ללכת יחד להופעה וירטואלית (אבל בפועל לשבת בסלון שלכם). למעשה, תוכלו לחיות חיים וירטואליים שלמים כשאתם בפיג'מה ונעלי בית.

 

ואיך תיכנסו ל-METAVERSE? צוקרברג מסביר שבדיוק כמו שאנחנו לוחצים היום על קישור ונכנסים לאתר כלשהו, כך ניכנס למטארוורס באמצעות לחיצה על קישור.

 

נשמע מפחיד? יש בזה משהו, אפילו הרבה. במקום ללכת, לפגוש אנשים, לשמוע הופעה, לשתות קפה בהפסקה בעבודה ולשוחח עם הקולגות – אפשר יהיה להעביר חיים שלמים בלי לצאת מהבית.

כמובן, יש גם יתרונות, מפני שמרחק לא יהיה יותר פקטור שמשפיע על בחירת מקום עבודה או פרודוקטיביות בעבודה. לא תהיה יותר נסיעה בפקקים, יהיה פחות זיהום אוויר ועוד.

ומה לגבי הביטחון והפרטיות?

בנוסף, מאז שנכנסו לחיינו הרשתות החברתיות, רבים מאוד דווקא מנצלים אותן לרעה. פייסבוק נמצאת בימים אלה בעיצומה של סערה בשל הדלפת המסמכים שמגלים שהייתה לה דרך לדעת ואולי אף למנוע את אירועי תקיפת גבעת הקפיטול בוושינגטון לאחר הבחירות בארה"ב, וכמובן לחסוך חיי אדם. מסמכים אחרים מעידים על כך שפייסבוק איפשרה ביודעין סחר בבני אדם באמצעות הפלטפורמה שלה, ושהיא מעדיפה לא למנוע הסתה כדי להגדיל את המעורבות ואת הרווח הכספי הנגזר ממנה.

פואנטה בטלגרם

 

קיים חשש אמיתי ומוצדק שבמטאוורס יהיו רבים שימצאו דרכים לנצל את הטכנולוגיה לרעה, בדרכים שאת חלקן כנראה אנחנו לא יודעים עדיין אפילו לדמיין.

מארק צוקרברג ניסה להרגיע את הגולשים באירוע פייסבוק ואמר שהדבר הראשון שיש לעשות בכל נושא ה-METAVERSE הוא לדאוג לביטחון ולפרטיות: "כל אחד יוכל לבחור מתי להיכנס לעולם הווירטואלי, האם לחסום אנשים מסוימים מלהיכנס לעולם שלו או להיות לבד בבועה משלו".

מי צריך טלוויזיה כשיש METAVERSE? הולוגרמה במקום מסך

בשלב הבא של האינטרנט אפשר יהיה להעביר דברים מהעולם האמיתי ל-METAVERSE, כשהכוונה היא למעשה לכל דבר שמתקיים היום בפורמט של מדיה דיגיטלית: מוזיקה, סרטים, ספרים, תמונות…

למעשה, כפי שצוקרברג הסביר באירוע ההכרזה, הרבה דברים ישתנו בעידן המטאוורס וחלקם לא יהיו נחוצים, למשל מסכים וטלוויזיות, אשר יוחלפו בהולוגרמות. "מי צריך טלוויזיה, כאשר אפשר לצפות בהולוגרמה שילד בקצה השני של העולם יצר בדולר אחד?", אמר צוקרברג. "תוכלו לקחת גם את הדברים הפיזיים שלכם ולהציג אותם בתוך המטאוורס כהולוגרמה".

התכתבות בוואטס אפ באמצעות הולוגרמה ב-METAVERSE
התכתבות בוואטס אפ באמצעות הולוגרמה

 

כך למשל, נוכל גם להתכתב בוואטסאפ באמצעות הולוגרמה – ולא על מסך הסלולרי שלנו.

"במטאוורס יהיו כל מיני עולמות שנוכל ליצור. נוכל גם ליצור משחקים", מסביר צוקרברג, "ונוכל לצאת מהם ולהיכנס אליהם מתי שנרצה".

באמצעות שימוש בטכנולוגיית teleporting, השימושים יהיו כמעט אינסופיים. לדברי צוקרברג, חלק גדול מהתכונות הללו עדיין נמצאות בפיתוח. "אנחנו צריכים שלכל המוצרים, החל מסוללות ועד פנסים, תהיה תאימות למשקפי מציאות רבודה שהעובי שלהם הוא ס"מ לכל היותר".

בפייסבוק עומלים עכשיו על פיתוח משקפיים דקים יותר, שנוח לחבוש אותם, ושהמחיר שלהם יהיה נגיש.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 

 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות