אם אתם מנצלים את הפטור ממס על קניות אונליין בחו"ל, כדאי שתתכוננו

אם אתם מנצלים את הפטור ממס על קניות אונליין בחו"ל עד 75 דולר, כדאי שתתכוננו

מנין יגיעו הכספים לתקציב 2024? הפטור ממע"מ על ייבוא אישי מחו"ל בסכנה מיידית. המשמעות: יהיה פחות משתלם להזמין מאסוס, אמזון ועוד

פטור ממע"מ
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מי שנוהג להזמין אונליין מחו"ל יודע היטב שהכי משתלם לו לקנות מוצר שעולה עד 75$. מדינת ישראל גובה מסים (כמו מע"מ) על כל מוצר שנקנה כאן בארץ, אבל נותנת פטור ממס על קניות אונליין בחו"ל בסכום של עד 75$. מדובא למעשה בפטור ממע"מ על ייבוא אישי בסכומים יחסית קטנים.

מבחינת הצרכנים, זה יתרון גדול וזה מוזיל משמעותית רכישה של מוצרים רבים, כך שמשתלם להם יותר להזמין מוצר שיובילו אותו אלפי קילומטרים לארץ מאשר לקנות כאן בחנות בישראל. כמובן שעם יוקר מחיה מטורף כמו שיש כאן בארץ, זה אחד הכלים היחידים שיש לצרכן הישראלי לשלם פחות על מוצרים כמו בגדים, משחקים ועוד.

אלא שמבחינת העסקים – מדובר בפגיעה בשוויון ההזדמנויות אל מול הלקוחות: בעוד שהם מחויבים לגבות מע"מ, המתחרים שלהם בחו"ל נהנים מפטור. לכן, כבר שנים ארוכות שהם מתנגדים לפטור ומפעילים לחץ לבטל אותו. האם בקרוב האינטרס שלהם יצטלב עם האינטרס של שר האוצר? היום זה נראה קרוב מתמיד.

פטור ממס על קניות אונליין בחו"ל – הקלה על יוקר המחיה

במדינה שבה יוקר המחיה בשמיים ורבים מאוד מהאזרחים חווים קשיים כלכליים מטורפים – במיוחד עכשיו על רקע המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שוקל לבטל את הפטור ממס מתוך מטרה לגרום לצרכנים הישראלים לקנות בארץ ולגלגל את המסים אל קופת המדינה.

כידוע, המלחמה מצריכה הרבה מאוד כסף – ותקציב 2024 צריך לכלול מקורות תקציביים. לכן, במשרד האוצר שוקלים את הצעד הזה שיפגע קשות בצרכנים. זה יכול היה להתקבל בהבנה, אלמלא היה מדובר באותו שר אוצר שנלחם קשות כדי להעביר את תקציב 2023 כשהוא כולל מיליארדים המועברים למגזרים שהמממשלה מעוניינת לפנק. אם ממשלת ישראל מעוניינת במקורות תקציביים – היא יכולה לסגור משרדי ממשלה מיותרים (כמו משרד המורשת ומשרד המסורת) – אבל גם את זה היא בוחרת שלא לעשות.


>> היי חברים, אתם בטלגרם? גם אנחנו! נשמח אם תעקבו אחרינו שם, לחצו להצטרפות 🙂


לכן, העובדה שהממשלה שוקלת לנקוט צעד שפוגע קשות בכלל הצרכנים, ובעצם מתכוונת להעלות את יוקר המחיה בתקופה של משבר כלכלי, מקוממת במיוחד. בזכות הפטור ממס על קניות אונליין באתרים מחו"ל בסכום של עד 75$, ישראלים רבים קונים בגדים ומוצרים אחרים בחו"ל וחוסכים כך המון כסף. האתרים המובילים הם שיין, עלי אקספרס, אמזון, iHerb ועוד.

לפי מנתוני דואר ישראל, 90% מהחבילות שמגיעות לארץ הן של מוצרי צריכה בסיסיים בתחום ההלבשה וההנעלה. לפי נתוני ארגון "לובי 99", שמייצג את הציבור בכנסת אל מול לוביסטים של חברות מסחריות, הפטור על הזמנות מחו"ל הביא לירידה במחירים בארץ. "בשנים האחרונות, מאז שהפטור נכנס לתוקף, חלה ירידה עקבית במחירי הביגוד וההנעלה בארץ, בניגוד למחירי מוצרי המזון, אותם כמעט שלא מזמינים מחו״ל", הם מדווחים. "הפטור גם מסייע במיוחד לאוכלוסיות המוחלשות. כמות החבילות שהוזמנו עלתה בקצב הכי מהיר דווקא בערים בפריפריה, במגזר החרדי ובחברה הערבית".

אגב, לאחרונה דווח כי לא רק שנשקל ביטול הפטור ממע"מ בייבוא אישי, אלא שהממשלה מתכננת גם להעלות מיסים. שר האוצר סמוטריץ' הכחיש זאת, אך האם אפשר להאמין לו? לא בטוח, כי הוא לא אמר אמת בתחילת המלחמה לגבי הכספים הקואלציוניים, אלא הצהיר שכל הכספים שמוקצים למטרות לא חיוניות, יופנו לטובת המלחמה.

המגזר העסקי תומך בביטול הפטור המע"מ בייבוא אישי

כאמור, יש גם מי שיברך את הממשלה אם תנקוט צעד כזה. מדובר במגזר העסקי. בעלי העסקים בארץ, בראשם בעלי רשתות האופנה, כבר שנים דורשים להפסיק את הפטור וחידשו את הדרישה ביתר שאת לאחרונה. מדובר בקמפיין שמובילים גופים חזקים, כמו איגוד לשכות המסחר התאגדות רשתות האופנה והמסחר והתאחדות התעשיינים. אוריאל לין, יו"ר איגוד לשכות המסחר, אומר בעניין זה כך: "מי שמדבר על הורדת יוקר המחיה אני אומר לו דבר מאוד פשוט – בואו נבטל את המע"מ על מים, בואו נבטל את המע"מ על צריכת החשמל, ובואו נבטל את המע"מ על תרופות ומוצרי צריכה בישראל!"

לדבריו, ביטול הפטור ממע"מ על ייבוא אישי בהזמנה אונליין יכניס לקופת המדינה 5 מיליארד שקל. "אני לא יכול להעלות על דעתי דבר יותר מעוות, מטופש ונבזי, שממשלה בעצם מפלה לרעה את המגזר העסקי שלה מול ספקי חוץ" אמר לין בראיון לאחרונה. "במצב החירום שפוקד את ישראל ודווקא כאשר המדינה מזרימה מיליארדים לעזור למגזר העסקי שלה, היא עושה מה שאפשר להחליש את המגזר העסקי שלה", הוסיף.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות