כחלק מרפורמת “דרך שווה”, החל מ-1 באוגוסט 2022 זכאים בני ובנות 75 ומעלה לנסיעה חינם בתחבורה הציבורית. הזכאות תקפה בכל אמצעי התחבורה: אוטובוסים, רכבת ישראל, רכבת קלה והרכבל בחיפה, ללא הגבלה.
איך פועל כרטיס זהב קו?
לקראת ההשקה הונפק כרטיס “זהב קו” לגמלאים: כרטיס רב קו לגיל הזהב, אך אין חובה להצטייד בו – אפשר גם להשתמש באפליקציות תשלום. כדי ליהנות מהזכאות לנסיעה חינם, נדרשת טעינת פרופיל “זהב-קו” בכרטיס הרב-קו או באחד מיישומוני התשלום, ותיקוף הכרטיס בעת העלייה לאוטובוס או לרכבת.
את עדכון הפרופיל ניתן לבצע באתר רב-קו אונליין וביישומוני התשלום, וכן במרכזי “על הקו” ברחבי הארץ, בתחנות רכבת ישראל ובמרכז השירות “כפיר” של הרכבת הקלה בירושלים.
כמו כן ניתן לעדכן פרופיל בסניפי סופר פארם, צומת ספרים, קרביץ, BE ו-COFIX. בסניפים אלה הוצבו עובדות ועובדים שיסייעו לבני 75+ בביצוע העדכון. ניתן לקבל מידע על דרכי הטענת הפרופיל ועל המקומות הקרובים לביתכם במוקד 8787* של משרד התחבורה.
בני ובנות 75 ויותר שאין ברשותם כרטיס רב-קו יכולים להנפיק כרטיס חדש ללא עלות. הנפקת הכרטיס ועדכון הפרופיל מתבצעת בהצגת תעודה מזהה וללא עלות.
מומלץ מאוד לבצע את הפעולה הזאת, שכן תעריפי תחבורה ציבורית בישראל ללא הנחה הם די גבוהים.
בעלי כרטיס רב-קו נדרשים להטעין את פרופיל זהב-קו החדש המזכה בנסיעה חינם, גם אם בכרטיס שלהם מוטען פרופיל אזרח ותיק המזכה אותם ב-50% הנחה. ללא טעינת הפרופיל החדש הם ימשיכו לשלם מחיר מופחת אך לא ייהנו מנסיעה חינם. הפרופיל אינו מתעדכן באופן אוטומטי עם הגעה לגיל 75, אלא מחייב עדכון באחת הדרכים שמשרד התחבורה מעמיד לרשותם.
בני ובנות 75 ויותר, שבכרטיס הרב-קו שלהם טעונה יתרה כספית (ערך צבור) יוכלו לקבל החזר לכרטיס האשראי או במזומן בעמדות “על הקו” ובכל אחד מהסניפים שצוינו.
מדוע צריך לתקף את הכרטיס / האפליקציה?
הדרישה לתקף את הכרטיס או היישומון גם עבור נסיעה חינם נועדה לצרכי התחשבנות של משרד התחבורה מול מפעילי התחבורה הציבורית, מעקב אחר ביקושים וייעול השירות. נסיעה ללא תיקוף הכרטיס תיחשב כנסיעה ללא תשלום ועלולה לגרור קנס כספי.
הטבה שנוגעת לכ-450,000 אזרחים ותיקים
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל חיים יותר מ- 450 אלף אזרחים ואזרחיות ותיקים מעל גיל 75, מהם 58% נשים ו-42% גברים.
הערים המובילות במספר האזרחים הוותיקים הן ירושלים (89 אלף אזרחים ותיקים), תל אביב-יפו (70 אלף) וחיפה (59 אלף).
תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ועומדת על 80.7 שנים בקרב גברים ו-84.8 שנים לנשים.
“אני מאמינה שחברה שיודעת לדאוג לאזרחיות ולאזרחים הוותיקים שלה, היא חברה שתדע לתת עתיד לצעירות ולצעירים שלה”, אמרה בעת ההשקה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח”כ מרב מיכאלי. “זו אחת היוזמות החשובות והמהפכניות שלנו במשרד התחבורה, במסגרת מהפכת “דרך שווה“, בשורה שתעזור באופן ניכר להוריד את יוקר המחיה שכולנו מתמודדות ומתמודדים איתו”.