נתיב פלוס: כמה נוסעים תצטרכו להוסיף כדי לא לחטוף קנס בדרך לתל אביב?

נתיב פלוס: כמה נוסעים תצטרכו להוסיף כדי לא לחטוף קנס בדרך לתל אביב?

רפורמת "נתיב פלוס" של משרד התחבורה מייצרת נתיב ייעודי פנוי יותר לרכב עם יותר מנוסע אחד. מי שלא יאמץ את שיטת הקארפול (נסיעה שיתופית), ייתקע בפקק ארוך יותר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נמאס לכם מהפקקים בדרך לתל אביב? החל מ-4.10.19 יש שתי אפשרויות, לפחות אם אתם מגיעים מכביש החוף (כביש 2) או מנתיבי איילון (כביש 20). בכבישים אלה, או שתוסיפו נוסעים ותיסעו בנתיב פנוי יותר, או שתיסעו לבד ותעמדו כנראה בפקקים ארוכים יותר. זאת, לאור רפורמת "נתיב פלוס" שיזם משרד התחבורה ונכנסת לתוקף בימים אלה. מטרת הרפורמה לעודד נסיעה משותפת (קארפול) שתביא להפחתת כלי הרכב על הכביש ולהפחתה בזיהום האוויר.

נתיב פלוס: פירוט הכבישים

כאמור, בשלב ראשון מדובר בשני כבישים:

  • בכביש 2 (כביש החוף) הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב זה, מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע).
  • בכביש 20 (נתיבי איילון) הוכשר נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית (נת"צ) וכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים), בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד.

נתיב פלוס: יקצר או יאריך את הפקק?

על פניו, "נתיב פלוס" נשמע כמו פתרון נהדר להפחתת העומסים בכבישים. מנתוני משרד התחבורה עולה כי ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים עומד כיום על 1.2 נוסעים בלבד. אלא שכדי לממש אותו משרד התחבורה מפקיע נתיבים הקיימים היום עבור רכב פרטי. נהגים שייסעו לבד בנתיב המיועד לקארפול יחטפו קנס של 500 שקל, כאשר האכיפה תתבצע באמצעות שוטרים רכובים על אופנועים. התוצאה תהיה ככל הנראה פקקי ענק שמהם יסבלו כל אותם נהגים שלא יכולים או לא רוצים לחלוק את הנסיעה עם אנשים אחרים.

זה המקום להזכיר כי עוד לפני שהרפורמה הזאת יצאה לדרך, הרעיון של קידום נסיעה שיתופית בא לידי ביטוי בכבישי אגרה. כך למשל, מי שנוסע ברכב עם שניים או שלושה נוסעים מקבל פטור מתשלום בנסיעה בנתיב המהיר אל תל אביב.

איך אפשר למצוא נוסעים לקארפול?

שתי אפליקציות מציעות כיום אפשרות לאתר שותפים לנסיעה (קארפול). האחת, כפי שפרסמנו כאן במדור רכב ותחבורה באתר חדשות הצרכנות פואנטה, היא ווייז, אשר במרץ 2017 השיקה רשמית את שירות ווייז קארפול (Waze Carpool), והשנייה היא אפליקציית מובאיט (Moovit).

במשרד התחבורה לא פיתחו אפליקציה ייעודית ומעודדים את הנהגים להשתמש באפליקציות הקיימות או להיעזר בקבוצות וואטסאפ ובמקומות העבודה. "בנוסף מסייע המשרד לארגונים ומעסיקים שונים במשק, כגון אזורי תעסוקה, מפעלים ומוסדות ציבור, בייעוץ וקידום הקמת מנגנונים פנימיים לחיבור בין עובדים שיכולים לחלוק את הנסיעה", נכתב באתר משרד התחבורה.

נציין כי בשתי האפליקציות, הנוסעים חולקים עם הנהגים את הוצאות הדלק, כך שמעבר לחיסכון בזמן, הרעיון הוא גם לחסוך בהוצאות הנסיעה השוטפות.

עוד נזכיר כי כפי שפרסמנו כאן במדור הביטוח של פואנטה, ביולי 2018 הודיעה רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון כי נהגים שמציעים קארפול אינם צריכים לרכוש פוליסת ביטוח ייעודית כדי להסיע נוסעים בנסיעה שיתופית.

מוביט קארפול (Moovit Carpool)

כדי להשתמש בשירות מוביט קארפול (Moovit Carpool), הנהגים צריכים להוריד את אפליקציית מוביט לסמארטפון, והנוסעים צריכים להוריד את מוביט קארפול. הן הנוסעים והן הנהגים חייבים לאמת את מס' הטלפון שלהם בטרם יוכלו להציע נסיעה או להזמין נסיעה, וזאת כדי לאמת את זהותם.

כל אחד מהצדדים יכול לדרג את הצד השני, כשהציון הגבוה ביותר הוא 5 כוכבים. הדירוג מתבצע בתום הנסיעה, לצד פרופיל המשתמש באפליקציה. נוסעים ונהגים בעלי דירוג נמוך לא יכולים להשתמש בשירות.

סכום ההשתתפות נקבע על ידי הנהג בהתבסס על חישוב שהמערכת מבצעת. למעשה, המערכת מציעה לו שתי אפשרויות – מחיר מומלץ ומחיר מירבי, והוא יכול לבחור לגבות כל מחיר עד המחיר המירבי. בדרך כלל, סכום ההשתתפות המוצע דומה למחיר נסיעה מקבילה בתחבורה ציבורית. התשלום מועבר ישירות לחשבון הבנק של הנהג, אחת לחודש.

ווייז קארפול (Waze Carpool)

כדי להשתמש בווייז קארפול כנהג, יש להקיש על הסמל בפינה השמאלית התחתונה וכך לראות מי נמצא בדרך ולהציע לו להצטרף. ההתאמה מתבססת על קריטריונים כמו מסלול, כמה זמן יוסיפו הטרמפיסטים לזמן הנסיעה המתוכנן. אפשר לסנן אפשרויות לפי קבוצות אנשים שמכירים, מגדר ומקום עבודה.

כדי להצטרף כנוסע, יש להוריד את Waze Carpool ולשלוח בקשה להצטרף למי שנוסע לאזור הרלבנטי. ההתאמה מתבססת גם על נתונים כמו מרחק ההליכה שיש לנוסע כדי להגיע אל היעד מהנקודה שבה הוא יורד.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות