תארו לעצמכם שאתם חייבים לחברת סלולר 14,000 שקל, והיא מחייבת אתכם לשלם 10,000 שקל נוספים בגין “ריבית פיגורים והוצאות משפטיות”. סביר להניח שהייתם מתקשים מאוד לשלוף מכיסכם סכום עתק של 24,000 שקל. לא מדובר במצב נדיר. צרכנים רבים סובלים משרירות הלב של חברות התקשורת, שמנצלות את חובותיהם לגביית הוצאות גבייה מופרכות באמצעות משרדי עורכי דין. כעת מפרסם משרד התקשורת שימוע בנושא הוצאות הגבייה המותרות, במטרה לשים סוף להתעללות בחייבים ולהגביל בצורה מוסדרת ולפי תעריף קבוע את הוצאות הגבייה, וזאת בניגוד למצב שבו כל חברה קובעת את התעריף על פי ראות עיניה וללא תחשיב.
כך למשל, היום גובות חברות ריבית פיגורים בשיעור גבוה גם במקרים שבהם נפתח תיק הוצאה לפועל נגד המנוי – ומדובר בסך של 7.5%. בנוסף, הן גובות הוצאות גבייה – אם באופן עצמאי ואם באמצעות משרדי עורכי דין, והוצאות אלה נערמות על החוב עצמו ועל הריבית, כך שהחוב הסופי מזנק ללא פרופורציה לחוב המקורי. מה תהיה ריבית הפיגורים הלגיטימית מבחינת משרד התקשורת? אחוז אחד (1%) לכל היותר.
בנוסף, יוגבל הסכום המרבי שניתן לגבות ממנויים בעד הוצאות גבייה, כך שיהיה בשיעור מידתי. מוצע לעשות זאת באמצעות הגבלה של הוצאות הגבייה המרביות אשר מפעיל תקשורת רשאי לחייב את המנוי, עד לשלב שלפני פתיחת תיק בהוצאה לפועל.
חברות התקשורת יוכלו עדיין להסתייע בעורכי דין חיצוניים, אך לא הן ולא עורכי הדין יוכלו לנקוב בסכומים מופרכים תחת הנימוק של “הוצאות גבייה”, כי תהיה תקרה ברורה.
החברות צריכות להעביר את התייחסותן לשימוע עד 4 באוגוסט 2016.