העלאת מחירים נוספת בשטראוס - אלה המוצרים שמתייקרים

שטראוס מעלה מחירים ומפטרת עובדים. אלה המוצרים שלא יתייקרו

עוד העלאת מחירים בשטראוס, חצי שנה בלבד אחרי ההעלאה האחרונה. והכול – שבוע אחרי דוח מבקר המדינה על יוקר המחיה

העלאת מחירים בשטראוס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי שחברת שסטוביץ' הודיעה על העלאת מחירים (בפעם השלישית תוך שנה), אנחנו מתבשרים גל העלאת מחירים בשטראוס. נשמע מוכר? נכון, שטראוס כבר העלתה מחירים יותר מפעם אחת בחודשים האחרונים. הפעם שטראוס מייקרת 25% ממוצריה – בעיקר מוצרים יבשים ושמן זית יד מרדכי – שיתייקר מאוד ב-25%. בין המוצרים שיתייקרו ב-1.2.24: שוקולד וממתקים, מלוחים, חומוס צבר, שמן זית יד מרדכי, שוקולית. מוצרי החלב לא יתייקרו – אבל הם התייקרו לא מזמן.

במקביל, החברה נכנסת למהלך של פיטורים, כאשר היא מתחייבת שלא לפטר עובדים שפונו מבתיהם או מילואימניקים.

העלאת מחירים בשטראוס 2024

כאמור, שטראוס כבר ביצעה העלאת מחירים ממש לא מזמן, יותר מפעם אחת, בשנת 2023 שזה עתה הסתיימה. מה קרה עכשיו? בהודעת הקבוצה נכתב כך: "בעיקר בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה, וביניהם חמאת ועיסת קקאו (+88%), טחינה (+30%), סוכר ושמן זית (+60%), שהיקף ההשפעה שלה מוערך ביותר מ-100 מיליון שקלים במונחים שנתיים, החברה תבצע עדכון מחיר לקמעונאים בשיעור ממוצע של כ-1.7%.

"עדכון המחיר יבוצע בכ-25% מהמוצרים, שעלות ייצורם התייקרה משמעותית בשל העלייה במחירי חומרי הגלם, והוא מפצה על כך רק באופן חלקי. החברה נמנעה מעדכון המחיר בכ-75% מהמוצרים, וביניהם: מוצרי המחלבה, הקפה הטורקי, הקפסולות, קפה נמס, דבש יד מרדכי, סלטי הירקות הטריים, מוצרי "טעם הטבע" ואחרים".

מוצרי שטראוס שמתייקרים:

טבלאות שוקולד: 12%-14%
חטיפי שוקולד: 4%-9%
מאפים: 8%-14%
חטיפי בריאות: 5%-7%
ממתקים אחרים: 10%-14%
שוקולית: 10%
קקאו: 10%
פחיות קפה: 12%
חומוס: עד 6%
טחינה: 5%
שמן זית: 25%
קונפיטורות: 7%
תפוצ'יפס: עד 6%
דוריטוס: עד 9.6%
צ'יטוס: עד 9%
בוטנים: 9%
קוואקר: עד 6.5%

הודעה זו מגיעה אחרי שרק לפני שלושה חודשים, בתחילת הלחימה, הודיעה שטראוס כי היא לא תבצע העלאת מחירים – בניגוד לתנובה שסירבה להתחייב על אמירה כזו. "שטראוס מתחייבת בעת הזו לא להעלות מחירים"- הודיעה הקבוצה באוקטובר 2023. האם מדובר היה באמירה פופוליסטית שנועדה לייצר כותרות? בשטראוס אומרים כעת שהאמירה הייתה נכונה לנקודת הזמן שבה פורסמה.


היי חברים, אתם בטלגרם? גם אנחנו, וממש נשמח אם תעקבו אחרינו שם 🙂 לחצו כאן >


פיטורים בשטראוס – מי לא ייפגע מההתייעלות?

כאמור, מדובר גם בהעלאת מחירים בשטראוס וגם בפיטורי עובדים – שני מהלכים שמטרתם אחת: התייעלות. דירקטוריון החברה אישר מהלך התייעלות ארגונית של הקבוצה, והוא אינו הראשון בשנה האחרונה. בשטראוס אומרים כי תוכנית ההתייעלות חיונית כדי להתאים את הקבוצה לסביבה המאקרו כלכלית. "עיקר ההתייעלות תגיע מצמצום בשכבות הניהוליות, ולא תכלול עובדים שפונו מבתיהם או כאלו המשרתים במילואים", נמסר מהחברה. החברה מעריכה, כי יישום התוכנית צפוי להביא לחיסכון שנתי המוערך בכ-45 עד כ- 55 מיליון ₪.

מי שמכהן החל מדצמבר 2022 כנשיא ומנכ"ל שטראוס הוא שי באב"ד, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר. "אנחנו מודעים למצב המורכב, ולכן העלאות המחירים הן המינימליות ההכרחיות במציאות העסקית הנוכחית. מהלכי המיקוד וההתייעלות בתוך החברה יאפשרו לנו להביא להמשך השקעה בתשתיות ובצמיחה עתידית. בשנת 2023 השקענו מאות מיליוני שקלים, בכלל המפעלים ובשרשרת האספקה שלנו בכל רחבי הארץ ונמשיך כך גם השנה מתוך מחויבות לייצר בטחון תזונתי ככלל, ובזמן מלחמה בפרט".


בואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >


נזכיר כי באב"ד משתכר כ-6.8 מיליון שקל בשנה, כולל אופציות ומענקים. האם באב"ד וחברי הנהלת שטראוס תורמים גם הם להתייעלות באמצעות קיצוץ בשכרם? יש להניח שלא. יתרה מכך, באב"ד זכאי למענק בגובה 1.35 מיליון שקל על עמידה ביעדים: שיפור רווחיות, התייעלות בהוצאות וכו'.

הצרכנים חייבים להצביע בארנק

המוצרים ששטראוס מייקרת הם לא מוצרי חלב וברובם גם לא מוצרים חיוניים. לכן, הצרכנים צריכים להצביע בארנק ופשוט לקנות פחות. חטיפים מלוחים הם לא מוצר צריכה בסיסי. גם שוקולד או שוקולית לא.

זה זמן טוב לציין שוב את יוקר המחיה הבלתי נסבל בישראל – שיש לו סיבות שניתן לפתור אם רק מישהו יואיל בטובו לעשות את המאמץ.

ממש לפני כמה ימים הזכרנו כאן את דוח מבקר המדינה על יוקר המחיה – דוח שבו הוא מציין שמחירי המזון בישראל יקרים ב-51% ממחירי המזון באיחוד האירופי. אחת הסיבות, כך לפי מבקר המדינה, היא הריכוזיות במשק הישראלי. 10 ספקים בלבד שולטים על 50% מהשוק – ושטראוס היא אחד הספקים האלה. מבקר המדינה מציין כי המדינה נמנעת מלאכוף את החוקים שהיא אמורה לאכוף כדי להגן על הצרכנים.

לכן, הצרכן הישראלי חייב לפעול בעצמו. הוא חייב לעודד יצרנים קטנים כדי לעודד את התחרות שתביא לירידת מחירים. ככל שהצרכנים יקפידו להימנע מלרכוש באופן אוטומטי את המוצרים של הספקים הגדולים, כך הם יחלישו את כוחם, יגדילו את התחרות וגם יאפשרו פרנסה ליצרנים קטנים אחרים שרוצים אך מתקשים מאוד להתמודד.

אמנם, יש בישראל רשות ששמה רשות התחרות ותפקידה הוא לוודא שקיימת תחרות בין הספקים, אבל הרשות הזאת עובדת לאט מדי ומעט מדי – כפי שגם אפשר לראות בקנסות המגוחכים שהיא הטילה לפני מספר חודשים על הספקיות הגדולות, ביניהן שטראוס, אשר פעלו בניגוד לחוק ופגעו במתחרים כדי להמשיך ולשווק את מוצריהן לצרכן הישראלי במחירים גבוהים. כך למשל, לפני מספר חודשים פרסמנו פה כתבה על הקנסות של רשות התחרות לספקיות הגדולות, לאחר שהרשות "הגיעה עם הספקיות להסכמה להפסיק את התנהלותן".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות