שכר המינימום יעלה מעט ולאט. אלה פרטי עסקת החבילה של ההסתדרות עם האוצר

שכר המינימום יעלה מעט ולאט. אלה פרטי עסקת החבילה של ההסתדרות עם האוצר

שכר המינימום בישראל יעלה באופן שלא מדביק את ההתייקרויות במשק. יום אחד בלבד יתווסף לימי החופשה הקבועים בחוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שכר המינימום בישראל נמוך ולא מאפשר חיים בכבוד – זה ידוע. כיום שכר המינימום עומד על 5,300 ש"ח לחודש למשרה מלאה ועל -29.12 ש"ח לשעה. לאור יוקר המחיה בישראל, השכר הזה מביש. במסגרת עסקת חבילה שיוצאת כעת לדרך יעלה שכר המינימום באופן הדרגתי מאוד ל-6,000 ש"ח ויישאר מביש. 6,000 ש"ח זה מעט ביחס ליוקר הדיור, למחירי המזון הגבוהים ולהוצאות גידול הילדים בישראל – ולמעשה ה"עלייה" שכר המינימום לא מקזזת את ההתייקרויות בכל תחומי החיים, החל ממחירי החשמל, דרך מחירי המזון ועד מחירי הנדל"ן. באופן מעשי בשנה הנוכחית שכר המינימום יעלה רק בכחצי שקל לשעה, שיעור נמוך מעליית המדד. למרבה האכזבה, מי שחתומה על ההעלאה הפיקטיבית של שכר המינימום היא ההסתדרות – במסגרת עסקת חבילה שבה היא גם התחייבה לשקט תעשייתי, כלומר, להימנע מסכסוכי עבודה.

עסקת החבילה אושרה בממשלה לאחר שסוכמה בין משרד האוצר, בנק ישראל, ההסתדרות, נשיאות המעסיקים והתאחדות התעשיינים. כאמור, אותה עסקת החבילה כוללת, בתמורה ל"העלאת" שכר המינימום, ויתור של ההסתדרות על פתיחת הסכמי שכר עד סוף שנת 2023 והקפאת השכר במגזר הציבורי למשך שנת 2022. מפלגת העבודה ומרצ אמנם התנגדו, אך היה רוב והתוכנית אושרה בממשלה. כעת יידרש אישור של הכנסת – ושר האוצר ליברמן כבר הבהיר כי לא יהיה מוכן לשינויים בתוכנית.

עסקת חבילה 2022: עוד יום חופש למספר ימי החופשה המינימלי

עסקת החבילה כוללת שיפור (זניח) גם בנושא ימי החופש. כיום, מספר ימי החופש הקבוע בחוק הוא עלוב ומביש, ועומד על 12 יום בלבד. חבל שנדרשת עסקת חבילה כדי להוסיף יום חופש לעובדים המקבלים את מספר ימי החופשה המינימלי הקבוע בחוק, כך שמספר ימי החופש יעלה מ-12 ל-13 יום.

התוספת הזאת היא מינימלית ולא מספיקה, ויש לקוות שהמצב הזה ישתפר לא בעוד 20 שנה, אלא בעתיד הנראה לעין.

מספר ימי החופש בישראל נמוך מאוד ומספר שעות העבודה הנדרשות לפי חוק גבוה מאוד – ולכן יש עוד הרבה מאוד מה לעשות כדי להשיג את האיזון בין העבודה לבית – אותו איזון שבהודעת משרד האוצר הוזכר בגאווה כיעד של עסקת החבילה.

חישוב שעות נוספות – על בסיס חודשי

עסקת החבילה כוללת גם שינוי בחישוב השעות הנוספות.

כמקובל במרבית מדינות ה-OECD, חישוב שעות נוספות יחושב מעתה על בסיס חודשי ולא על בסיס יומי, תוך החרגה של אוכלוסיות מוחלשות. במשרד האוצר ובהסתדרות טוענים כי השינוי יאפשר לעובדים ולמעסיקים לנהל את זמני העבודה בצורה יותר יעילה ומותאמת לצרכי העובד והמעסיק ותאפשר לעובדים יכולת לאזן בין שעות העבודה לשעות הפנאי.

"הסדרי החקיקה כיום מתבססים על חקיקה משנות ה-50 והסיכום יביא לעדכון הסדרי החקיקה לאתגרים של שוק העבודה המודרני", נמסר בהודעה המשותפת.

מתי יעלה שכר המינימום בישראל ל-6,000 שקל?

העלאת שכר המינימום בישראל לא תתרחש בבת אחת, כפי שגם בפעם הקודמת היא לא עלתה בבת אחת. מדובר בתהליך שיימשך כארבע וחצי שנים ויקרה בכמה פעימות, אשר האחרונה שבהן תתרחש בדצמבר 2025.

למעשה, שכר המינימום בישראל עולה לאט לאט כבר מאז 2016, אז הוא עלה מ-4,650 ש"ח. גם העלייה מהסכום המביש הזה נמשכה כמה שנים. המדרגה הראשונה שבה תהיה עלייה מזערית בשכר המינימום בישראל תהיה באפריל 2022.

כאמור, מדובר בכחצי שקל לשעה, כך שעבור משמרת של 8 שעות ירוויח המאבטח בחניון או המוכר בסופר-פארם עוד כ-4 ש"ח.

לאור גל ההתייקרויות שבא לידי ביטוי בהוצאות דלק שגדלו, עלייה צפויה במחירי החשמל, עלייה במחירי המזון ועוד – אותה תוספת תיבלע בים ההוצאות של העובדים.

העלייה הבאה, של 100 ש"ח נוספים לחודש, תחול שנה לאחר מכן, באפריל 2023, ואז ירוויחו משתכרי שכר המינימום 5,500 ש"ח בחודש.

שנה לאחר מכן, באפריל 2024, שכר המינימום יעלה ב-200 ש"ח נוספים ל-5,700 ש"ח, וכעבור שנה בעוד 100 ש"ח. בחלוף חצי שנה תחול, בדצמבר 2025, תושלם העלאת שכר המינימום ל-6,000 ש"ח בחודש.

"לראשונה מזה 37 שנה אנחנו חותמים היום על עסקת חבילה – שהיא בשורה אדירה למשק ולכלכלה הישראלית", אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן. הביקורת מהתקשורת לא איחרה לבוא גם לאחר עסקת החבילה שנחתמה על ידי קודמי בתפקיד, יצחק מודעי, ב- 1984, אבל הזמן עשה את שלו, נוכחנו לגלות מהר שעסקת החבילה הייתה חיונית להבראת המשק והתרומה לכלכלה ניכרת עד היום. עצם זה שאנחנו מביאים עסקת חבילה ביום תחילת ההצבעות על תקציב המדינה, אחרי שלוש שנים וחצי של שיתוק, מצביע על שינוי אמיתי, שישפיע הן על המורל והן על הצמיחה בהכנסות של כל אזרח במדינת ישראל".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מאמין כי החשיבות בעסקת החבילה היא בוודאות שהיא מספקת, במיוחד אחרי משבר הקורונה: "השקט התעשייתי חיוני, ולא פחות חשובה היא הפגנת היכולת לשתף פעולה לטובת המשק. כעת עלינו להביט קדימה אל המשימות הנוספות, כמו תחבורה, חינוך, הכשרות מקצועיות ועוד״.

לדברי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, העלאה הדרגתית של שכר המינימום ל-6,000 שקל תשפיע באופן ישיר על מאות אלפי משפחות ברמות השכר הנמוכות ותדחוף את כל מדרג השכר כלפי מעלה: "באפס ימי שביתה ובשיח מאחד, הוכחנו שההסתדרות היא גורם מאזן במשק".

לדברי יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אמר לאחר החתימה: "המעז מנצח והיום אנחנו מעזים. ההסכם עליו אנחנו חותמים היום הוא תגובה משמעותית ראשונה למציאות המשתנה. ולא פחות חשוב מכך- הוא תגובה שסוכמה במשותף, בשולחן עגול, תחת הנהגה משמעותית ומעורבות גבוהה של שר האוצר. ההסתדרות הסכימה, באומץ רב, לשנות את כללי המשחק ולעשות התאמות חשובות בעולם יחסי העבודה, כפי שאנחנו מציעים כבר שנים ארוכות. השינויים טובים גם למעסיקים, גם לעובדים ובעיקר מבטיחים יכולת תגובה טובה יותר לשינויים בעתיד. אני לא יכול להגיד שפתרנו את הכל ושזה המודל המושלם, אבל אני בהחלט יכול לקבוע היום בשם המעסיקים שהתחלנו שינוי חשוב שיחזק את כושר התחרות של המשק הישראלי וישלח מסר חשוב לעולם אודות יכולת המשק הישראלי לאמץ חדשנות גם בשוק העבודה״.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "מדובר בבשורה למשק ולכלכלה הישראלית. לאחר תקופה לא פשוטה שעברה על העסקים בישראל, הגענו להסכמות שבהן נמצאה נקודת האיזון בין צורכי המעסיקים, העובדים והממשלה. אנו מצויים בסביבה עסקית גלובלית משתנה ומאוד תחרותית והיה לי חשוב לגבש עסקה שתאפשר שינוי בחוקי העבודה וגמישות רבה יותר בעולם התעסוקה בראי המעסיקים והעצמאים שיקבלו רשת ביטחון כלכלית לעצמאים בשנת 2023. אני מאמין שהשילוב של עסקת החבילה, ביטול מס המעסיקים ופעולות נוספות שנפעל להשיגם בהמשך, יעלו את הפריון ויובילו לצמיחה אמיתית".

עבודה מהבית במגזר הציבורי

סיכום נוסף הוא הסדרת נושא העבודה מרחוק של עובדי המגזר הציבורי.

במגזר הפרטי קיים מודל של עבודה היברידיץת – חלק מהשבוע מהבית וחלק מהמשרד, וכעת זו זו הפעם הראשונה שבמגזר הציבורי מאמץ מודל דומה. המודל, כך אומרים במשרד האוצר ובהסתדרות, דשני שמסדיר את היחסים בין העובד למעסיק בעבודה מהבית תוך שמירה על זכויותיהם ורווחתם של העובדים.

באופן כללי, המסר הכללי של עסקת החבילה היא כי ההסכם נועד לשפר את האיזון בין בית לפנאי ואת הפריון.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

תגובות: 0

נגישות