למרות המחירים המופרעים של רכב חדש בישראל, הישראלים קונים וקונים וקונים. בשנת 2023 יובאו לישראל 294,100 מכוניות, מתוכן 283,800 מכוניות פרטיות. מדובר במוצר שעולה מינימום 100,000 ש”ח, כאשר שיעור ניכר מהסכום הזה הוא מס קנייה שהולך ישירות אל קופת המדינה (ועל מכוניות שמחירן יותר מ-300,000 ש”ח מוטל בנוסף גם מס יוקרה). כלומר, הרכבים החדשים שנרכשו ויובאו ארצה בשנת 2023 הניבו לקופת המדינה כ-13 מיליארד ש”ח.
בשנת 2022 יובאו לארץ אפילו יותר מכוניות: 318,100 כלי רכב פרטיים ומסחריים – גידול של16.3% לעומת שנת 2021, מתוכם 306,100 מכוניות פרטיות.
תוך שנתיים, יותר מ-600,00 מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל – מה שמסביר היטב את הפקקים ההולכים ומתארכים, במיוחד בהיעדר תחבורה ציבורית הולמת אשר עובדת גם בשבת.
הנתון הזה גם מסביר את הקלות שבה ממשלת ישראל מקבלת החלטות להעלות את מס הקנייה, להעלות את אגרת הרישוי לרכב חשמלי, להטיל מס נסועה ולהעלות את המע”מ.הישראלים מוכנים לספוג הכול.
הישראלים נוטשים את המכוניות המונעות בבנזין
הנתח של כלי רכב “רגילים” – מונעים בבנזין בלבד, ירד בהשוואה לכלי רכב חשמליים, היברידיים ופלאג-אין היברידי.
בשנת 2022 מדובר ב-52,300 כלי רכב היברידיים (כ-20%) מסך המכוניות, 15,800 רכבי פלאג-אין (כ-6% מהסה”כ) ו-28,5000 מכוניות חשמליות.
>> היי חברים, עקבו אחרינו בטלגרם ותקבלו עדכונים שלא עולים לאתר 🙂 לחצו כאן >
בשנת 2023 בוטלו הטבות מס קנייה לרכב היברידי נטען והועלה מס קנייה לרכב חשמלי. על אף העלאות המס, בשנת 2023 עלו הכביש 16,800 מכוניות פלאג-אין (6.3% מהסה”כ), ומספר שיא של 48,000 מכוניות חשמליות (18% מהסה”כ).
בסוף שנת 2023 הייתה תופעה של הקדמת יבוא כלי רכב, בעיקר חשמליים, כדי שלא לספוג את עליית מס הקנייה שנכנס לתוקף בינואר 2024. כתוצאה מכך, שיעורם של כלי רכב חשמליים הגיע בדצמבר 23 ל-56.5% (הממוצע השנתי – 25%). שיעורם של כלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין), שגם עבורם הועלה המיסוי, עלה בדצמבר 23 ל-8.4% (ממוצע שנתי – 5.2%).
הטבות המס בוטלו? מס הקנייה עלה? הישראלים בוכים וקונים
מי שנוסע בכבישי הארץ עלול לחשוב שמחיר טסלה בישראל דומה למחירה בארצות הברית – לאור התפוצה הרחבה של רכב היוקרה הזה. המותג האמריקאי ממשיך כל העת להתרחב בישראל, ורק לאחרונה החל לשווק מחדש את טסלה מודל 3 פרפורמנס. בנוסף, נפתח עוד מרכז שירות של טסלה.
וטסלה היא רק דוגמה. נתוני רשות המסים שמצביעים על יותר מ-600,000 רכבים חדשים על כבישי ישראל הצפופים תוך שנתיים, מעידים על מצב לא נורמלי. מחירי הדיור והרכב בישראל הם פשוט מחירים בלתי נסבלים – ובכל זאת הישראלים ממשיכים לקנות והמחירים ממשיכים לעלות.
>> אנחנו לא חברים בפיסבוק עדיין? בואו נתקן את זה 🙂 לחצו כאן >
כאמור, עד כה הישראלים הוכיחו שהם מוכנים לאמץ את המכוניות החשמליות, ובכל יום כמעט מושק בישראל רכב חדש תחת הקטגוריה של רכב חשמלי (במיוחד מכוניות סיניות כמו BYD או ORA).
שנת 2025 עשויה להיות שנת מפנה, משום שכל מי שיבדוק האם משתלם לקנות רכב חשמלי, יגלה שכבר לא כל כך. המע”מ צפוי לעלות, ולצדו המדינה מתכוונת להטיל מס נסועה רק על בעלי רכבים חשמליים, משום שהם אינם מתדלקים וכך נחסך מהם מס הבלו על הדלק. בנוסף, המדינה החליטה לבטל את ההנחות על אגרת רישוי לרכב חשמלי, ועל כל אלה יש להוסיף את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי, שתחול בינואר 2025.
בחודשים האחרונים חל גם עלייה במחירי ביטוח הרכב, עלייה שנוגעת גם למכוניות חשמליות.
ולכל אלה יש להוסיף כי גם מחירי החשמל עלו – כך שההטענה התייקרה (אבל גם הדלק התייקר :-)).
בקיצור, אם הייתה איזושהי הזדמנות לחסוך בהוצאות הרכב באמצעות מעבר לרכב חשמלי, המדינה עושה הכול כדי להמשיך לחלוב אותנו.