הקשישים מופקרים. יש כסף לצרכים קואליציוניים, אין כסף למרכזי היום שייסגרו

הקשישים מופקרים. יש כסף לצרכים קואליציוניים, אין כסף למרכזי היום שייסגרו

מרכזי יום לקשיש הם קריטיים לרווחת הזקנים, אך הכסף להפעלתם לא הועבר. במקביל, הממשלה כן מאשרת יותר ממיליארד ש"ח ככסף קואליציוני למגזרים אחרים

הום סייל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

180 מרכזי יום לקשיש נמצאים בסכנת קריסה, כי 50 מיליון ש"ח שהובטחו להם לא הועברו. דיון חירום שביקשו חברי הכנסת מירב כהן (יש עתיד) ואלון שוסטר (המחנה הממלכתי), מתקיים ביום שבו נתניהו וסמוטריץ' מעלים לאישור הממשלה את התקציב החדש של שנת 2023, שממשיך לכלול מאות מיליוני שקלים שמופנים ליהודה ושומרון ולמגזר החרדי. סדרי העדיפוויות של הממשלה באים לידי ביטוי בתקציב. יש כסף לישיבות, אבל לקשישים לא. קשה שלא להתקומם נגד ההבנה שבאותה הכנסת עצמה שמחלקת מיליארדים למקורבים לצלחת, מתקיים בוועדת העבודה דיון בנושא סכנת הקריסה של מרכזי היום לקשישים בשל תקצוב חסר. "הגענו למצב של דגל אדום" – הם אומרים.

50 מיליון ש"ח לא הועברו למרכזי היום לקשישים – למרות ההבטחה

50 מיליון ₪ שהובטחו בחודש ינואר לא הועברו, על פי משרד הרווחה, בשל פרוץ המלחמה. מי שביקש את כינוס ועדת העבודה זו לא הקואליציה, חס וחלילה, אלא חברי הכנסת מירב כהן מיש עתיד ואלון שוסטר מהמחנה הממלכתי.

מדובר ב-180 מרכזי יום לקשיש, שאליהם מגיעים כ–15,000 אזרחים ותיקים. הם מספקים לקשישים פעילות, ארוחה חמה והסעה, אבל תקציבם אינו מכסה את עלויותיהם.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר הזכיר כי בדיון הוועדה בנושא בחודש ינואר הצהירו משרדי הממשלה כי יוקצו 50 מיליון ₪ לטובת מרכזי היום. כלל משתתפי הדיון העוסקים בתחום, לרבות משרדי הממשלה, דיווחו כי הכספים לא הועברו כמובטח.

ח"כ אלון שוסטר: "בחשבון הבין דורי אנחנו כולנו מחויבים לאנשים המבוגרים האלה. כבד את אביך ואת אמך הוא לא ציוו פרטני אלא ציוו קיבוצי כולל של כיצד מתנהלת חברה אנושית".

ורד רוקח, משרד הרווחה והביטחון החברתי: "רצינו לעשות שינוי במטרה לעבות את התעריף והפעילות, בנינו מתווה שהיה על השולחן של כולנו – משרד האוצר, הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, במטרה לקדם את מרכזי היום ולשפר אותם בכל התחומים. לצערי, פרצה המלחמה וכל המתווה נמצא במצב שאנחנו לא יכולים להמשיך אותו בשלב הזה. זה לא אומר שאנחנו לא מקדמים מה שאפשר מתוכו". בתגובה לדברים אמרה ח"כ מירב כהן: "אני לא מבינה את התשובה. יש מלחמה אז עצרנו את מתן השירותים לאזרחים? אנשים לא מקבלים יותר שירותים? היום בישיבת הממשלה הולכים להעביר מיליארדים. 50 מיליון ש"ח למרכזי היום אין? זה עניין של מדיניות. שלא יתחבאו מאחורי פקידים, אם בחרו לא להעביר זה בגלל סדרי עדיפויות של הממשלה".

שמואל (סמי) קידר, מנכ"ל הל"ב – איגוד העמותות לזקן בישראל: "הגענו למצב של דגל אדום. הגשנו תביעה משפטית נגד משרד האוצר והרווחה והשבתנו את המערכת ליומיים. רואה חשבון שבחן מטעמינו את הנושא שהתעריף צריך לעלות ב-30%. אם לא יהיה פתרון חלק מהמרכזים יסגרו והזקנים ילכו הביתה וישארו בבדידות, יכנסו לדיכאון שמביא למחלות ולמוות".

ח"כ מירב כהן: "יש מלחמה אז עצרנו את מתן השירותים לאזרחים?  היום בישיבת הממשלה הולכים להעביר מיליארדים. 50 מיליון ש"ח למרכזי היום אין? זה עניין של מדיניות. שלא יתחבאו מאחורי פקידים, אם בחרו לא להעביר זה בגלל סדרי עדיפויות של הממשלה"

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מט"ב: "אנחנו מנהלים כמעט 30 מרכזי יום בעיקר בפריפריה ואנחנו לא אומרים שהם יתמוטטו בעתיד, אלא שכבר עכשיו, בעיקר במרכזי יום קטנים, יש פגיעה קשה באזרחים. יש קונצנזוס לגבי חשיבות מרכזי היום אבל בשנה האחרונה אף אחד לא מקבל החלטה ונותנים לדבר הזה למות. אנחנו דואגים לקשישים ולכן הלכנו רק לשתי שביתות אזהרה קצרות, אבל הגיע הזמן שהשערורייה הזאת תיפסק".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות