פורום הכלכלנים לח"כים: "אל תאשרו את תקציב המדינה 2023, הוא מסכן את ישראל"

פורום הכלכלנים לחברי הכנסת: "אל תאשרו את התקציב, הוא מסכן את ישראל"

נתניהו וסמוטריץ' מובילים את ישראל לאסון כלכלי – כך מזהירים כלכלנים בכירים וממש מתחננים בפני חברי הכנסת: "אל תאשרו את התקציב". מדובר במכתב חסר תקדים בהאשמות ובאזהרות שהוא כולל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הכלכלנים הבכירים במדינה מאשימים את נתניהו וסמוטריץ בהצגת מידע שקרי לקראת אישור התקציב המדינה 2023 במתכונתו החדשה. הם ומתריעים כי הוא אינו משקף את סדר העדיפויות הנדרש למדינת ישראל להתמודדות עם המלחמה והשלכותיה. למרות זאת, נתניהו וסמוטריץ' ממשיכים לדהור קדימה עם התקציב החדש – שלא כולל סגירה של 10 משרדי ממשלה מיותרים וכן כולל כמעט 5 מיליארד ש"ח שיופנו רק למגזר החרדי והדתי, ולא לצרכי לחימה, מיגון או שיקום המדינה. נתניהו ניסה לטעון ש"ילד חרדי הוא לא חצי ילד", אבל התקציב מגלם מילארדים של שקלים שלא קשורים רק לחינוך החרדי, אלא למגוון הוצאות לא נחוצות ולא דחופות – בשעה שבישראל מיליוני אנשים מתגוררים בבתים בלי ממ"ד, אין חדר מיון בקריית שמונה ואזרחים נאלצים לתרום מכספם כדי לקנות ציוד מציל חיים לחיילי צה"ל.

"התקציב המוצע איננו משקף את סדר העדיפויות המתבקש בעקבות המלחמה ומאמצי השיקום שיגיעו בעקבותיה, ואישורו בכנסת יהווה טעות קשה שתביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל", כותבים הכלכלנים.

ביניהם אפשר למצוא את פרופ' אבי בן בסט, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר; פרופ' אודי ניסן, לשעבר ראש אגף תקציבים; פרופ' איתן ששינסקי, יו"ר ועדות ששינסקי, יאיר אבידן, לשעבר המפקח על הבנקים; פרופ' יוג'ין קנדל, אונ' עברית, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; פרופ' יוסי זעירא, לשעבר נשיא האגודה הישראלית לכלכלה; פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים; רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים, ועוד עשרות רבות של כלכלנים – חלקם עבדו עם נתניהו לאורך השנים.

תקציב המדינה 2023: לא מותאם לירידה בתחזית הצמיחה

המכתב של פורום הכלכלנים מצטרף לאזהרות נגיד בנק ישראל ומצטרף גם לאזהרות חברות דירוג האשראי. מדובר במכתב שני, כפי שגם פרסמנו כאן באתר פואנטה. בסמוך לתחילת המלחמה כבר פרסמו 300 כלכלנים מכתב לנתניהו וסמוטריץ': התעשתו ועצרו מיידית הוצאות מיותרות. אולם, שני האנשים שמחזיקים במפתחות לקופת המדינה ממשיכים לעשות בכספי הציבור כבשלהם – מתוך בחירה להיטיב רק עם בוחריהם ומתוך הנחה שהממשלה לא צריכה לקחת אחריות על מחדל המלחמה ולהתפטר, אלא להמשיך לעבוד לפי אותם סדרי עדיפויות מגזריים שהיו כאן עד 6 באוקטובר.

במקביל לתקציב המדינה 2023 שכולל חלוקת כספים נדיבה רק למקורבים לצלחת, הנתונים שמציג משרד האוצר לכנסת מדאיגים מאוד: לפני המלחמה תחזית הצמיחה עמדה 3.4%, וכעת היא צנחה ל-2% – וגם זה בתנאי שהמלחמה תימשך 5 חודשים. לאור העובדה ששר הביטחון גלנט דיבר על לחיצה של שנה, נראה שהתחזית הזאת תתרסק.

נכון לעכשיו התחזית של משרד האוצר לאובדן הכנסות בגלל המלחמה עומדת על כ-25 מיליארד ₪. 

לעניין שנת 2024 הוצג כי התחזית הינה ל-1.6% קצב צמיחה בתרחיש זה לעומת 2.7% קודם למלחמה. בהתאוששות מהירה התחזית היא ל-2.2% צמיחה בשנת 2024, ובתרחיש של לחימה ממושכת 0.2%. 

"תהליך עדכון התקציב לא היה שקוף"

מדובר במכתב חריף מאוד, שבו הכלכלנים בכירים ביותר בישראל אומרים בצורה ברורה לראש הממשלה ולשר האוצר כי הם הסתירו מידע חיוני מהציבור.

"תהליך עדכון התקציב בממשלה לא היה שקוף, ולווה בשורה של הודעות פומביות מטעות. תהליך זה כבר פגע קשות באמינות הממשלה, והוא מטיל ספק בשאלה האם הממשלה מבינה את גודל השעה והאתגרים בפניהם ניצבת כלכלת ישראל", הם כותבים.

"למרות המצב הקשה שאליו נקלעה מדינת ישראל מאז פרוץ המלחמה, התקציב עדיין כולל הוצאה של כספים קואליציונים בסך 4.8 מיליארד ש"ח אשר חולקו בנדיבות לקבוצות לחץ מתוך שיקולים פוליטיים צרים ואינטרסנטים, ללא קריטוריונים ברורים, ללא עבודת מטה מסודרת, וללא בקרה נאותה. כספים אלה חסרים ברגע זה ממש למפונים בעוטף עזה ובגבול הצפון אשר משוועים לעזרה, לבניית ממ"דים לתושבים ביישובים הקרובים לגבול, ולהשלמת ציוד לכוח הלוחם בצה"ל.

"תהליך עדכון התקציב בממשלה לא היה שקוף, ולווה בשורה של הודעות פומביות מטעות. תהליך זה כבר פגע קשות באמינות הממשלה, והוא מטיל ספק בשאלה האם הממשלה מבינה את גודל השעה והאתגרים בפניהם ניצבת כלכלת ישראל".

הכלכלנים מסבירים את התנגדותם לתקציב המדינה 2023 בשורה של נימוקים. לדבריהם, חלוקת כספים נדיבה בשעה קשה זו מתוך שיקולים פוליטיים צרים למטרות לא חיוניות מזיקה מכמה היבטים:

1. מסר לאזרחים: יש מגזרים שלא מוכנים לשאת בנטל

בראש ובראשונה, הכלכלנים מוטרדים מהמסר שמקבלים אזרחי ישראל שכן עובדים, מתגייסים ואף נהרגים – כאשר הם רואים את סדר העדיפויות של הממשלה כפי שהו אמשתקף בתקציב המדינה 2023. "חלוקת הכספים משדרת לאזרחי ישראל את המסר שיש מגזרים שלמים שלא רק שאינם מוכנים לשאת בנטל, אלא מנסים בחסות מצב המלחמה להשיג לעצמם הטבות כלכליות. היעדר סולידריות כזה פוגע בלכידות החברתית ובנכונותם של אזרחי ישראל להתגייס לטובת המדינה. אמון האזרחים במערכת הכלכלית ובהנהגה הוא רכיב חיוני לתפקוד המשק בהווה ובעתיד. התקציב המוצע פוגע באופן קשה באמון זה".

2. מסר למשקיעים בעולם: הממשלה לא אחראית

שנית, לאור האזהרות מפני הורדת דירוג האשראי של ישראל, הכלכלנים חוששים מהמסר שהתקציב הזה משדר למשקיעים בעולם ומההשלכות שיהיו להורדת הדירוג:

"התקציב משדר למשקיעים בעולם הרחב את המסר שהממשלה איננה מתנהלת בצורה אחראית, מה שיוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, לעלייה בשערי הריבית שמדינת ישראל תדרש לשלם על ההלוואות הרבות שתצטרך לגייס, ולירידה בהיקף ההשקעות. כך יצטרכו אזרחי ישראל לעמוד בתשלומי ריבית גבוהים עוד שנים רבות".

3. פגיעה בנכונות ארה"ב לסייע

נקודה שלישית שככל הנראה כלל לא מטרידה את נתניהו וסמוטריץ', אבל מטרידה מאוד את בכירי הכלכלנים בישראל, היא הפגיעה הצפויה בנכונות של ארה"ב להמשיך ולסייע לישראל, סיוע שבלעדיו ישראל כמובן לא תוכל לא להמשיך להילחם ולא לשקם את עצמה.

" חלוקת הכספים עלולה לפגוע בנכונות של ממשלת ארה"ב להגיש לישראל סיוע כלכלי: אם לממשלת ישראל יש כסף למטרות פוליטיות צרות, לא ברור מדוע משלם המיסים האמריקאי צריך לממן את המאמץ המלחמתי ומאמצי השיקום".

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם 🙂 לחצו כאן >

4. פגיעה במינהל התקין וחשש מתגובת שרשרת

ושוב, בניגוד לראיית העולם הצרה של נתניהו וסמוטריץ', הכלכלנים מסתכלים גם לעתיד הקרוב ולהשלכות שיהיו לתוספות השכר שניתנות ללא מינהל תקין ואף יגררו הוצאות עתידיות כבדות:

"חלק מתוספות השכר אשר כלולות במסגרת הכספים הקואליציונים לא רק שאינן עומדות בקריטריונים בסיסיים של מנהל תקין, אלא גם עלולות ליצור התחייבויות ארוכות טווח ולהתפשט לקבוצות נוספות שיבקשו השוואת תנאים, מה שיכביד על תקציב המדינה בעתיד. זאת בשעה שבה המשק הישראלי ממילא יעמוד בפני הוצאות כבדות למימון מאמצי השיקום".

הכלכלנים לחברי הכנסת: אל תאשרו את התקציב

לסיכום, פורום הכלכלנים ממש מפנה קריאה נואשת אל חברי הכנסת שלא לאשר את התקציב – אשר יהווה מחדל כלכלי לאחר המחדל הבטחוני הנורא שחוותה המדינה.

"אנו קוראים לחברי כנסת שעתיד המדינה חשוב להם, ובראשם השר בני גנץ, חבר הקבינט המצומצם, שלא לאשר את תקציב המדינה, כפי שעבר בממשלה. תקציב זה ייצור מחדל כלכלי שיתווסף למחדל הביטחוני שישראל כבר חוותה. על חברי הכנסת מוטלת האחריות למנוע את המחדל הכלכלי שבפתח. כדי להתאושש זקוקה מדינת ישראל לתקציב אחראי אשר מביא בחשבון את צרכי השעה ולא תקציב שמפזר בנדיבות כספים שאין לקבוצות לחץ ומקורבים".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות