מכתב הכלכלנים לנתניהו וסמוטריץ': התעשתו ועצרו מיידית הוצאות מיותרות

300 כלכלנים במכתב לנתניהו וסמוטריץ': התעשתו ועצרו מיידית הוצאות מיותרות

הכלכלנים הבכירים ביותר מזהירים מיום כיפור כלכלי אם סמוטריץ' ונתניהו לא יפסיקו מיד הזרמת כספים לשימושים מיותרים במקום ללחימה ולשיקום. היכנסו וקראו את המכתב החריף וחסר התקדים

מכתב הכלכלנים לבצלאל סמוטריץ'
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"ההוצאה הצפויה בעקבות המלחמה תהיה בסדרי גודל של עשרות מיליארדי שקלים, ואף למעלה מכך. שינויים קוסמטיים במסגרת התקציב הקיים אינם מתקרבים להיקף ההוצאה הנדרש. הממשלה חייבת להתמודד בהקדם עם האתגרים ולנסות לשקם את אמון האזרחים ביכולתה לעשות כן. צעד בסיסי ונדרש לשם כך הוא עצירה מיידית של מימון כל הפעילויות שאינן חיוניות למאמץ המלחמתי ושיקום המשק, ובראש ובראשונה הכספים הקואליציוניים. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת! המשך ההתנהלות הנוכחית פוגע בכלכלת ישראל, מערער את אמון האזרחים במערכת הציבורית, ומחבל ביכולתה של מדינת ישראל להתאושש מהמצב אליו היא נקלעה" – כך כותבים 300 כלכלנים בכירים במכתב בהול לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

זאת, מתוך הבנה שהמחדל הבטחוני מוביל למחדל כלכלי – ושוב הכתובת על הקיר אך אין מבוגר אחראי. "אתם לא מבינים את גודל המשבר הכלכלי שבפניו ניצבת כלכלת ישראל. נדרש שינוי דחוף סדר העדיפות הלאומי והסטת תקציבים מסיבית לטובת התמודדות עם נזקי המלחמה, סיוע לנפגעים ושיקום המשק", מוסיפים הכלכלנים. >> אל תפסידו את העדכונים שלנו בטלגרם. לחצו כאן להצטרפות >

בין הכלכלנים הללו – שכולם כיהנו בתפקידים בכירים מאוד, אפשר למצוא את רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים והחשב הכללי, יאיר אבידן, לשעבר המפקח על הבנקים, פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' אלחנן הלפמן, אוניברסיטת הרווארד, חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' ג'וש אנגריסט, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2021, פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' איתן ששינסקי, האוניברסיטה העברית, פרופ' ליאו ליידרמן, אונ' תל אביב.

נזכיר כי פרופ' ששינסקי היה האיש שנתניהו מינה בעניין מתווה הגז, וגם יוג'ין קנדל שירת תחתיו – כך שמדובר באנשים שנתניהו סמך על שיקול דעתם כל השנים.

הכספים הקואליציוניים לא הוסטו לטובת תקציב מלחמה

כבר יותר משלושה שבועות שישראל נמצאת במלחמה, וההבטחה של שר האוצר להפסיק את הזרמת הכספים הקואליציוניים נותרה באוויר. במקום לסגור לאלתר משרדי ממשלה מיותרים שיש להם תקציבים של מאות מיליוני שקלים ובמקום להפסיק להזרים כספים קואליציוניים למטרות שאינן דחופות – הממשלה המנופחת ממשיכה להתנהל כאילו אין פה מצב חירום. מיליוני ישראלים צפויים להיקלע לקשיים כלכליים כבר בימים הקרובים, כאשר החשבונות יירדו והמשכורות לא ייכנסו, אך ראש הממשלה ושר האוצר פרסמו מתווה קמצני שלא ייתן מענה הולם – בטח לא לעצמאים זעירים שיקבלו כ-1750 ש"ח רק אם יוכיחו ירידה של לפחות 25% בהכנסות. ומה עם כסף למערכת הביטחון? למערכת הבריאות? לשיקום יישובי עוטף ישראל? לשיקום הניצולים? ומעל לכל – מה עם כסף ללחימה עצמה??

אפילו המענק וההטבות למילואמניקים מגיעים עם אותיות קטנות – כך שלמשל המענק להורים יינתן רק למי שיש לו ילד עד גיל 14. ומה עם מי שילדיו גדולים יותר? הוא לא יזכה.

>> כדאי לעקוב אחרינו גם באינטסטגרם ולקבל את העדכונים בסטורי >

נראה שהממשלה ממשיכה להיות מנותקת. למעשה, הממשלה אינה מתפקדת כמעט בשום מישור כמו שצריך מאז שפרצה המלחמה, ויעידו על כך ניצולי הטבח, תושבי קריית שמונה שהמתינו לפינוי לאחר החלטת הממשלה או תושבי אשקלון שנאלצו לחזור לעירם המטווחת ולבתים ללא ממ"ד. ראשי המועצות המקומיות בדרום מדווחים שהממשלה בשיא חוצפתה עוד מעזה לדרוש מתושבי הדרום לשלם ארנונה.

ועוד לא אמרנו מילה על העצמאים ובעלי העסקים. לאחר כמעט חודש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מפרסם מתווה מביש לפיצוי לעסקים ולעצמאים בגין המלחמה, שבו הוא נותן לעסקים עם מחזור של עד 49,000 ש"ח פיצוי עלוב של 1750 ש"ח.

הכלכלנים: יש לבטל לאלתר הוצאות תקציביות לא חיוניות

וכך עוד כתוב במכתב הכלכלנים:

"אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לעבור בהקדם על כלל סעיפי ההוצאות בתקציב 2023, ולבטל לאלתר את כל ההוצאות התקציביות שאינן חיוניות בשעה קשה זו. במקביל, יש לפתוח את התקציב של שנת 2024, ולעדכנו על בסיס סדר עדיפויות המשקף את צרכי כלל המשק לאור המלחמה.

המכתב מגיע יום אחרי שמשרד האוצר מפרסם מתווה פיצוי לעסקים ולעצמאים בגין המלחמה, שאמור לתקן את המתווה הגרוע הקודם. לפי המתווה הזה, עצמאים ועסקים קטנים יקבלו פיצוי עלוב – וזאת בזמן שמאות מיליוני שקלים נשאבים אל משרדי ממשלה מיותרים כמו משרד המורשת, המשרד לעניינים אסטרטגיים, משרד המודיעין, המשרד לשוויון חברתי, המשרד לקידום מעמד האישה ועוד. תקציבים רבים מאוד מיועדים לחינוך חרדי ואפילו לגוופים חרדיים שעוסקים בהשגת פטור לבני ישיבות מגיוס לצה"ל. השר סמוטריץ' טען כבר לפני שבוע וחצי שמשרד האוצר סורק את התקציב סעיף אחר סעיף, אך לא ברור איך ייתכן ששלושה שבועות אחרי תחילת המלחמה אין ולו הוראה ברורה אחת על סגירת משרדי ממשלה מיותרים ווהסבת תקציביהם לטובת הלחימה.

אזלת היד של הממשלה בולטת במיוחד לאור ההתגייסות המדהימה של העורף ואפילו המגזר העסקי, של הבנקים, של חברות הביטוח ושל חברות התקשורת. כל אלה נותנים הטבות לתושבי הדרום והצפון, סופגים תשלומי משכנתא, מבטלים תשלום חשבונות סלולר ועוד.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות