רמי לוי התפרץ, איציק אברכהן זעם, אבל מה באמת קרה בדיון על יוקר המחיה בכנסת?

רמי לוי התפרץ, איציק אברכהן זעם, אבל מה באמת קרה בדיון על יוקר המחיה בכנסת?

עוד דיון ביוקר המחיה בוועדת הכלכלה. הפעם רמי לוי התפרץ ומנכ"ל שופרסל הועלה על המוקד תחת איום של חרם צרכנים. אבל מה יצא מהדיון ומי לא היה?

רמי לוי בוועדת הכלכלה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

בעיצומו של דיון ביוקר המחיה בוועדת הכלכלה של הכנסת, התפרץ רמי לוי, צעק על אחד מחברי הכנסת ונדרש לצאת האולם (בדיוק אחרי שהתכוון בכל מקרה לצאת מיוזמתו).

מיד נגיע לרמי לוי, אבל לפני זה שווה להתייחס לדברים החשובים שאמר נאור נרקיס, מי שמוביל את מחאת הצרכנים נגד שופרסל. הדיון בוועדת הכלכלה נקבע למעשה בגלל פרשת שופרסל – לאחר שכתבת חדשות 12 מעיין פרתי חשפה שרשת שופרסל מפעילה אתר אינטרנט סודי עבור הציבור החרדי, שבו היא מוכרת לצרכנים חרדים במחיר מוזל מוצרים זהים לאלה שצרכנים חילוניים משלמים עליהם מחיר מלא באתר שופרסל אונליין.

נרקיס דרש ממנכ"ל שופרסל להתחייב כי שופרסל תוריד את המחירים באתר שופרסל אונליין למחירים שהציגה באתר החרדי שלה – שאותו היא סגרה בינתיים. הוא דרש גם כי שופרסל תתחייב שלא להעלות מחירים במשך שנה, לאחר שהוכיחה שהיא יכולה למכור בזול בלי להפסיד.

נאור נרקיס בוועדת הכלכלה
נאור נרקיס בוועדת הכלכלה

 

נרקיס הודיע כי הוא מוביל חרם צרכנים נגד שופרסל, ולא יהסס להוביל חרם צרכנים דומה נגד כל רשת שתמעל באמון הצרכנים. "בכל מדינה אחרת מנכ"ל היה מתפטר אילו היה מתגלה שהוא מפלה בין צרכנים. היית צריך להניח את המפתחות", אמר נרקיס למנכ"ל שופרסל איציק אברכהן.

 

מנכ"ל שופרסל איציק אברכןה בוועדת הכלכלה
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן בוועדת הכלכלה

 

וזה למעשה מה שחשוב להבין – הצרכנים בישראל אמנם באופן חלקי שבויים ביוקר המחיה, אבל הם חייבים להצביע ברגליים ולבחור לקנות בחנויות זולות יותר, לקנות בחנויות פרטיות וישירות מהיצרנים – ולא ללכת שבי אחרי הרשתות הגדולות. יש כיום יבוא מקביל לחלק ממוצרי ההיגיינה, והפערים פשוט עצומים. צרכן חכם יקנה במקום שמוכר בזול, ויש גם כאלה. אין סיבה לשלם בסופר פארם 30 ש"ח על משחת שיניים, שנמכרת ברשת הפארם "ליאור עדיקה" ב-8 ש"ח.

גם רמי לוי צודק

ההתפרצות של רמי לוי מיקדה סביבה את עיקר תשומת הלב, אבל מה שחשוב זה להבין את התמונה האמיתית. רשתות השיווק הן רק חלק מהבעיה – אך ממש לא כל הבעיה.

הסיבה להתפרצות של רמי לוי הייתה הזעם שלו על האצבע המאשימה שהפנו חברי הכנסת כלפי רשתות המזון – כאילו רק הן אלה שאשמות ביוקר המחיה.

אין ספק שרשתות השיווק הן חלק בשרשרת הגורמים שמרכיבים את יוקר המחיה, אבל הן ממש לא הגורם המרכזי ובטח לא היחיד. זה מה שניסה להגיד רמי לוי לפני שהחלו חברי הכנסת לתקוף אותו – וזה למעשה גם מה שאמר לפניו פרופ' ירון זליכה, מי שהיה בעבר החשב הכללי במשרד האוצר.

> איזה סופר הכי זול? היכנסו להשוואת מחירי סופר >>

 

"התחרות בין רשתות השיווק היא תחרות משמעותית. אמנם לא מושלמת אבל קיימת", אומר זליכה. "הבעיה היא במחירים של היבואנים ושל היצרנים המונופוליסטיים. המרווח של רשתות השיווק הוא 2%-3%. מי שרואה את המחיר של המזון והמשקאות בחו"ל רואה את ההבדלים", אמר בדיון בוועדת הכלכלה פרופ' ירון זליכה. "רשות התחרות צריכה להכריז על היבואנים האלה כעל יבואנים בלעדיים ולאסור על המחירים האלה, זה לא קורה ובפועל מתנפלים על רשתות השיווק. אמנם הן לא טלית שכולה תכלת, אבל הן לא הבעיה העיקרית".

מי שתלה תקוות בדיון בוועדת הכלכלה יכול להמשיך לחלום. ועדת הכלכלה ישבה כמעט שעתיים ולא הוציאה תחת ידה שום בשורה. כולם באו לדבר ולדבר ולדבר, אף אחד לא בא עם תוכנית מעשית. את השיא של לא להגיד כלום שבר מנכ"ל משרד הכלכלה, ד"ר רון מלכא, אשר הגיע לדיון והדבר היחיד שהיה לו לומר זה שהמשרד בודק את הנושא – כאילו לא היו לו מספיק שנים לבדוק ולחקור ולהגיע עם תוכנית מעשית.

לעתים קרובות מדי נראה שחברי הכנסת עסוקים יותר באמירות פופוליסטיות מאשר ברצון אמיתי לחולל שינוי. מי שהיטיב לתאר זאת היה רמי לוי, ולכן אין פלא שהרוחות התלהטו: "אם באמת רוצים לדבר על יוקר המחיה, זה לא באמצעות 2 דקות זכות דיבור בוועדת הכלכלה. אני מזמין אתכם אליי לרשת. מי שאחראי לכך שדלק, מסים, ארנונה, חשמל – הכל פה יקר – זו המדינה. המדינה היא מונופול ריכוזי וכוחני, לא אף אחד אחר. אנחנו חיים על תחרות. אם לא נוריד את המחירים, סל המזון יהיה יותר יקר ב-30%. הרווח הגולמי של הוא 21% – דומה למה שקיים ברשתות שיווק באירופה", אמר לוי.


מן הסתם, סגנון הדיבור של לוי עורר את זעמם של חברי הכנסת – ובצדק, משום שתרבות הדיבור בארץ מידרדרת ואין מקום להרמת קול לא בכנסת ולא מחוצה לה.

עם זאת, אם מתעלמים מהסגנון ומתייחסים למהות – יש צדק בדבריו של לוי. רשתות השיווק הן חוליה אחת בלבד, ולא החוליה העיקרית, בשרשרת החוליות שגורמות לצרכן הישראלי לשלם הרבה יותר מאשר צרכן אירופאי. יש בישראל כמה יבואנים שמכתיבים מחירים חזיריים – והתוצאה היא שמחיר משחת שיניים קולגייט או דאודורנט של DOVE הוא לא רק כפול, אלא גבוה פי ארבעה – ממה שמשלמים באירופה ובארה"ב.

חבל מאוד שלדיון בכנסת לא הוזמנו אותם יבואנים שאחראים במשך שנים לגביית מחירים חזיריים על מוצרים שבחו"ל נמכרים ברבע מחיר.

תזכורת: רשות ההגבלים חוקרת את שופרסל, ויקטורי, שטראוס, דיפלומט ועוד

נזכיר כי השבוע נפתחה חקירה של רשות התחרות נגד החברות שופרסל, שטראוס ודיפלומט בחשד לעבירות על חוק התחרות וביצוע הסדר כובל. גם מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, זומן לרשות. הרשות חושדת כי בין הגופים הללו הועברו מסרים באמצעות אמצעי התקשורת שמטרתם לתאם העלאת מחירים. שטראוס אף ציינה בדוחות הרבעוניים שלה שככל הנראה תעלה מחירים. מדובר בהעברת מסרים שאסורה על פי חוק התחרות.

ביצים בארה"ב: 0.76 סנט, ביצים בישראל: 12 שקל

כל ישראלי שמבקר בחו"ל לא יכול שלא להתרשם ולהתקומם מהמחירים הנמוכים שם בהשוואה למחירים בסופרמרקט ממוצע בישראל. הנה כמה דוגמאות:

מחיר ביצים בארה"ב: 76 סנט ל-12 ביצים
מחיר ביצים בארה"ב: 76 סנט ל-12 ביצים (2.32 ש"ח). בישראל: 13 ש"ח

 

מחיר אננס בארה"ב
מחיר אננס בארה"ב: 1.79 דולר (4.20 ש"ח). בישראל כ-30-35 ש"ח

 

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון לרשות להגנת הצרכן: תתחילו לקנוס כל שבוע

בזמן שהרשות להגנת הצרכן התגאתה בגביית קנסות של 1.5 מיליון ש"ח בלבד מרשתות שיווק שהפרו את החוק, חבר הכנסת ביטון דרש מהרשות להתחיל לפעול בצורה יותר אינטנסיבית.

בנוסף, יו"ר הוועדה ביטון הבהיר שתתקיים ישיבה נוספת בנוכחות שרת הכלכלה כדי להבין מה נעשה בנוגע לכשלים שגורמים ליוקר המחיה.

"כל הצעה שתובא אלינו לטיפול ביוקר המחיה – תידון לצורך חקיקה תוך שבועיים", הבטיח ביטון.

"שרשרת המזון שמתחילה ביצרן וביבואן ועוברת לסיטונאי, מגיעה בסוף של רשת המזון. הכוח של רשת המזון הוא לשים תג מחיר. מתברר שתג המחיר הזה לא שוויוני, ואת זה אנחנו רוצים לחקור".

זוכרים את המחאה החברתית? הכלבים נבחו והמחירים נשארו

בקיץ 2011 הרחובות נשטפו על-ידי עשרות אלפי ישראלים שמחו נגד יוקר המחיה. הממשלה הייתה ממשלת נתניהו, הדירות היו יקרות בטירוף ומחירו של גביע קוטג' היה הקש ששבר את גב הגמל, כשהגיע לכ-8 ש"ח.

פואנטה בטלגרם


ומה יצא ממחאת יוקר המחיה? אם המחירים ירדו עקב מחאת הקוטג'? האם התחרות השתכללה? הם היבואנים הבלעדיים נעשו פחות דורסניים? לא. עולם כמנהגו נוהג – הצרכנים הישראלים ממשיכים להיות הצרכנים העשוקים ביותר בעולם המערבי ואף אחד לא טרח עד עכשיו לעשות שום דבר חוץ מלדבר.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות