סגירת סניפי הבנק נמשכת: מחאה נגד סגירת סניף בנק לאומי בירושלים

סגירת סניפי הבנק נמשכת: מחאה נגד סגירת סניף בנק לאומי בירושלים

תופעת סגירת סניפי בנק פוגעת ביותר ויותר צרכנים, בעיקר קשישים. תושבי שכונה בירושלים מובילים כעת מחאה נגד בנק לאומי. הבנק: "תפעל במקום עמדת שירות פעם בשבוע"

ארנונה לעסקים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה הסיכוי שקשיש בן 90 יידע לתפעל את אפליקציית הבנק שלו? מן הסתם, נמוך מאוד. אבל זה מה שמצופה מזוג קשישים בירושלים, שבקרוב ייסגר סניף בנק לאומי שמשרת אותם במשך עשרות שנים. אותם קשישים כמובן מייצגים אוכלוסייה שלמה שנפגעת מהתופעה של סגירת סניפי בנק. תופעה זו הולכת ומתרחבת, במקביל למעבר של הבנקים לערוצים דיגיטליים ולפיטורי עובדים שמספקים מענה אנושי. בשכונת המושבה הגרמנית בירושלים, שבה צפוי להיסגר סניף בנק לאומי, מנסים כעת להחתים את הציבור על עצומה ולמחות על החלטת הבנק לסגור את הסניף, אך למען באמת, זה נראה חסר סיכוי.

סגירת סניפי בנק: מחאת הקשישים

כאמור, סגירת סניפי בנק היא תופעה שנמשכת כבר כמה שנים, ומדי פעם עולה שוב לכותרות. בשבוע האחרון העלתה העיתונאית ענת סרגוסטי, בתם של זוג הקשישים, פוסט בפייסבוק בזו הלשון:

"בסוף החודש יסגור בנק לאומי את הסניף שלו במושבה הגרמנית בירושלים וכך לא יהיה סניף של שום בנק בשכונה. המושבה הגרמנית היא אחת השכונות עם המספר הכי גבוה של גמלאים. לפני שנתיים נסגרו הסניפים של בנק דיסקונט והפועלים ועכשיו עומדים לסגור את הסניף האחרון של בנק לאומי. למה? ככה.

ומה יעשו הקשישים? למי אכפת? שיסתדרו.

ההורים שלי – אבא שלי בן ה-90 ואימא שלי בת ה-86 – לקוחות של הסניף הזה עשרות שנים. יש להם חסכונות, חשבונות, תיקי השקעות.
אבא שלי כבר בקושי מתנייד, ואימא שלי מתניידת ברגל או בתחבורה ציבורית.

את החשבונות שלהם יעבירו לסניף מרוחק, הם מן הסתם יקבלו מספר חשבון חדש, יצטרכו לעדכן את כל הניירת והאפליקציה במספרים החדשים, זה מועד לבלבול ולפורענות.

הבנקים הם החברות הרווחיות ביותר במשק, כל זה מעמלות של אנשים כמו ההורים שלי ששנים מחזיקים חשבון באותו סניף באותו בנק ומשלמים ומשלמים. אז למה לא סופרים אותם עכשיו? ואיך המפקחת על הבנקים מאפשרת לסגור את סניף הבנק האחרון בשכונה שיש בה עשרות אלפי גמלאים וקשישים?"

סגירת סניפי בנק: למרות המחאה, הכנסת נתנה אור ירוק

בעבר הגיע הנושא הזה לדיונים בכנסת, כפי שסקרנו בהרחבה כאן במדור "בנקים" באתר חדשות הצרכנות פואנטה. ההחלטה שהתקבלה בכנסת הייתה פושרת ביותר: הבנקים נדרשים לבקש ולקבל את אישורו של בנק ישראל לסגור סניפים – ורק אז יוכלו לעשות זאת. כשנה אחרי אותה החלטה, באוקטובר 2018, הנתונים דיברו בעד עצמם, כפי שגם פרסמנו כאן באתר פואנטה בכתבה "בנק ישראל אישר כמעט 100% מבקשות הבנקים לסגירת סניפים".

נכון לאותו מועד,  מתוך 155 בקשות שהגישו הבנקים למפקחת על הבנקים, היא אישרה סגירה של 142 סניפי בנק ודחתה 7 בקשות בלבד.

דוח שביעות הרצון מהבנקים – מחכים יותר מדי זמן בתור

רק לפני חודשיים פרסם הפיקוח על הבנקים את דוח שביעות הרצון מהבנקים, ולפיו לקוחות לאומי והפועלים פחות מרוצים מאשר לקוחות הבנקים הקטנים.

בעיה אחרת שבאה לידי ביטוי בדוח היא בעיית ההמתנה בתור. למעשה, חלה ירידה חדה בשביעות הרצון מזמן ההמתנה בסניפי הבנק – מ-47% ל-36% בלבד.

פרסום בפואנטה

ההמתנה הממושכת בתור נובעת כמובן מפיטורי עובדים, סגירת עמדות טלר וסגירת סניפי בנק בכלל.

הלקוחות הזועמים ביותר על זמן ההמתנה בתור הם לקוחות בנק הפועלים ובנק לאומי, כאשר לאומי מדורג אחרון עם 29% מהלקוחות שמרוצים מזמן ההמתנה, והפועלים עם 33%.

עצומה נגד בנק לאומי: אל תפקירו את הקשישים

כאמור, תושבי שכונת המושבה הגרמנית מפיצים עצומה שבה הם קוראים להנהלת בנק לאומי לחזור בה מהחלטתה לסגור את סניף בנק לאומי ברחוב חנניה.

וכך נכתב בעצומה:

"במדינת ישראל יש 1.2 מיליון גמלאים. בתוכה, המושבה הגרמנית היא אחת השכונות עם מספר הכי גבוה של גמלאים בירושלים. לא די שמערכות הבנקים הולכות ונהיות דיגיטליות ולא נגישות לגיל השלישי, כעת הבנק גם סוגר את שעריו כדי שנכתת רגלינו לסניפים לא נגישים אחרים. הנהלת בנק לאומי לא סופרת את הגמלאים במדינת ישראל בכלל ואת מאות תושבי המושבה הגרמנית המבוגרים והגמלאים בפרט.

רוצה ליצור שינוי ולמנוע את סגירת הסניף? יחד זה אפשרי! ואנו זקוקים לתמיכתך.

מה עושים? בשלב ראשון, חותמים כאן על העצומה.
בשלב שני, יחד עם החתימות של כולנו, נפנה ליו"ר דירקטריון בנק לאומי ולמנכ"לו ונחדד את התנגדות השכונה לסגירת הסניף".

לחתימה על העצומה – לחצו כאן

תגובת בנק לאומי: תהיה עמדה שתפעל אחת לשבוע

מבנק לאומי נמסר כך: "במקום שבו שוכן סניף לאומי עמק רפאים, תופעל החל מסוף פברואר עמדת שירות מאוישת על ידי בנקאי, לטובת לקוחות הסניף.

1. עמדת השירות תופעל באותה הכתובת בו שוכן הסניף, אחת לשבוע, מדי יום רביעי בין השעות 08:30 עד 13:30 וכן בין השעות 16:00 עד 18:00.

2. בעמדה יינתנו כל השירותים הבנקאיים על ידי בנקאי מוסמך (למעט שירותי קופה, שגם כיום אינם ניתנים בסניף).

3. בשעות פעילות עמדת השירות, יוצב דייל דיגיטל שיסייע ללקוחות בביצוע פעולות במכשירים האוטומטיים (מכשירי כספומט ועמדות 'לאומי דיגיטל'), זאת נוסף לבנקאי.

4. בנוסף, במבנה בו שוכן הסניף יוצבו מכשירים אוטומטיים לשירות עצמי, אשר זמינים ללקוחות 24/7. מדובר בשלושה מכשירי כספומט, בהם ניתן יהיה למשוך ולהפקיד מזומן וכן למשוך מט"ח, לצד שתי עמדות 'לאומי דיגיטל', המאפשרות ביצוע של מרבית הפעולות הבנקאיות השכיחות. בעמדות אלה תתאפשר הפקדת צ'קים, תשלום שוברים, ביצוע העברות, ביצוע שאילתות, קבלת מידע מקיף על החשבון והדפסת אישורים שונים.

כדאי לדעת שמרכז הבנקאות הטלפוני, ישנה קדימות ללקוחות מעל גיל 75 והם אינם צריכים לעבור את תהליך ההזדהות הממוכן".

פואנטה

 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות