בקשה לייצוגית נגד מאסטרקארד - אולי גם אתם תקבלו פיצוי?

בקשה לייצוגית נגד מאסטרקארד – אולי גם אתם תקבלו פיצוי?

לפי התביעה, מאסטרקארד עשתה יד אחת עם הבנקים, ניצלה את כוחה כמונופול וגרמה לנו לשלם ביוקר על שימוש בכרטיס האשראי בכל מדינות האיחוד האירופי במשך שנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם טסתם בעבר לאירופה עם כרטיס מסטרכארד (מאסטרקארד, Mastercard) – ייתכן שאתם זכאים לפיצוי.
בבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לייצוגית שעניינה עמלות מופרזות שגבתה מסטרכארד (Mastercard) על שימוש בכרטיס האשראי בחו"ל – ומה שהופך את התביעה למעניינת היא שהבקשה בישראל מתבססת על הליכים משפטיים שמתקיימים כבר שנים ארוכות באירופה.
למעשה, כבר בסוף 2007, התקבלה החלטה על ידי הנציבות האירופית כנגד מסטרכארד העולמית. הנציבות האירופית הודיעה למסטרכארד על איסור המשך גביית העמלה הצולבת – עמלה שייקרה את השימוש באשראי לצרכנים.
לאורך שנים החברה ערערה על ההחלטות – והפסידה. בספטמבר 2016 הוגשה נגדה בקשה לתביעה ייצוגית באנגליה, בשם קבוצה של כ-46 מיליון תושבי בריטניה מעל גיל 16, אשר בתקופה שבין שנת 1992 לשנת 2008 רכשו מוצרים, או שירותים, מעסקים בבריטניה, המכבדים כרטיסי מאסטרקארד.



המבקשים, דרשו פיצוי בגין נזקים, הנאמד בסכום של כ- 14.2 מיליארד פאונד, בהסתמך על חוות דעת כלכלית
כעת, מוגשת בקשה לייצוגית כאן בארץ, והיא מתייחסת לעסקאות בחו"ל שבוצעו בשנים 1997-2008.
את הבקשה הגישו שני לקוחות החברה באמצעות עו"ד אופיר נאור ועו"ד רנן גרשט, והיא הוגשה נגד Master Card International Inc דרך ישראכארט בע"מ.
התובעים טוענים שמסטרכארד גבתה תשלומים ביתר עבור רכישת מוצרים במדינות החברות בשוק המשותף באירופה, הן בדרך של ניצול לרעה את כוחה כמונופול, הן בדרך של הסדר כובל, וכן בגין עשיית עושר ולא במשפט.
את הבקשה הם מבססים על חוות דעת מקצועית של היועץ הכלכלי סלע קולקר.
היקף הקבוצה הוא גדול מאוד ומונה מאות אלפי לקוחות כרטיסי אשראי ישראלים. לפי חוות הדעת של קולקר, בשנת 2007 הסתכמו סך הרכישות של ישראלים בחו"ל בכרטיסי אשראי בכ-6.8 מיליארד שקל: "בהסתמך על שיעור הנוסעים מישראל למדינות האזור האירופי, הנאמד בכ-58%, סך ההוצאות של ישראלים במדינות אלה מסתכם בכ-4 מיליארד שקל", הוא כותב בחוות הדעת המצורפת לתביעה.



"שיעור העמלה הצולבת העודפת, נאמד במינימום של 0.7% מסך הקניות. סך העמלה העודפת שנגבתה בשנת 2007 היא כ-28 מיליוני שקל. בהנחה שמרנית, שרק 75% מעמלה זו גולגלה על ידי בתי העסק ללקוחות הסופיים, הנזק שנגרם לצרכן הישראלי בשנה זו נאמד בכ-21 מיליוני שקל.
"סך הנזק לתקופה ממחצית 1992 עד מחצית 2008 מוערך בכ-171 מיליון שקל. סך הנזק לצרכן הישראלי כתוצאה מגביית עמלה עודפת בגין רכישות שביצע באירופה, בתוספת ריבית, נאמד בכ-344 מיליון שקל. נזק זה יכול אף להגיע לסך של כ-700 מיליון שקל ויותר, בכפוף לשינוי בשני האומדנים".
טענת התובעים היא שכל הסכום הזה שהרוויחה מאסטרקארד על חשבון הצרכנים, הוא תוצאה של גבייה פסולה של עמלות ביתר – אשר אותה הם מגדירים "גזל מתוכנן". הגזל הזה התאפשר, בין היתר, באמצעות קיומו של הסדר כובל שפגע בתחרות בין מאסטרקארד לבין הבנקים.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות