שוב עליות מחירים. בין היתר: מחירי המים, הארנונה, הדלק, החלב, הלחם ומוצרי צריכה - פואנטה

שוב עליות מחירים. בין היתר: מחירי המים, הארנונה, הדלק, החלב, הלחם ומוצרי צריכה

המשכורת שלכם לא עלתה וכנראה גם לא תעלה בזמן הקרוב… אבל ההוצאות שלכם בהחלט כן. שימו לב לעליות המחירים שפוגשות אתכם בתחנת הדלק, בחשבון החשמל, במקלחת, בסופרמרקט ובמטבח

יוקר המחיה
יוקר המחיה: החשמל, המים, הדלק... הכול מתייקר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בזמן שתשומת הלב הציבורית נתונה כל כמה ימים לנושא בוער אחר – החל ממשבר הקמת הממשלה, דרך השריפות הגדולות ועד האירוויזיון – החיים עצמם הולכים ונעשים יקרים יותר. רק לפני חצי שנה אנשים יצאו לרחובות והשתתפו במחאת האפודים הצהובים נגד יוקר המחיה – ועכשיו נראה שעליות המחירים חולפות מתחת לראדאר. בימים אלה מדברים בעיקר על מחירי הפירות והירקות אשר שוברים שיאים חדשים (אבטיח ב-80 שקל??), אבל זו רק אחת ההוצאות, והיא מצטרפת לעוד שורה של הוצאות גבוהות, שיהיו גבוהות עוד יותר.



בדיוק 8 שנים חלפו מאז קיץ 2011 שבו סערו מחאת הקוטג', מחאת האוהלים, מחאת העגלות ומחאת יוקר המחיה באופן כללי… אותה מחאה קראה לצדק חברתי, להורדת מחירי המזון, לצמצום הריכוזיות ולהקלה על ההורים. יש הטוענים שאותה מחאה נכשלה. זה לא לגמרי מדויק, אך ללא ספק היא לא הצליחה לחולל מהפכה. תנובה הורידה את מחירי הקוטג' ואף נזהרה מייקור של מוצרים אחרים במשך כמה שנים טובות, חוק חינוך חובה חינם הוחל כבר מגיל 3, "בית ספר קיץ" מסובסד פועל בחופש הגדול ובחגים – אבל זהו בערך. הריכוזיות במשק הישראלי לא פחתה, מחירי הדיור לא ממש ירדו, ההורים עדיין כורעים תחת נטל ההוצאות על חינוך וטיפול בילדים מרגע לידתם ועוד.

טיפול ביוקר המחיה אמור היה להיות נר לרגלי הממשלה, אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. דוגמה לכך אפשר היה למצוא בדוח הנוקב של מבקר המדינה על הכישלון של הממשלות האחרונות בטיפול במחירי הירקות והפירות. ממשלות נתניהו לא הורידו את מחירי הדיור, לא טיפלו במחירי הירקות והפירות (שזינקו ב-50% בעשור), לא ביטלו ולא צמצמו את תשלומי ההורים (שמעמיסים על מאות אלפי הורים בישראל אלפי שקלים בשנה) ולא פירקו את המונופולים ששולטים במשק הישראלי. להפך, אזרחי ישראל רק משלמים יותר וימשיכו לשלם יותר – כאשר ההתייקרויות האחרונות נוגעות לכל אזרח ואזרח: מחירי המים שוב עולים, מחיר החשמל כבר עלה, מחירי הארנונה יעלו בעוד חצי שנה, מחיר הדלק עולה בהתמדה כבר חצי שנה ומוצרי המזון הבסיסיים מתייקרים.

בנוסף, יש מוצרים שמתייקרים באופן עקיף, על ידי הקטנת המוצרים. כך למשל, כפי שדיווחנו כאן באתר פואנטה חדשות צרכנות, חלק מחיתולי האגיס, שקיות אשפה של ניקול וטישו של לילי – כולם מותגים של חברת חוגלה קימברלי, אשר ייקרה בצורה הזאת מוצרים נוספים לפני מספר חודשים. הנה הצצה לחלק מהסעיפים שבהם אני מרגישים וצפויים להרגיש עלייה ביוקר המחיה:

התייקרות תעריפי המים

למרות החורף הגשום, כוס מים שלנו הולכת ומתייקרת. הזיכרון שלנו אמנם קצר, אבל ייתכן שיש מי שזוכרים שלפני חצי שנה זגזגה רשות המים ושיגרה 3 הודעות שונות לגבי עליית מחירי המים שהיא מתכננת. השורה התחתונה הייתה שהמים מתייקרים בשנת 2019 בשיעור חד מאוד של יותר מ-5.3%.

כמה זה בשקלים? נזכיר כי חשבון המים מורכב משתי מדרגות – המדינה החליטה שרק חלק מהמים שאנחנו צורכים יתומחר בתעריף נמוך, והשאר יתומחר בתעריף כמעט כפול. בנוסף, נגבה מע"מ על המים.

השורה התחתונה היא שאם ב-2018 שילמנו 6.61 שקל לכל מ"ק מים בתעריף הבסיסי, הרי שהחל מיולי 2019 נשלם 6.958 שקל – כלומר, כ-35 אגורות יותר על כל קוב בתעריף הבסיסי.

התעריף היקר מזנק בשיעור חד יותר. אם ב-2018 שילמנו 12.44 שקל לכל קוב, מיולי 2019 נשלם 13.102 שקל – כלומר, זינוק של כ-66 אגורות על כל קוב.

הזינוק במחירי המים בשנת 2019

גובה ההתייקרות
יולי 2019 1.2%
ינואר 2019 4.12%
סה"כ שנת 2019 5.32%

התייקרות הארנונה

הארנונה תתייקר בשנת 2020 בשיעור של 2.58% – לאחר שהיא מתייקרת ומתייקרת כבר כמה שנים. במצטבר, מאז שנת 2007 הארנונה זינקה בכמעט 32%.

ההתייקרות הצפויה משקפת את שיעור העלייה הגבוה ביותר בארנונה מאז שנת 2014, אז הארנונה התייקרה ב-3.36%. בשנת 2019 שיעור הארנונה עלה ב-0.32%, בשנת 2018 ב-2.18% וב-2017 ב-1.77%.

חשוב לזכור כי התייקרות של הארנונה משליכה על הצרכנים פעמיים – בפעם הראשונה משום שהם עצמם משלמים יותר, ובפעם השנייה משום שהעסקים משלמים יותר – ומגלגלים את ההוצאה שגדלה אל הצרכנים באמצעות ייקור המוצרים והשירותים שהם נותנים.

דלק: עלייה מתמדת

שימו לב בכמה התייקר הדלק בחצי השנה האחרונה. אם בינואר שילמנו 5.83 שקל לליטר בנזין בשירות עצמי, במאי כבר שילמנו 6.51 שקל לכל ליטר בנזין. נזכיר כי ממשלת ישראל יכולה בקלות להוזיל  את הדלק ולהקל על הצרכנים, משום שחלק ניכר ממחיר הדלק הוא בכלל מס שהמדינה מטילה (בלו).

מחיר לליטר בשקלים תוספת שירות עצמי באגורות
01/01/2019 5.83 0.21
01/02/2019 5.91 0.21
01/03/2019 6.12 0.21
01/04/2019 6.32 0.21
01/05/2019 6.51 0.21

מוצרי חלב

כפי שדיווחנו כאן בפואנטה, לאחרונה קבע בג"צ בעתירה שהגישה חברת תנובה, ששר האוצר משה כחלון חייב לאשר את עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. זאת, משום שעלות הייצור של מוצרי החלב עלתה – והמחיר שבפיקוח אמור לשקף את עלות הייצור. כחלון מצפצף על בג"צ ולא חתם עדיין על הצו, ולכן לפני שבועיים, באופן חסר תקדים פנתה תנובה לבית המשפט העליון בדרישה להוציא לכחלון צו ביזיון בית המשפט. בסופו של דבר, המחירים של מוצרי החלב בפיקוח יתייקרו – וזאת לאחר התייקרות שכבר בוצעה ע"י טרה במחירי מוצרי החלב שלא בפיקוח.

בג"צ אישר להעלות את המחירים ב-3.4% – אך זה לא מספיק לטרה, והיא פנתה לאחרונה לוועדה המשותפת למשרד החקלאות ולמשרד האוצר, וביקשה שיאשרו לה העלאת מחירים נוספת.

לחם

בפברואר האחרון עלו מחיריהם של חלק מסוגי הלחם בפיקוח – אבל למאפיות אנג'ל וברמן זה לא מספיק, והן פנו ממש השבוע בבקשה לייקר את מחיר הלחם ב-5% נוספים. הלחמים שהתייקרו בתחילת השנה הם חלה 500 גרם ולחם אחיד כהה פרוס וארוז 750 גרם. שיעור ההתייקרות עמד על כ-3.85%, שהם כ-19 אגורות עבור חלה וכ-26 אגורות עבור לחם אחיד כהה ופרוס. כעת מבקשים לייקר את כל הלחמים.

יש להבין שהתייקרות של הלחם בפיקוח גוררת אחריה התייקרות כללית במחירי הלחם, גם כזה שאינו מפוקח.

יותר יקר לחיות, יותר יקר לנהוג, יותר יקר לשתות, יותר יקר לאכול

אז מה היה לנו כאן? המשכורות של רובנו לא עולות, אבל ההוצאות בהחלט כן – ובכל תחום.

דוגמאות להתייקרויות מתחילת 2019

חשמל 2.9%
מים 5.4%
לחם בפיקוח 3.85%
מוצרי חלב בפיקוח 3.4% לפחות (עוד לא יושם)
דלק 12%
ארנונה 2.58% (בשנת 2020)

אזרחי ישראל ברובם אינם מבחינים בעליות המחירים משום שהם עסוקים כבר חודשים בעניינים שב"רומו של עולם" – החל מטילים על הדרום, על תל אביב ועל השרון ועד שריפות ענק, אבל את השורה התחתונה הם ירגישו בכיס.

פואנטה





 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות