מילואימניקים, תושבי הצפון ונפגעי מסיבות נוספות זכאים לדחיית הלוואות

אלה הזכאים לדחיית משכנתאות והלוואות החל מאפריל 2024

אם יש לכם הלוואה או משכנתא שקשה לכם להחזיר בגלל המלחמה ואתם כלולים במעגלי הזכאים החדשים – שימו לב למתווה המעודכן של בנק ישראל

דחיית תשלום הלוואות בגלל המלחמה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הימשכות המלחמה מייצרת מצב שעוד מעגלים מתמודדים עם קשיים כלכליים – ובנק ישראל מרחיב בפעם השלישית את המתווה שיצא לדרך בתחילת המלחמה. למעגל הזכאים נכנסו תושבים של עוד 8 יישובים בצפון, אזרחים שנפגעו גם במסיבות אחרות (ולא רק נובה) וכן מילואימניקים שנפצעו – כפי שיפורט בהמשך. צריך כמובן לזכור כי ההלוואות לא בוטלו – ולכן כל החלטה על דחיית ההחזר צריכה להישקל בכובד ראש.




 

לפי נתוני בנק ישראל, רבים כבר ניצלו את ההקלות שניתנו עד כה לדחיית משכנתאות והלוואות בגלל המלחמה. נכון ליום 31.1.2024 נדחו כ-306 אלף הלוואות, בסכום כולל של כ-5.5 מיליארדי ש"ח. מתוך סך הדחיות, כ-40% הן דחיות של משקי בית, מרביתם בהלוואות לדיור (משכנתאות), והיתר במגזר העסקי (מתוכם כ-40% לעסקים זעירים, 21% לעסקים קטנים והיתר לעסקים בינוניים וגדולים).

דחיית משכנתאות והלוואות בגלל המלחמה – מי זכאי ולמה?

מעגלי הזכאים עד 31.3.24

מעגל ראשון מעגל שני
תושבים או בעלי עסק בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה; אוכלוסייה שפונתה מביתה על ידי גורם רשמי נכון ל-7.11.23 והמתגוררים באחד מהישובים המופיעים ברשימות המפורסמות באתר בנק ישראל; אוכלוסיית משרתי המילואים ומגויסי צו 8; חשבונות של חטופים או נעדרים; אוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה (בני זוג, הורים, אחים וילדים) להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים; נפגעי מסיבת נובה כל היתר
זכאים לדחות ללא ריבית וללא עמלות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות, לקבל פטור ממרבית העמלות ופטור בחשבונות עו"ש מריבית על יתרת החובה עד לסכומים קצובים, וזאת למשך שלושה חודשים זכאים לדחות ללא עמלות אבל עם ריבית את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות למשך שלושה חודשים. התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה

הארכת והרחבת המתווה החל מתאריך 1.4.24 – מילואימניקים שנפצעו ואזרחים נוספים

לאוכלוסיית המעגל הראשון יתווספו

  • חשבונות של תושבי 8 ישובים בצפון שהתקבלה החלטת ממשלה לפנות אותם אך הם טרם פונו בפועל.
  • חיילי מילואים שאושפזו בבית חולים לתקופה של שבעה ימים לפחות בשל פציעה שנגרמה להם במהלך המלחמה.
  • נפגעי מסיבת "פסייאדק" ונפגעי מפגש ההיערכות לפסטיבל "מידברן".

תנאי המתווה בהתייחס לאוכלוסיית המעגל הראשון יורחבו בחודשים אפריל – יוני. ניתן יהיה להגיש בקשה להיכלל במתווה הנוסף, בין התאריכים 1.4.24-30.6.24.

ההקלות לזכאים המתווספים ב-1.4.24

מתן פטור לחיילי מילואים מחיוב בריבית על יתרת חובה בעו"ש

חיילי המילואים יהיו פטורים מחיוב בריבית על יתרת החובה בחשבון העו"ש (נכון להיות הלקוח במינוס בחשבונו ערב מועד פרסום המתווה הנוכחי) וזאת עד ליתרת חובה של 10,000 ש"ח למשך שלושה חודשים, בהתאם ליתרות החובה בפועל.

זיהוי חשבון הלקוח כחשבון של חייל מילואים יתבצע לפי מענק המילואים שהוזרם לחשבון הלקוח בחודש ינואר 2024.

מתן הטבות לחיילי המילואים באופן יזום על ידי הבנק וללא צורך בהמצאת אסמכתא

מתן ההטבות להם זכאים חיילי מילואים מכוח המתווה, כלומר, הפטור מעמלות וספיגת ריבית ביתרת חובה בעו"ש ובחשבון העסקי, בהתאם לתנאי המתווה, ייעשה באופן יזום על ידי הבנק לתקופה של 3 חודשים, בדומה לקבוצות אוכלוסייה אחרות שהיו ניתנות לזיהוי ללא צורך באסמכתא.

זיהוי חשבון הלקוח כחשבון של חייל מילואים יתבצע לפי מענק המילואים שהוזרם לחשבון בחודש ינואר 2024.

"ההארכה הנוספת, הכוללת שילוב אוכלוסיות נוספות בקבוצת הזכאים, נועדה לסייע לאלו שעדיין זקוקים להקלה תזרימית על מנת לצלוח את השפעות המלחמה. מכיוון שתקופת הדחייה המצטברת עשויה להיות ארוכה יחסית, אני קורא לציבור לבחון היטב את הצורך בדחיית ההלוואות, גם אם אלו נעשות ללא חיוב בריבית ועמלות, וכן להיערך לחזרה לשגרת תשלומים סדירה", הדגיש המפקח על הבנקים, מר דניאל חחיאשוילי.

מה כוללות ההקלות בתחום האשראי?

לקוח שביצע דחיית תשלומים בפועל של 6 חודשים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים של 3 חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה 9 חודשים במצטבר.

לקוח שלא ביצע דחיית תשלומים מכוח המתווה, יהיה זכאי לדחייה של 3 חודשים, בכפוף להגשת בקשה. לא תהיה כל עלות ריבית בגין סכום הדחייה.

משכנתאות

שלוש חלופות לבחירת הבנק:

  1. פריסת התשלומים לאורך יתרת תקופת המשכנתא.
  2. הארכת תקופת המשכנתא.
  3. העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של 4 שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה.

דחיית תשלומים מצריכה פניה מצד לקוח לבנק והגשת בקשת באופן שנקבע על ידי הבנק.

 

נגישות