אז מה אם שילמתם? בקרוב קצבאות ביטוח סיעודי יקוצצו במאות שקלים

יש לכם ביטוח סיעודי בקופת חולים? תקבלו פחות כסף מכפי שהובטח

המדינה מפנה עורף לאזרחים בשעתם הקשה ביותר ומקצצת את קצבאות הביטוח הסיעודי בפוליסות של קופות החולים. בכל חודש תקבלו 600 ש"ח פחות. כל הפרטים

קצבאות ביטוח סיעודי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה הייתם עושים אילו הייתם אמורים לקבל שכר דירה של 6100 ש"ח בחודש, והשוכר היה מחליט לשלם לכם רק 5500 ש"ח כי פתאום הסתבר לו שהוא לא מרוויח מספיק כסף? זה בערך מה שיקרה לכם עכשיו עם קצבת הביטוח הסיעודי שאתם אמורים לקבל מקופת החולים (אם תזדקקו לה). מדינת ישראל נותנת אור ירוק לקצץ לכם 600 ש"ח בחודש מקצבאות ביטוח סיעודי שאנחנו המבוטחים שילמנו עליהן ממיטב כספנו. בניתם על הכסף הזה? אין לכם מקורות הכנסה אחרים? בעיה שלכם.

הרפורמה השערורייתית הזאת מתרחשת מתחת לרדאר, כשרוב אזרחי המדינה עסוקים ב"רפורמה" המשטרית, אבל שימו לב, היא עלולה לגרום פגיעה קשה במיליוני ישראלים. מדובר בקיצוץ התגמולים החודשיים של הביטוח הסיעודי הקבוצתי של קופות החולים. ואם נדמה לכם שזה לא מעניין אתכם, כי אתם לא סיעודיים או שאיש מבני משפחתכם אינו כזה, אתם טועים. כל אחד מאיתנו עלול להפוך לסיעודי. רפורמה כזאת תשפיע כמעט על מחצית מתושבי ישראל (4.6 מיליון איש!), שכיום מבוטחים בביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים. לפי הטיוטה שפרסמה רשות שוק ההון, התגמולים יופחתו ב-10%. המשמעות, 600 ש"ח פחות בקצבה. הרבה מאוד כסף עבור הרבה מאוד אנשים.

וזו לא ההרעה היחידה. הרעה נוספת בפוליסות הביטוח הסיעודי של קופות החולים נוגעת לזמן ההמתנה, שיתארך מחודשיים לחצי שנה. זו כמובן פגיעה משמעותית, שתגרום להרבה מאוד אנשים פשוט לא לקבל קצבת ביטוח סיעודי ברגעים הקשים ביותר שלהם, עד שלא יחלפו 6 חודשים מיום ההצטרפות.

למה המדינה נותנת אור ירוק לקיצוץ קצבאות ביטוח סיעודי?

נעשה סדר רגע. מדובר בביטוח סיעודי קבוצתי שרובנו משלמים עליו לקופת החולים שלנו בלי לחשוב בכלל, כמעט באופן אוטומטי. הביטוח הזה אמור להבטיח לנו שאם נהפוך לסיעודיים, נקבל קצבה למשך כמה שנים. בהודעה שיצאה מרשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, נכתבו בצורה מאוד יבשה כמה מילים מאוד מדאיגות, שלפיהן רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ומשרדי הבריאות והאוצר שוקלים לייקר פרמיות, להקטין את הפיצוי החודשי, להאריך את ההמתנה או להרע את זכאות ההכרה בחולים סיעודיים.

למה? הנה ההסבר במילותיה של רשות שוק ההון: "בשנים האחרונות ישנה מגמה של עליה בתביעות סיעוד. מספר התביעות המוגשות לביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים עלו בעשרות אחוזים. מגמה זו איננה ייחודית רק לישראל, ונובעת מסיבות שונות כגון התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בנוסף, על שיעורי התביעות הסיעודיות בישראל משפיעים גם גורמים נוספים כגון עלייה בכמות האישורים לגמלת סיעוד בביטוח הלאומי, פעילותן של חברות למימוש זכויות, וכן עליה במודעות הציבור לכיסוי עצמו".

במילים אחרות, ברשות שוק ההון "מאשימים" את הציבור שהוא נעשה מודע יותר לאפשרות לתבוע תביעות ביטוח סיעודי. ברשות גם מאשימים אותנו, המבוטחים, שאנחנו פונים יותר לחברות מימוש זכויות רפואיות כדי לקבל את מה שתמיד הגיע לנו, רק לא ידענו לדרוש.

"יותר מדי תביעות = פגיעה ביכולת לספק את צרכי המבוטחים"

ברשות שוק ההון ממשיכים לתרץ: "מכיוון שיציבותן של תוכניות הביטוח הסיעודי בקופות החולים מתבססת במידה רבה על קרנות מבוטחים שנצברו לאורך זמן, עלייה משמעותית בכמות תביעות הביטוח עשויה לפגוע בזמינות הפוליסות ולפגוע ביכולתן לספק כיסוי ביטוחי למבוטחים". לכן, היא מפרסמת טיוטה להערות הציבור – אבל יש להניח ששום הערה מהציבור לא תשנה את רוע הגזרה. ואלו הן תוכניותיה של ממשלת ישראל עבור המבוטחים הסיעודיים בקופות החולים:

  • תקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה
  • תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ-6,100 ש"ח לסכום של 5,500 ש"ח

ברשות אומרים שגם לאחר הארכת תקופת ההמתנה, צפוי שמרבית התביעות בביטוח הסיעודי ישולמו, שכן חלק עיקרי בתביעות הוא לתקופות ארוכות יותר. יצוין שתגמולי הביטוח המשולמים על ידי פוליסת הסיעוד בקופת החולים מצטרפים לגמלת סיעוד המשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי לאזרחים הזכאים לכך.

אפשר היה למצוא פתרון אחר לפני שמחליטים על קיצוץ קצבאות ביטוח סיעודי

במסגרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בקופות החולים, משולמים מדי שנה תגמולים בסך של כ-3 מיליארד ש"ח למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי. אנשים אלה אינם יכולים לבצע פעולות יומיומיות, החל מלאכול לבד ועד להתקלח או לנעול נעליים. אותם אנשים שילמו כל חייהם כדי שבמקרה הצורך, הם יוכלו להסתייע במטפל סיעודי.

אולם מדינת ישראל מפנה להם עורף. להודעה החצופה הזאת קדמו אזהרות ממקורות שונים. למשל, מנכ"ל משרד הבריאות אמר שהביטוח הסיעודי של קופות החולים "עומד לקרוס". הוא גם אמר שקרן העודפים של כללית צפויה להתרוקן בתוך פחות משנה ושבתוך שלוש שנים קרנות הביטוח של קופות החולים עשויות להיהפך לגירעוניות.

אז מה הפתרון הקל? לפגוע בנו, המבוטחים. אנחנו, ששילמנו ממיטב כספנו במשך כל כך הרבה שנים על סמך תחשיב מסוים. היינו מצפים שהמיליארדים ששילמנו לאורך השנים ייחסכו על-ידי אותם גופים ששילמנו להם. חשבנו שאנחנו יכולים לסמוך על ניהול הכסף שלהם. אבל הם חשבו הפוך, והם אלה שצדקו. הם כנראה אמרו לעצמם שאם הם ייקלעו למצב שבו מספר התביעות גדל, הן יציגו נתונים מדאיגים בפני הרגולטור – ויחד הם יגלגלו את הבעיה חזרה אל המבוטחים.

ולמה לא בעצם? הרי לנו, המבוטחים, אין פה שידבר בשבילנו בכנסת או בממשלה. אין לנו לובי, אין לנו מפלגה. רובנו אפילו לא יודעים שגוזלים מאיתנו כסף שנזדקק לו מאוד. במשרד האוצר עסוקים מאוד במציאת תקציבים ל-1100 רבנים שכונתיים, אבל לא עושים מאמץ דומה לטובת כלל הציבור שעלול למצוא את עצמו נזקק לטיפול סיעודי.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות