מה זה דירוג אשראי ואיך הורדת הדירוג של ישראל פוגעת בכם

כך תיפגעו ישירות מהורדת דירוג האשראי של ישראל ע"י מודי'ס

בשבוע שבו עובר התקציב בקריאה ראשונה, מודי'ס לא סומכת על הממשלה שתחלץ את ישראל מהבוץ הכלכלי עקב המלחמה. זה יעלה לכל אחד מאיתנו ביוקר – וכבר עכשיו יוקר המחיה בשמיים

דירוג האשראי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חברת מודי'ס הורידה לראשונה את דירוג האשראי של ישראל. הדירוג ירד מרמה של A1 (החמישית בגובהה) לרמה של A2 עם תחזית שלילית. ואם נדמה לכם שאלה לא הצרות שלכם, אתם טועים. המשמעות היא שמדינת ישראל תתקשה יותר לקבל הלוואות, הריבית על ההלוואות שלכם תעלה, שווי המניות בבורסה יירד והשקל כנראה ייחלש. פגיעה בבורסה כמובן תשפיע לא רק על מי שמשקיע בשוק ההון באופן ישיר, אלא על כל אזרחי ישראל – שכן הפנסיות וקופות הגמל מושקעות בשוק ההון. כל המגזר העסקי יושפע מהורדת הדירוג, אך אחד המגזרים העיקריים הוא הבנקים – וכתוצאה מכך גם לקוחות הבנקים, שהם אנחנו…

לכן, ההודעה הזו דרמטית, ובמיוחד לאור העובדה שדירוג האשראי של ישראל לא ירד מאז 1988 – אז החלה להיות מדורגת.

נציין כי ההחלטה של מודי'ס התקבלה לאחר אזהרה שניתנה כבר בעיצומה של ההפיכה המשפטית ואזהרה נוספת בתחילת המלחמה. במודיס עקבו בחודשים האחרונים אחרי הצעדים שממשלת ישראל נוקטת ועתידה לנקוט כדי למזער את הנזקים הכלכליים של המלחמה ולמזער את הגירעון. עם אישור התקציב בקריאה ראשונה בכנסת השבוע, הם כנראה קיבלו את התשובה – וזאת במקביל להססנות של הממשלה לגבי קבלת החלטה על "היום שאחרי".

הנה כמה ציטוטים מהדוח: "סביבת הביטחון הירודה מרמזת על עלייה בסיכונים החברתיים וכן מאותתת על חולשתן של הרשות המחוקקת (כנסת) והמבצעת (ממשלה) למול ההערכות הקודמות של החברה", מציינים במודי'ס ומדגישים: "במקביל, מצבה הפיסקאלי של המדינה מידרדר ומגמת הירידה ביחס חוב-תוצר התהפכה". הסוכנות אף צופה כי נטל החוב יהיה גבוה באופן מהותי מהתחזיות שהיו טרם העימות.

"השלכותיו הרוחביות של העימות הנוכחי עם החמאס, הן במהלכו והן לאחר סיומו, מעלים באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים למדינת ישראל, מחלישים את הרשות המחוקקת והמבצעת ופוגעים בחוסנה הפיסקלי של המדינה בעתיד הנראה לעין".

איך הורדת דירוג האשראי תשפיע עליכם?

הורדת דירוג האשראי של המדינה יגרום לכך שכאשר המדינה תיקח הלוואות עקב המלחמה, ידרשו ממנה ריבית גבוהה יותר. גם חברות ישראליות שייקחו הלוואות מגופים זרים ישלמו ריבית גבוהה יותר. כל זה יהפוך לכדור שלג וגם ההלוואות שאנחנו ניקח – האזרחים הפרטיים, יהיו יקרות יותר.

בנוסף, ייתכן שגם שערי המניות בבורסה בתל אביב יירדו – וכל אחד מאיתנו, גם מי שאינו משקיע באופן ישיר, ייפגע מכך – שכן כל החסכונות שלנו דרך חברות הביטוח (הפנסיה, קופות הגמל וכו'), משוקעים בשוק ההון.

ודבר אחרון וחשוב – השקל עלול להיחלש, מה שיביא להתייקרות של המוצרים המיובאים, התייקרות של טיסות ועוד.

נגיד בנק ישראל ובכירי הכלכלנים הזהירו, לא הקשיבו להם

כאן יש לציין שנגיד בנק ישראל הזהיר בפירוש מספר פעמים לאחרונה שאם תקציב 2024 לא ישקף את מחויבות הממשלה באמצעות קיצוץ בהוצאות מיותרות והגדלת מנועי צמיחה – התקציב הזה ישדר מסר שלילי לגופים הכלכליים בעולם והם יאבדו את האמון בישראל. נזכיר שהתקציב בכל זאת כולל מיליארדי ש"ח של כספים קואליציוניים, והנה התחזית שלו התממשה.

הוא אמר את הדברים אפילו ממש לאחרונה, בעת ההכרזה על ריבית בנק ישראל בפעם האחרונה. "למדיניות שתינקט יש השפעה מכרעת על היכולת של המשק להתאושש. הממשלה צריכה לקבל החלטות שיאפשרו להתמודד עם ההוצאות הצפויות מהמלחמה ולא לתת למשק להידרדר לשנים אבודות. הממשלה חייבת להימנע מהוצאות לא חיוניות. חברות הדירוג צריכות לקבל תחושת ודאות שיחס החוב-תוצר לא ייפגע בשנים הקרובות. יש לדאוג שהתקציב יהיה מותאם גם בהיבט של ההוצאות וגם בהיבט של ההכנסות, ויש לעשות זאת כבר בתקציב 2024. זה סוג של "מס רצינות" שממנו השווקים יוכלו להבין את היחס של הממשלה. אי התמודדות כעת עם קיצוצים מיותרים ומשרדים מיותרים – עלולה לעלות למשק הרבה יותר בהמשך" – אמר הנגיד.

גם בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו לאחרונה מספר מכתבים המתריעים מפני התנהגות לא אחראית, כפי שפרסמנו כאן בפואנטה. כך למשל לקראת אישור תקציב המחודש ל-2023 – שלא כלל את ביטול עשרת משרדי המשלה המיותרים – פרסמנו כאן כי 300 כלכלנים שלחו מכתב לנתניהו וסמוטריץ' וקראו: "התעשתו ועצרו מיידית הוצאות מיותרות".

מה זה דירוג אשראי ומיהן החברות לדירוג אשראי?

בדיוק כמו שאדם פרטי שרוצה לקחת הלוואה צריך להוכיח שהוא מסוגל להחזיר אותה, גם מדינות שרוצות לקחת הלוואות נמדדות לפי יכולת ההחזר שלהן. חברות דירוג האשראי מפרסמות דוחות על המצב הפיננסי של מדינות – מה שמאפשר למי שותן ההלוואה לתמחר את הריבית. ככל שהמדינה נחשבת יציבה יותר ועומדת בהחזר חובותיה, כך הדירוג שלה גבוה יותר.

שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות הן מודי'ס, S&P ופיץ' (Fitch). במידה שגם פיץ' תוריד את דירוג האשראי של ישראל וגם S&P תוריד את דירוג האשראי של ישראל, עלול להיות פה כדור שלג מהיר. ערך המטבע יירד, האינפלציה תעלה וכל ישראלי, בעיקר האנשים הפשוטים ולא אלה היושבים במשרדי הממשלה המנותקים – ירגיש את זה בכיסו.

להלן סולם הדירוג של מודי'ס:

  • Aaa: חברה/מדינה איכותית ביותר. סיכון אפסי.
  • Aa1, Aa2, Aa3: חברה/מדינה איכותית מאוד. סיכון קטן מאוד.
  • A1, A2, A3: חברה/מדינה במעמד גבוה. סיכון קטן.
  • Baa1, Baa2, Baa3: חברה/מדינה במעמד בינוני. סיכון מתון. השקעה עם מידה מסוימת של אלמנטים ספקולטיביים.
  • Ba1, Ba2, Ba3: חברה/מדינה במעמד בינוני שהשקעה בה מוגדרת ספקולטיבית.
  • B1, B2, B3: חברה/מדינה שהשקעה בה נחשבת ספקולטיבית בסיכון גבוה.
  • Caa1, Caa2, Caa3: חברה/מדינה הנחשבת למסוכנת והשקעה בה נחשבת לבעלת סיכון גבוה מאוד.
  • Ca: השקעה שיש סיכוי מסוים שלא תהיה אבודה.
  • C: השקעה שיש סיכוי קטן מאוד שלא תהיה אבודה.
  • WR: דירוג מבוטל או מוקפא
  • NR: לא דורג
  • P: דירוג מושעה או בתהליך בדיקה

זו לא רק המלחמה, זו מדיניות הממשלה

ראש הממשלה נתניהו טוען שאחרי המלחמה הדירוג יחזור לעלות. זה כלל לא בטוח. כאמור, התערערות המעמד של ישראל בעיני מודי'ס החלה עוד קודם, כאשר הוא וממשלתו ביקשו לשנות את חוקי מדינת ישראל. המלחמה מן הסתם תרמה את חלקה, וכעת אנחנו במצב מדאיג מאוד.

מאז שהממשלה החלה בתהליך ההפיכה השלטונית, חברות דירוג האשראי (לא רק מודי'ס) הביעו חשש שהדבר יפגע ביציבות הכלכלית של ישראל. באפריל 2023 חברת מודי'ס הוציאה כרטיס צהוב למדינת ישראל והורידה את תחזית הדירוג (ולא את הדירוג עצמו) מ"חיובית" ל"יציבה", בשל החקיקה האנטי דמוקרטית ואי הוודאות הפוליטית.

ב-19 באוקטובר, לאחר פרוץ המלחמה ונוכח המחדל, מודי'ס הודיעה כי הכניסה את ישראל ל"מעקב הורדת דירוג" (Review for Downgrade).

בחודשים האחרונים מוד'יס אכן עקבה החברה אחרי המתרחש – ולא רק בהיבט הצבאי. מודי'ס בחנה כיצד ממשלת ישראל מתמודדת עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה. לזכות מודי'ס ייאמר שהמעקב נמשך כשלושה חודשים וההחלטה לא התקבלה באופן פזיז. באותו דוח בראשית המלחמה נכתב שלישראל דווקא יש היסטוריה של התאוששות מהירה ממשברים, אלא שכדי שגם הפעם ישראל תצא במצב כלכלי טוב מהמלחמה – על הממשלה לנקוט מדיניות אחראית.

במילים אחרות, התנהלות הממשלה – היעדר הכרעה היעדר פתרון שהממשלה מקדמת וההתנהלות שלה בענייני התקציב – גרמו למודי'ס לקבל את ההחלטה הדרמטית, כך שהמעקב הסתיים לא רק בהורדת הדירוג, אלא גם בתחזית דירוג שלילית. ולא פחות מדאיג – במודי'ס מציינים שירידה נוספת בדירוג בהחלט אפשרית אם העימות מול חזבאללה יהפוך למלחמה.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות