נשים מאחור, גברים מקדימה: אגד תשלם ביוקר על קו מהדרין

נשים מאחור, גברים מקדימה: אגד תשלם ביוקר על קו אוטובוס מהדרין

כ-9 מיליון ש"ח – זה הפיצוי שאגד תשלם בגלל הפעלת קו מהדרין מחיפה. התביעה הייצוגית חשפה אפליה נגד נשים ונגד חילונים ששילמו יותר בקווים אחרים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הפרדה מגדרית נמצאת עכשיו יותר מתמיד בשיח הציבורי, וכך גם חברות מסחריות שמספקות שירותים במחיר מוזל לציבור החרדי. באגד אימצו את ההתנהלות הזאת מזמן, ועכשיו ישלמו כמעט 9 מיליון ש"ח בגלל תביעה ייצוגית. התביעה נסובה סביב קו 972 מחיפה לירושלים, שאותו אגד הפעילה בשנים 2006-2011  כקו מהדרין. בקו הזה נשים נשלחו לשבת מאחור, כשהגברים, כמובן, ישבו מקדימה. והמחיר? גם הוא היה חריג ועמד על 26 ש"ח בלבד, לעומת 41 ש"ח בקווים אחרים. בנוסף, לקו הזה היו תחנות מיוחדות בשכונות חרדיות – בניגוד לקווים הבינעירוניים הרגילים שנוסעים מתחנה מרכזית לתחנה מרכזית. מעבר לכל אלה, אסור היה לשמוע בו רדיו. בקיצור, קו בהתאמה אישית לאוכלוסיה החרדית – גם מבחינת מחיר, גם מבחינת מסלול וגם מבחינת היחס לנשים.

כל זה הביא להגשת תביעה ייצוגית נגד אגד כבר לפני 15 שנה, ומשום מה ההליך נמשך ממש עד לאחרונה והסתיים בפשרה (ת"צ 34940-04-17). הסכם הפשרה קובע שאגד תשלם 8.8 מיליון שקל כפיצוי לציבור. הסכום הזה ישמש לקידום מטרות שונות, ביניהן "קידום ותמרוץ נשים בעניינים הנוגעים לתחבורה ציבורית". אם לשפוט על פי ריבוי המקרים של השפלת נשים ואפליית נשים לאחרונה בתחבורה הציבורית, בהחלט יש מה לעשות בכסף הזה – וחשוב לוודא שהוא ישמש לכך.

הסכום הזה אמור לשקף, בין היתר, את הנזק שנגרם לנוסעים ששילמו מחיר מלא על נסיעה בקווים שלא הוגדרו קווי מהדרין בין חיפה לירושלים (940 ו-947). אלא שכדאי לדעת שאמנם באופן רשמי קווי מהדרין הפסיקו לפעול באופן רשמי בשנת 2011, אך בפועל אגד ממשיכה לספק קו מוזל ומותאם אישית לחרדים גם כעת – והיא הסתירה אותו מתוצאות החיפוש באתר שלה עד שהווגשה נגדה תביעה ייצוגית (ראו בהמשך).

קו מהדרין? לכל נוסע.ת זכות לשבת בכל מקום

כדאי לדעת שקו מהדרין אינו חוקיים מאז שנת 2011. עד כמה שזה תמוה, רק לפני 12 שנה הופסקה פעילות הקווים הללו, וזאת עקב פסיקה של בג"צ נגד הפעילות של קווי מהדרין. בג"ץ קבע כי מפעיל תחבורה ציבורית אינו רשאי לומר, לבקש או להורות לנשים (או לגברים) היכן עליהן לשבת באוטובוס רק משום היותן נשים או מה עליהן ללבוש, והן רשאיות לשבת בכל מקום שירצו. כמובן שכל מעשה של הפרדה בכפייה בין נשים לגברים באוטובוס מהווה פגיעה בשוויון ובכבוד, ואף מהווה עברה פלילית.

למעשה, רק בגלל הפסיקה הזאת הפסיק הקו המדובר לפעול בינואר 2011.

הפרדה כן יכולה להתבצע בתחבורה ציבורית, אגב, אך רק בהסכמה – וכמובן שלא באמצעות הפעלת אלימות. כך קובע הסדר של משרד התחבורה, שאף אמור לפקח על כך. עם זאת, ברגע שמצפים מנשים לשבת מאחור ומבהירים להם את זה, נשאלת השאלה עד כמה הדבר נעשה מתוך בחירה אמיתית שלהן.

כאמור, מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה כבר בשנת 2017 ע"י תובעת שיוצגה ע"י עו"ד רמי בביאן. הפיצוי שעליו הוסכם בהסכם הפשרה הושג מבלי שאגד הודתה במעשיה. הצדדים ניהלו משא ומתן והליך גישור לפני נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, הגיעו להסכם הפשרה זה, שבו אגד אמנם מחויבת לשלם את הסכום של 8.8 מיליון ש"ח, אך המדינה משפה אותה ביותר מ-5 מיליון ש"ח. הסדר פשרה אושר בפסק דין על ידי השופטת תמר בזק רפפורט.

תגובת אגד: "המצב הנוכחי שונה"

רון רטנר, דובר אגד, מסר בתגובה כי מדובר בתיק המשקף את אשר ארע והתרחש בתחילת שנות האלפיים (2008), כאשר המדינה היתה צד בלתי נפרד מהתיק והיא אף נושאת במחצית מתשלום הסכם הפשרה: "עובדתית, המצב המתואר בתביעה אינו משקף את המצב הנוכחי המתרחש בשנים האחרונות באוטובוסים של אגד ברחבי הארץ. זאת ועוד, הנהלת אגד ואלפי נהגי החברה יוצאים חוצץ כנגד כל ניסיון של כפייה והדרת נשים במרחב הציבורי. המוטיב המרכזי המנחה את נהגינו ועל פיו אנו מקפידים לפעול הוא מתן שרות שיוויוני והולם לכלל לקוחות אגד ללא כל הבדל של מוצא, דת ומגדר".

באגד מדגישים כי מדובר בחברה שפועלת בהתאם לנהלי משרד התחבורה. יצוין כי בית המשפט העליון נענה לבקשת אגד והתיר לה לצרף את המדינה כצד ג׳ לתובענה הייצוגית. זאת, מתוקף העובדה שיש למשרד האחריות אחריות למרכיבי הרישיונות של חברות התחבורה הציבורית, ביניהם מסלולי הקווים, תדירות, תחנות קליטה והורדה, מחיר וכדומה.

"משרד התחבורה הינו בעצם הריבון, ועל פיו אנו פועלים ללא כחל וסרק״, אומרים באגד. במלים אחרות, אגד לא פעלה בחלל ריק, אלא בידיעתו של משרד התחבורה ובאישורו – ולכן גם המדינה היא חלק מהתביעה ואף תשפה את אגד על חלק מסכום הפיצוי.

לא הפעם הראשונה של קווים מוזלים לחרדים באגד

אמנם בג"צ הורה להפסיק את קווי המהדרין, אבל זה לא אומר שאגד הפסיקה להציע קווים מותאמים לחרדים. לאחרונה פרסמנו כאן כי הוגשה תביעה ייצוגית נגד אגד בגין אפלייה בשיטה אחרת נגד חילונים. במקרה הזה אגד פשוט הסתירה מתוצאות החיפוש באתר שלה את הקווים הבינעירוניים המוזלים שנוסעים מירושלים לחיפה – ומגיעים לתחנות ספציפיות בשכונות חרדיות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות