כצפוי: עתירת תנובה לבג"ץ התקבלה. מוצרי החלב יתייקרו אחרי פסח. כחלון זועם - פואנטה

כצפוי: עתירת תנובה לבג"ץ התקבלה. מוצרי החלב יתייקרו אחרי פסח. כחלון זועם

בעיתוי מאוד לא נוח לשר כחלון, בג"ץ אישר לייקר את החלב, החמאה, הגבינה הצהובה ויתר מוצרי החלב בפיקוח. תנובה תעשה זאת אחרי פסח

שר האוצר משה כחלון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בג"ץ הכריע: מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו בשיעור של 3.4% – וזאת בניגוד לעמדת שר האוצר משה כחלון ובהתאם לדרישת תנובה. עתירת תנובה לבג"ץ הוגשה לאחר שהשר כחלון סירב לחתום על ההתייקרות, למרות שהתייקרות זו אושרה על-ידי ועדה בין-משרדית שהשתתף בה משרד האוצר עצמו. הכרעת בג"ץ אינה מפתיעה, לאחר כפי שפורסם בפואנטה, היועץ המשפטי כבר הודיע לאחרונה שלא יגן על עמדת כחלון.

כעת נותר לראות אם שר האוצר יחתום על הצו לפני הבחירות, שכן כל עוד הוא אינו חותם – לא ניתן להעלות את המחירים. כחלון, שכידוע נשא את דגל יוקר המחיה לאורך כל הקדנציה וכעת נלחם לעבור את אחוז החסימה בבחירות הקרובות, הגיב בזעם. לטענתו, בג"ץ נגוע בחוסר רגישות חברתית. כחלון אף הבטיח לפעול בדרכים אחרות: "כפי שנקבע בהחלטה, בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי. החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים. זוהי בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן. ידע כל אזרח בישראל שיש מי שמגן עליו. בשביל זה הגעתי למשרד האוצר. מה שלא עשו שיקולים של צדק חברתי והיגיון בריא, אעשה מתוקף תפקידי כשר האוצר".

אילו מוצרי חלב יתייקרו?

מוצרי החלב המפוקחים הם: חלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, חמאה 100 גרם, גבינה לבנה 5%, שמנת חמוצה 15%, שמנת מתוקה 38%, אשל 4.5% שומן, גיל 3% שומן, גבינת עמק במעדנייה וגבינת גלבוע במעדנייה, והעלייה תתבטא בפחות מ-20 אגורות למוצר.

ההחלטה לאשר את ההתייקרות התקבלה כבר לפני זמן רב, אך כאמור, השר כחלון נמנע מלחתום עליה, מה שגרר את תנובה ואת טרה להפסדים. הצרכנים הרגישו את מחאת המחלבות גם במקרר, בשל הפחתת ייצור החמאה במשך כמה חודשים. תנובה מצדה דיווחה שהנזק שנגרם לה כתוצאה מהעיכוב באישור ההתייקרות עומד על 200 מיליון שקל בשנתיים (שבהן החלב הגולמי התייקר יותר מפעם אחת).

תגובת תגובה: "נדחה את ההתייקרות עד אחרי פסח"

למעשה, ההתייקרות לא אמורה להסתכם ב-3.4%, מכיוון שכבר חלפה שנה. תנובה יכולה להעלות את המחירים בשיעור של 6.6%, אך לפי תגובתה, היא אינה צפויה לעשות זאת.

מתנובה נמסר: "תנובה קיבלה את החלטת הבג׳צ, תפעל לאורה ומצפה משרי האוצר והחקלאות לחתום על צו המחירים בהתאם להחלטה. לאור הקרבה לחג הפסח החליטה תנובה, כי לאחר חתימת השרים על צו הפיקוח, היא תדחה את יישום ההעלאה עד לאחר החג.

"בנוסף, על אף שכבר במועד זה זכאיות המחלבות לעדכון מחיר נוסף בשיעור של 3.2%, החליטה תנובה לא לממש את זכאותה לעדכון זה עד לתום 2019 וזאת, מתוך ציפייה שהממשלה תשלים את הרפורמה במשק החלב באופן שמחירי החלב יירדו לטובת הציבור כולו".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות