הקולה התייקרה? לראשונה: צו לביטול העלאת מחירים לחברות ששולטות בשוק

הקולה התייקרה? לראשונה: צו לביטול העלאת מחירים לחברות ששולטות בשוק

יקר לכם לקנות קולה, מיץ או בירה? אחרי שהחברות השולטות בשוק העלו מחירים במקביל, הרשות להגנת הצרכן מוציאה קלף משפטי חסר תקדים. האם זה יעבוד?

העלאת מחירים משקאות קלים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏זה לא קרה עדיין אף פעם בישראל. הרשות להגנת הצרכן הוציאה צו מנהלי נגד שלוש חברות לביטול העלאת מחירים. האם בכלל הממשלה יכולה להתערב בשוק החופשי ולדרוש מחברה להוריד מחירים? זו שאלה מצוינת. מה שהרשות להגנת הצרכן עושה כאן לראשונה זה להשתמש בנימוק שלא נעשה בו שימוש עד כה, ולטעון שיש כאן השפעה בלתי הוגנת על הצרכן. למה? כי שלוש החברות העלו מחירים כמעט במקביל, והן שולטות ב-90% מהשוק – כך שלצרכן שמעוניין לרכוש משקאות קלים, לא נותרת ברירה אלא לקנות במחיר גבוה. מדובר בשלוש חברות המשקאות הקלים השולטות בענף, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טמפו משקאות בע"מ ויפאורה-תבורי בע"מ.

צו מנהלי לביטול העלאת מחירים: על מה הוא מסתמך?

כזכור, בסביבות מרץ-אפריל 2023 עלו המחירים של רוב המשקאות הקלים והבירות בישראל, למעשה רוב מוחלט. זאת, כאשר שלוש החברות ששולטות ב-90% הודיעו בזו אחר זו שהן מעלות מחירים. כך למשל, החברה המרכזית היא יצרנית ומשווקת קוקה קולה, טובורג, פריגת ועוד – והיא העלתה במרץ 2023 את מחיריה בקרוב ל-7%. חברת יפאורה-תבורה העלתה מחירים אחריה, וחברת טמפו לא חיכתה יותר מדי. בתחילה היא העלתה את מחירי הבירות ב-5%, ואחר כך את המשקאות הקלים. לכלכליסט נודע כי טמפו פנתה לקמעונאים והודיעה כי בכוונתה להעלות את מחירי המשקאות הקלים בדיוק באותו שיעור של קוקה קולה. טמפו משווקת מותגים כמו פפסי, פפסי מקס, מירנדה, 7UP, סיידר הגליל, נסטי ועוד.

אלא שמדובר בחברות שפועלות בכלכלה חופשית, אז איך בעצם הממשלה, או במקרה הזה הרשות להגנת הצרכן, יכולה להתערב בקביעת המחיר.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 ושם הכי נוח לעקוב אחרינו. לחצו להצטרפות >

אז זהו, שיש כאן ניסיון ראשון ומעניין להשתמש בטענה של "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן" – שזו השפעה אסורה על פי חוק. ברשות להגנת הצרכן בעצם אומרים שאם שלוש חברות שולטות בשוק, לצרכן אין למעשה יכולת בחירה. האם זה נכון? האמת היא שהתשובה לא חד משמעית. עם כל הכבוד, ויש כבוד, קוקה קולה היא לא מצרך בסיסי – ואפשר לחיות בלעדיה. גם בלי בירה וגם בלי מיץ של פריגת. ולכן, השאלה היא האם החברות חייבות להיענות לדרישה של הרשות להגנת הצרכן – ומה יקרה אם לא.

מה כוללת אזהרת הרשות להגנת הצרכן לחברות המשקאות?

לפי הצו המנהלי, על החברות להשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי ככל ועלה המחיר ולבטל את העלאת המחירים המתוכננת. ברשות להגנת הצרכן אומרים החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, והצרכנים נאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר. ברשות מדגישים ששלוש החברות ממש חולשות על כל המוצרים בקטגוריה: "החברות משווקות ומוכרת מגוון מוצרי שתיה הכוללים שתיה מוגזת, שתיה קלה, משקאות אלכוהוליים, מים ועוד, בין בעצמן ובין באמצעות חברות בנות". עוד מוסיפים ברשות כי במהלך השנים החברות הן הפכו לגורם משמעותי ובעל כוח בתחום המשקאות הקלים, חלקן במגוון סוגי משקאות.

במהלך חודש מרץ-אפריל 2023, החברות יצאו בהודעה דומה על העלאת המחירים למוצריהן, מהלך זה הביא להתייקרות של המוצרים האמורים מצד כל החברות.

>> רוצים להיות מעודכנים בכתבות כאלה? הצטרפו לקבוצת הוואטס אפ השקטה שלנו >

ההפרות – מעשים אלה של החברות מהווים השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי

השפעה בלתי הוגנת על הצרכן

סעיף 3(א) לחוק אוסר על עוסק להפעיל השפעה בלתי הוגנת. הוראות הסעיף אוסרות על עוסק לבצע, במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, דבר העלול לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה אם להתקשר בעסקה עמו, באופן שיש בו שלילה של חופש ההתקשרות של הצרכן או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו.

פגיעה בחופש הבחירה

החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, בכך שהצרכנים נאלצים הלכה למעשה לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי.

הפרה ייחודית ליצרנית קוקה קולה

ברשות להגנת הצרכן אומרים כי יש הפרה ייחודית לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה): "במהלך השנים החברה הפכה לגורם משמעותי ובעל כוח בתחום המשקאות הקלים, באמצעות מגוון פעולות, חלק אגרסיביות, שנקטה לקידום מוצריה בשוק, השפעתה הפרקטית והתודעתית של החברה על הצרכן, פוגעים ביכולת הבחירה של הצרכן ובחופש ההתקשרות שלו. בנסיבות אלה, העלאת מחיר המוצרים מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי".

מה דורשת הרשות להגנת הצרכן לגבי ביטול העלאת המחירים של המשקאות הקלים?

  • על החברות לבטל לאלתר את העלאת המחירים המתוכננת.
  • להשיב את המחיר לקדמותו לאלתר.
  • לספק אסמכתאות תוך 14 ימים ממועד מתן הצו המינהלי, המעידות על ביצועו.

בשל הפרת ההוראות שבצו המינהלי להפסקת הפרה, יוטל עיצום כספי בשיעור של פי שלושה מסכום העיצום הכספי בשל ההפרה או לחילופין יינקט הליך פלילי.

>> בואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו להצטרפות >

החברות רשאית לטעון את טענותיה בכתב לעניין ביטול הכוונה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה, בתוך 7 ימי עסקים ממועד מסירת ההודעה.

ומה עם שאר החברות והענפים?

התופעה שבה כל חברות ששולטות בענף מסוים מעלות מחירים בסמיכות זמנים אינה חדשה. זה קרה גם בענף המחלבות – כאשר שטראוס, תנובה, טרה וגד העלו בזו אחר זו את המחירים. וזה קרה גם בקטגוריות אחרות, כאשר שטראוס ואסם העלו מחירים בסמיכות זמנים.

אנחנו מכירים את זה מצוין גם מענף הרכב – שם המחירים דומים מאוד ומשתנים בצורה דומה מאוד.

עד כה, הרשות להגנת הצרכן לא התערבה בזה. אם אפשר יהיה מעכשיו לטעון להשפעה בלתי הוגנת כנימוק לגיטימי לדרישה לבטל העלאת מחירים – זה יהיה פתח לטיפול בענפים אחרים ולהקלה ביוקר המחיה. אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי הרשות ממשיכה לבדוק את אופן פעילותן של החברות השונות ובפרט את העלאות המחירים ובוחנת אם ישנם מקרים נוספים המפרים את החוק ודרושים את התערבותה.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות