גם החרדים התמכרו לאינטרנט, אבל הפכו את הלימון ללימונדה

גם החרדים התמכרו לאינטרנט, אבל הפכו את הלימון ללימונדה

בהיעדר יכולת לחסום את האינטרנט, החרדים מנצלים אותו היטב לצרכיהם הייחודיים. מיוטיוב ועד וואטס-אפ, השימוש מזנק. הנה נתוני דוח האינטרנט של בזק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חשבתם שלחרדים אין סמארטפונים? חשבתם שהם משתמשים רק בטלפון כשר? זה ממש לא נכון. ממש כמו בפתגם "אם אינכם יכולים לנצח אותם, הצטרפו אליהם", הציבור החרדי מאמץ את הדיגיטל. דוח האינטרנט של בזק חושף כי החרדים בישראל גולשים באינטרנט הרבה יותר מאשר בעבר. הם רואים סרטונים ביוטיוב, משתמשים המון בוואטס אפ וקונים אונליין כמו חילונים ואף יותר. יש מי שזה יפתיע אותו, אבל האמת היא שמספיק להסתכל מסביב ולראות שיותר ויותר חרדים אוחזים בידיהם סמארטפונים ברכבת, באוטובוס וברחוב. אז אמנם מרביתם לא מבלים את רוב זמנם בטיקטוק, אבל הם בהחלט נמצאים ברשתות חברתיות, צורכים הרבה תוכן ומשתפים המון תוכן.

אינטרנט בציבור החרדי: הפכו את הלימון ללימונדה

אם מנתחים את הדוח לצד המציאות בישראל, מגיעים למסקנה בלתי נמנעת: הציבור החרדי נכשל במניעת חדירת הדיגיטל לעולם המסוגר שלו, אבל הפך את הלימון ללימונדה: החברה החרדית לא מצליחה למנוע שימוש בטלפונים החכמים, באינטרנט וברשתות החברתיות בחיי היומיום שלה, ולכן היא מנצלת אותם בתבונה לצרכיה. הרבנים עצמם עושים יותר ויותר שימוש בכלים האלה ומגיעים כך בצורה יעילה לקהל רחב. לציבור החרדי יש משפיענים משלו, והם יודעים כיצד להשתמש בכלים הדיגיטליים כדי להגיע לציבור שלהם וגם לציבורים אחרים.

אחת הדוגמאות הטובות היא סיון רהב מאיר, אבל היא לא לבד. דוגמה אחרת אפשר למצוא בטיקטוק – שם יש לא מעט סרטונים שמועלים ע"י דמויות מהמגזר, חלקן כאלה שצמחו ממש בשנים האחרונות – ונוגעים בתכנים כמו שמירת שבת, צניעות וכולי.

וואטס אפ היא דוגמה טובה לדרך המיוחדת שבה החרדים משתמשים במדיה החברתית. בעוד שבקרב החילונים אין כמעט שימוש ב"סטטוס", בקרב הציבור הדתי והחרדי זה כלי שימושי שאנשים משתמשים בו כמו שהחילונים משתמשים ב"סטורי".

עוד הצלחה שיש לציבור החרדי היא במניעת ההתמכרות לטלפונים סלולריים אצל ילדים. בעוד שאצל החילונים ילדים מקבלים טלפון סלולרי כבר בכיתה א' ומאותו רגע העיניים שלהם לא זזות מהמסך, אצל החרדים השימוש בסלולר מתחיל בגיל הרבה יותר מאוחר.

צופים בסטרימינג וגולשים ביוטיוב

מי צריך טלוויזיה בבית כשיש סמארטפון? ומי אמר שהתועבה של "משחקי הכס" לא מגיע גם לעיניים חרדיות? שימו לב לנתונים המדהימים האלה –

פואנטה בטלגרם

כשלושה מכל ארבעה חרדים צופה ביוטיוב, מבין אלה כמעט 30% נכנסים פעם ביום. זה המון. ונתון לא פחות מעניין חושף את המעקף האלגנטי שהחרדים עושים למכשיר הטלוויזיה הביתי. אם פעם היו חרדים שקנו טלוויזיה והסתירו אותה בארון, היום הם אפילו לא צריכים לעשות זאת: כמעט מחצית הנשאלים סיפרו שהם צופים בתוכן בסטרימינג, וכרבע אף הגדילו את כמות הצפייה בהשוואה לשנה שעברה.

הסקר לא יורד לרזולוציה של שירותי הסטרימינג – אבל יש להניח שלא מעט מהנשאלים צופים בסדרות בנטפליקס, ובכלל זה סדרות כמו "משחקי הכס" או אחרות, שלא עולות בקנה אחד עם השקפת עולמם. במידה רבה, הנתון הזה מעיד על שבירת הגדרות הגבוהות שחצצו במשך שנים בין המגזרים.

קניות אונליין בקרב חרדים – הנוחות ניצחה

כשזה מגיע לקניות, שופינג אונליין הוא חוצה מגזרים. כמעט מחצית הישראלים קנו אונליין בשנה האחרונה, ברכישות של מחשבים וסלולר, 82% מהקונים היו חרדים. לאור העובדה ששיעור החרדים באוכלוסיה הוא לא 50%, אפשר להניח שהרבה חרדים מעדיפים לבצע קניות של המוצרים הללו אונליין, אולי בשל חשש לעשות זאת באופן פומבי.

דוח האינטרנט של בזק – 9 שנים מאפשרות לראות מגמות

דוח האינטרנט של בזק מתפרסם מדי שנה כבר במשך 9 שנים. הוא מתבסס על סקר שנערך בקרב מדגם רחב ומייצג של אלפי אנשים. בבזק מדווחים שהושקעו משאבים רבים כדי להגיע לתשובות מדויקות מכל המגזרים והאוכלוסיות בגילאים השונים. לכן, אפשר ללמוד לא מעט על תהליכים חברתיים – שבאים לידי ביטוי לאחר מכן גם מחוץ לעולם הדיגיטלי. אחת הדוגמאות לכך היא ההתקפה על הקפיטול לאחר ההפסד של טראמפ בבחירות. היא נולדה ותודלקה בפייסבוק וברשתות החברתיות, והתפרצה ברחובות וושינגטון. דוגמה אחרת היא תופעת ה#מיטו – שאלמלא הרשתות החברתיות ודאי לא הייתה מקבלת מימדים כה גדולים והשפעה בינלאומית.

בעולם פחות קיצוני, חדירת האינטרנט לעולם החרדי בצורה מואצת יכולה להביא לקירוב בין המגזרים ולהנמכת הגדרות המפרידות ביניהם. עם זאת, נראה שבמקביל מתקיימת מגמה מקבילה ואולי חזקה יותר – חיזוק ההתבדלות וניצול הפלטפורמות השונות כדי להעביר מסרים קיצוניים ומרחיקים. יהיה מעניין לראות את נתוני דוח האינטרנט של בזק בעוד שנה – לצד הביטוי שלהם בעולם האמיתי.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות