הקטנת מוצרים: חיתולי האגיס, טישו של לילי ושקיות אשפה ניקול מתייקרים (שוב) - פואנטה

הקטנת מוצרים: חיתולי האגיס, טישו של לילי ושקיות אשפה ניקול מתייקרים (שוב)

הקטנת מוצרים היא טריק שממשיך לעבוד, וחוגלה קימברלי ממשיכה לנצל את נאמנות הצרכנים. ברשות להגנת הצרכן מודאגים מגל הקטנת האריזות ויוצאים עם תקנות חדשות

הקטנת מוצרים: פחות טישו, פחות שקיות אשפה, פחות חיתולים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הנה דוגמה לחברה שמשום מה נהנית מביקוש גבוה למוצריה למרות שהיא מעלה את מחיריה כבר בפעם השלישית השנה. מדובר בקימברלי קלארק, יצרנית המותגים האגיס, ניקול ולילי, ששוב נוקטת בשיטה הכי בזויה בספר: הקטנת מוצרים מבלי להפחית את המחיר. החברה מפחיתה עד 4 חיתולים מאריזות חיתולי האגיס פנטס, עד 10 שקיות מאריזת שקיות אשפה של ניקול ו-10 יחידות טישו מחבילת טישו לילי. ההתייקרות מגיעה עד 20%.

העלאת מחירים באמצעות הקטנת אריזות היא טריק שבקימברלי קלארק אוהבים לעשות – מפני שרוב הצרכנים הם לקוחות נאמנים שמושכים את המוצר מהמדף מבלי לקרוא כל פעם מחדש את הכיתוב על האריזה. הצרכנים מסתכלים על המחיר, רואים שמדובר במחיר דומה לזה שהיה בשבוע שעבר, מכניסים לעגלה ומשלמים – ומאחר שהקטנת המוצר אינה דרמטית, הם אפילו לא שמים לב לכך שהמוצר נגמר מהר יותר. הם פשוט רצים לקנות שוב את אותו מוצר – בלי לשים לב שהם משלמים את אותו הסכום עבור כמות קטנה יותר.

רק בספטמבר 2018, לפני שמונה חודשים בלבד, פרסמנו כאן באתר פואנטה חדשות צרכנות כי חיתולי האגיס, מגבוני האגיס ונייר טואלט מולט ושמורת טבע מתייקרים בעקיפין – כל אלה מותגים של קימברלי קלארק (לשעבר חוגלה קימברלי)  וכל אלה עברו הקטנת מוצרים. אלא שגם ההתייקרות הזו לא הייתה ראשונה, משום שלפני שנה קימברלי קלארק כבר העלתה את מחירי המחירון של מוצרים רבים, ביניהם נייר טואלט, נייר סופג של ניקול, טישו של לילי וקלינקס ועוד.

כעת מדובר במוצרים אחרים. איך זה קורה? בקלות. קימברלי קלארק הבינה שהצרכנים ממשיכים לקנות ולא מענישים אותה על הזלזול באינטליגנציה שלהם, ולכן מרשה לעצמה לייקר מוצרים נוספים.

ברשות להגנת הצרכן מוטרדים ולכן מחמירים את תקנות היידוע

בשוק חופשי, חברה יכולה להקטין ולהגדיל את המוצר שהיא מייצרת ולקבוע עבורו מחיר. מצד שני, חברה גם צריכה להימנע מהטעיית צרכנים – וכאשר מדובר בהקטנת מוצר מבלי להפחית את מחירו, יש חשש להטעיה.

הרשות להגנת הצרכן אינה יכולה לאסור על הקטנת מוצרים, ומי שצריך להביע מחאה ופשוט לקנות מוצרים של חברות הגונות יותר הם הצרכנים.

הצעד שהרשות להגנת הצרכן כן יכולה לעשות הוא לדרוש הגברה של השקיפות. היום הוציאה הרשות הודעה שלפיה לאור התגברות התופעה של הקטנת אריזות, היא מוציאה הנחיה חדשה. ההנחיה מחייבת את חברה שמקטינה תכולת מוצר ליידע את הצרכן באופן ברור על כל הקטנת מוצר ולציין בחזית המוצר למשך חצי שנה את האחוז או המשקל שהופחת ביחס לאריזה הקודמת.

עד כה, חברות רבות שהקטינו את המוצר – ציינו על האריזה רק את הכמות החדשה. מן הסתם, לצרכן לא הייתה דרך לדעת מה הייתה הכמות הקודמת ובכמה המוצר התייקר. כעת קובעת הרשות כי אין להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. יש לגלות על גבי האריזה כי הכמות הוקטנה, וזאת לפי אחת האפשרויות שלהלן "מכיל %__ פחות או מכיל ___ גרם/ליטר פחות" וכדומה, או גילוי הכמות המוקטנת לצד הכמות הקודמת.

הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר.

מה קורה כשהחברה מפסיקה ליצר מוצר מסוים ומתחילה לשווק מוצר מקביל בתכולה קטנה יותר?

אחד הטריקים שבהן משתמשות חברות כדי שלא יאשימו אותן בהקטנת מוצרים שיטתית, היא לייצר מהדורות של מוצר מסוים בכמות מופחתת – ואז להפסיק לייצר את המוצר המקורי. ברשות להגנת הצרכן מכירים את הטריק הזה. לפי ההנחיה, במקרה שהמוצר המוקטן החליף מוצר, מוצר הייחוס הוא המוצר שיצא מהשוק או עומד לצאת מהשוק. ככל שהמוצר המוקטן נוסף לסדרת מוצרים המשווקים בכמויות גדולות יותר, מוצר הייחוס הוא המוצר בעל הכמות הקרובה מעל ששווקה במהלך תקופה של לפחות חצי שנה.

די להטעיה באמצעות המושג "חדש"

טריק אחר שנועד להסיח את דעתו של הצרכן מהכמות המופחתת הוא השימוש במילה "חדש". ברשות להגנת הצרכן אוסרים להשתמש במונחים שאינם ממן העניין, כגון "חדש", וקובעים: "המונח "חדש" לא רק שאין בו כדי לגלות את דבר השינוי/ההפחתה, אלא עלול אף להטעות את הצרכן כאילו מדובר במוצר חדש בשוק".

ומה הסנקציה על הקטנת מוצרים ללא יידוע?

חברות שלא ינהגו לפני התקנה ולא יפרסמו גילוי נאות, מפרות את חוק הגנת הצרכן. לכן, הן חשופות לעיצום כספי ובנוסף להגשת כתב אישום בגין עבירה פלילית. ברשות מציינים כי בעבר כבר הוגשו כתבי אישום בגין עילה זו ואף הוטלו עיצומים כספיים.

ההוראות החדשות ייכנסו לתוקף בעוד שלושה חודשים.

תגובת קימברלי קלארק להקטנת האריזות: "הסחורות התייקרו"

תגובת קימברלי קלארק: "על מנת להתמודד עם האינפלציה המשמעותית במחירי הסחורות, אנו נאלצים לבצע הפחתת ספירה במספר מוצרים. אנו מחויבים להמשיך ולהציע לצרכנים שלנו את המוצרים המוכרים והאהובים ביותר, באיכות הגבוהה ביותר. אנו עושים ונמשיך לעשות מאמצים רבים על מנת למזער את ההשפעה על הצרכנים בכל דרך אפשרית. השינוי תוקשר כנדרש ומופיע על האריזות בבירור ובשקיפות מלאה".

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

  1. תתלוננו יותר.להאגיס על שאין לשוהית פתיחה כשיתחילו להצעתבן כי לא תיקנתם גם אותי זה מעצבן להלחם באריזה מחדש /לשבור ציפורן לשם כך ו"איפה שמתם את המספרים לטיטולים"?

נגישות