איך בוחרים גיטרה קלאסית למתחילים? לא רק המותג קובע

איך בוחרים גיטרה קלאסית למתחילים? לא רק המותג קובע

בחירת גיטרה קלאסית למתחילים היא עניין מרגש שמצריך גם הכנה מראש: מומלץ להתנסות בגיטרה, לבדוק האם גודלה מתאים לכם ועוד. הנה כמה טיפים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

אין דבר יותר מרגש מבחירת הגיטרה הראשונה שלנו… נכנסים לאינטרנט, מסתכלים על אינספור דגמים שונים (לרוב אנחנו מתלהבים בעיקר מהחיצוניות) ומדמיינים את עצמו כבר מנגנים סביב המדורה. בחירת גיטרה קלאסית למתחילים צריכה להיות מאוד שקולה כדי שנוכל להבטיח התמדה בנגינה. אם נבחר גיטרה שלא מתאימה לנו, יהיה לנו הרבה יותר קל לוותר על התשוקה שיש בנו.

איך בוחרים את הגיטרה הראשונה?

לחצו כאן למבצעי גיטרות קלאסיות >

קלאסית, אקוסטית, חשמלית או בכלל יוקללה?

אין ספק שלמראה של גיטרות אקוסטיות וחשמליות יש תפקיד. הן מושכות את העיניים ולרוב אנחנו פועלים דווקא דרך העיניים. אבל לפני שאתם עושים בחירה שגויה, עצרו רגע והסתכלו על הטווח הארוך.

בכל הנוגע לנגן המתחיל, מה שמייחד את הגיטרה האקוסטית והחשמלית הוא המיתרים – כל ששת המיתרים עשויים מתכת.

כדי שתוכלו לנגן על מיתרי מתכת עליכם לצבור ניסיון של כמה חודשים ואפילו לעתים שנים. כרית האצבע שלכם צריכה להתרגל למגע המחוספס של מיתרי המתכת.

בגלל הסיבה הזאת בדיוק, כל מורה וכל אדם שמבין מעט בתחום הגיטרות ימליץ לכם להתחיל את דרככם בעולם הנגינה דווקא בגיטרה קלאסית.

גם בגיטרה הקלאסית יש מיתרי מתכת שלרוב יהיו דקים יותר אבל, בגיטרה הקלאסית יש רק שלושה מיתרי מתכת – הם מיתרי הבס ושלושה מיתרי ניילון נוספים המאפשרים לנו לנגן מבלי לחוש בכאבים.

יש עוד כמה סיבות שבגללן עדיף לכם להתחיל לנגן דווקא בגיטרה קלאסית.

1. רווח

בגיטרה הקלאסית יש רווח בין מיתר למיתר, משמע, צוואר הגיטרה הוא הרבה יותר רחב מאשר הגיטרות האקוסטיות והחשמליות.

בכל הנוגע למעבר אקורדים, סולואים ומעברים אחרים מהירים, הגיטרה הקלאסית היא הרבה יותר נוחה ויותר פשוטה. לכן מומלץ לנגנים מתחילים שאינם מיומנים עדיין במעבר אקורדים ללמוד על גיטרה קלאסית.

2. מיתרים

כפי שכבר ציינו, מיתרי הניילון הם הרבה יותר פשוטים ללחיצה ולפריטה מאשר מיתרי המתכת.

גיטרה קלאסית למתחילים

3. פריטה

הרווח של המיתרים מגיע גם לתיבת התהודה, שם אנו פורטים על המיתרים. כאשר מדובר על פריטה חופשית, אין כל הבדל בין גיטרה אקוסטית לקלאסית. כאשר מדובר על פריטת ארפג'ו, שהיא פריטה שבה אנו מנגנים כל פעם על מיתר אחר בסדר כזה או אחר, העבודה הרבה יותר קשה בגיטרה אקוסטית. לרוב, נגן מתחיל יתבלבל בין מיתרים קרובים.

התאימו את גודל הגיטרה לגודל שלכם

כשתבואו לבחור גיטרה קלאסית למתחילים, תגלו שיש שני גדלים:

הגיטרות הקלאסיות הגדולות הן גיטרות 4/4. הן מתאימות יותר למבוגרים (מעל גיל 16). אמנם הן מגושמות יותר ואין הבדל משמעותי בין סאונד של גיטרה קטנה יותר לזאת מלבד לעוצמת הצליל, אך לאנשים מבוגרים גיטרות אלה יותר נוחות.

האפשרות השנייה שעומדת לרשותכם היא גיטרה קלאסית בגודל 3/4. גיטרה קלאסית כזו מתאימה לילדים קטנים או לאנשים בעלי ידיים קטנות יותר.

נגנים רבים בוחרים דווקא בגיטרה הזאת. היא יותר קלה למעבר ממקום למקום, יותר נוחה לנגינה ויש בה גם משהו יותר אותנטי מבחינת המראה החיצוני.

חשוב להגיע לחנות ולנסות בעצמכם את שתי האפשרויות ולא להחליט על סמך הגיל או הממדים שלכם.

"שמעתי על מותג ממש טוב"

בחירת גיטרה

בתחילת דרכנו כנגנים אנחנו מתלהבים ממותגים. אנחנו חושבים שהם הכי נכונים לנו והכי טובים. המחיר כמובן יהיה בהתאם להתלהבות שלנו. יש מותגים רבים, חלקם הגדול טובים. כך למשל, חברת Chard. אולם, זה ממש לא אומר שאתם צריכים לרכוש מותג, במיוחד בגיטרה הקלאסית הראשונה שלכם.

כך למשל יש מי שבחר לגיטרה הקלאסית הראשונה שלו בחברה שלא הייתה מוכרת בעבר ולא נחשבה למותג, חברת Belmonti. מורים לגיטרה אפילו לא הכירו את החברה ומאוד התלהבו מהסאונד והאיכות של הגיטרה. כל זה רק בכ-500 שקל, כולל נרתיק.

 

ההמלצה היא להגיע לחנות מבלי לחשוב על מותג או לא מותג. פשוט לחפש גיטרה בתקציב שלכם ולבדוק מספר אופציות, לעבוד לפי תחושת בטן.

חברות מומלצות נחשבות לחברת Chard וחברת Yamaha. חברות אלה פונות בעיקר לנגנים המתחילים ומציעות מחירים מאוד נוחים.

גיטרה קלאסית למתחילים – תקציב, תקציב, תקציב!

חשוב מאוד לא להתפזר בבחירה הראשונה ולבוא מאוד ממוקדים. ברגע שתיכנסו לחנות ותראו את שלל כלי הנגינה, אתם יכולים ללכת לאיבוד בקלות.

קחו בחשבון שבתוך התקציב שלכם אתם צריכים לכלול מספר פריטים בנוסף לגיטרה, כמו סט מיתרים נוסף, נרתיק לגיטרה, חוברת לימוד, קאפו (גשר לצוואר הגיטרה) ומפרטים.

ההמלצה לנגן המתחיל היא לא להשקיע סכום גבוה מדי. יש הרבה שמתחילים לנגן ומפסיקים בדיוק לאחר חודש.

אם התשוקה לא בוערת בכם, מומלץ לא לקנות בכלל.

הסכום הממוצע לנגנים מתחילים לגיטרה הקלאסית הראשונה נע בין 400 ל-1200 שקל. כמובן, תוכלו לרכוש גם באלפי שקלים גיטרה קלאסית, אבל נגן מתחיל לא ישים לב בין להבדלי סאונד בין גיטרה מקצועית ובין גיטרה פחות מקצועית. סביר להניח שהוא גם ירצה להתקדם לגיטרה אחרת די מהר (אקוסטית) ולכן אין צורך להוציא אלפי שקלים.

צורה חיצונית וסוג העץ

צורת החיצונית של הגיטרה היא לא עניין קוסמטי, יש לה השפעה על התהודה.

רוב הגיטרות הקלאסיות הן בעלות צורה זהה, אם זאת יש גיטרות קלאסיות שיש להן מבנה דומה לגיטרות האקוסטיות, כאשר יש קימור בתיבת התהודה סמוך לצלילים הגבוהים על צוואר הגיטרה. כל תזוזה בתיבת התהודה משפיעה על עוצמת הצליל ולעיתים גם על איכותו.

גיטרה קלאסית למתחילים

מלבד גודל הגיטרה הקלאסית, המשתנה מדגם לדגם, אין הבדל משמעותי בחיצוניות למעט עיצובים שונים, צבעים שונים וכו'… מה שכן משפיע על איכות הצליל בגיטרה הקלאסית הוא בין אם מדובר על עבודת יד, סוג העץ וסוג המיתרים. סוג העץ המומלץ לנגנים מתחילים ובכלל הוא עץ תרזה או עץ מהגוני.

אחרון חביב – מקום הרכישה

המקום שבו אתם קונים את הגיטרה הקלאסית הוא מאוד משמעותי, במיוחד כאשר אין לכם הרבה ידע בנושא. בטוח יצא לכם לעבור לא פעם ליד דוכן גיטרות בקניון או במקומות דומים בהם למוכר את ידע רחב כל כך בעולם הנגינה.

בדיוק בגלל זה, עליכם להגיע לחנות מקצועית – חנות סאונד והגברה ששם תוכלו למצוא מספר עובדים שיכולים להמליץ לכם על הדגמים אשר יתאימו לכם בהתאם לכל מה שציינו מקודם.

חשוב לנסות ולנגן בעצמכם בגיטרה שאתם רוצים, אבל זה לא מספיק, משום שאין לכם מספיק ניסיון בנגינה.

בקשו מהמוכר בחנות להשמיע לכם מספר שירים זהים בכל גיטרה שאותה אתם רוצים לקנות, עשו השוואה בין הדגמים ובחרו את הדגם שנשמע לכם הכי טוב ושהכי נוח לכם.

מלבד כל אלה, יש חנויות סאונד והגברה שמייבאות את המוצרים שלהן בעצמן וכך מוזילות את המחירים בהשוואה למקומות אחרים כיוון שאין דמי תיווך. כדי שתוכלו לקנות גיטרה איכותית במחיר נמוך, מומלץ לבחור באחת מהחנויות האלה.

מסקנות

אין דבר יותר מרגש מלהיכנס לחנות סאונד והגברה בפעם הראשונה, לנגן בפעם הראשונה על הגיטרה שתקחו הביתה ולעמוד אל מול כל כך הרבה אפשרויות. זה מאוד מרגש, אבל גם מבלבל. לכן, קבלו כמה טיפים

  • עליכם להגיע מוכנים ולעשות מעט סקר שוק קטן באינטרנט, לבוא עם הדגמים שתרצו לנסות ולהקציב לעצמכם סכום שממנו לא תחרגו. קל לחרוג כשאתם נמצאים במעמד הרכישה, ולכן עליכם לבוא מוכנים וממוקדים.
  • חשוב מאוד לראות איזה דגם הכי נוח לכם. יש מבוגרים שיהיה להם יותר נוח לנגן על הגיטרה הקטנה יותר.
  • זכרו שיש גם תוספות שתרצו לרכוש בנוסף לגיטרה, אשר הסכום שלהן יכול להגיע לכ-100-200 שקל. בחרו רק דברים שמישים. אם יש לכם מורה פרטי אז אין צורך בחוברת לימוד, אם יש לכם נרתיק אין צורך בסטנד וכן הלאה…
  • אין צורך למקד את עצמכם רק למותגים המובילים בשוק, יש היום הרבה חברות המציעות לנו מחירים נוחים ומוצרים מאוד איכותיים. את כל הדגמים האלה תוכלו למצוא רק בחנות סאונד והגברה מקצועית ואמינה. זכרו, לא משנה כמה סקר וגם מחשבה תשקיעו בבחירת המוצר, בסופו של דבר מה שקובע הוא תחושת הבטן.

המידע באדיבות: מרכז הסאונד – יבואני כלי נגינה והגברה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה



מאמר אורח



1
נגישות