מנהלי משאבי אנוש וכוח אדם - מידע למתעניינים

חשיבותם של מנהלי משאבי אנוש וכוח אדם

מנהלי משאבי אנוש וכוח אדם עוסקים בתפקיד מרתק ורב חשיבות לחברה. הם פוגשים את העובד בכל צומת, ומשפיעים על הארגון באופן משמעותי

משאבי אנוש
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

קשה להמעיט בחשיבות התחום של משאבי אנוש וניהול כוח אדם, אשר מתמקד בהון האנושי בארגונים, בחברות ובעסקים, לצד עיסוק בהתנהגות ארגונים ובצורכיהם. כוח האדם הוא משאב ככל משאב אחר בארגון, ואולי אף המשאב החשוב ביותר. מי שעוסק בניהולו חייב להיות איש מקצוע מעולה. אנשי משאבי אנוש, אשר צריכים לנהל את ההון האנושי עבור הארגון, אמונים על כמה וכמה משימות: הם מתאימים את כוח האדם לתפקידים ולצרכים הייחודיים לכל תפקיד, בהתאם לאופי הייחודי של הארגון; הם אמונים על הניהול היומיומי של משאבי האנוש, כמו תנאי העבודה, טיפול בבעיות אישיות, ימי גיבוש ועוד. כמובן, הם גם הפונקציה שנותנת מענה לשאלות ולפניות העובדים כמעט בכל נושא.

אם שאיפתכם היא לעסוק בתחום של משאבי אנוש, הנה קצת מידע על התחום:

אנשי משאבי אנוש שותפים לתהליך הגיוס למן ההתחלה. התהליך מתחיל כבר משלב פתיחת משרות וחיפוש מועמדים מתאימים. הם כמובן לא יכולים לעשות זאת לבד, ואליהם מצטרפים המנהלים העתידיים של המועמדים והגורמים המקצועיים בארגון, אשר בוחנים את רמת הידע והכישורים הספציפיים של המועמד לצרכים המקצועיים ולדרישות התפקיד.

הם מלווים את תהליך הגיוס של עובד חדש בארגון לאורך המיונים של המועמדים השונים, הניפוי וההתאמה של מועמדים, כולל סדרת ראיונות אישיים עם המועמד, מבחני קבלה בתחומים טכניים ומקצועיים, הצגת תיק עבודות או פרויקטים קודמים. הם גם אלה שמספקים לעובד הסבר על התפקיד, על הארגון ועל היחידות השונות בו, דרישות בתפקיד, הצוות והעובדים שעימם יעבוד.

כמובן, הם גם הכתובת לגבי תנאי ההעסקה של העובד, המושפעים באופן ישיר מהתפקיד. לרוב המשכורת והתנאים שיוצעו לו יהיו דומים בהשוואה למועמדים אחרים באותו תפקיד המועסקים בחברות אחרות באותה מדינה.

כמובן שהשכר של העובד יושפע גם מהשכר המקובל בענף ומהמצב הכלכלי במדינה. בהתאם לכך ניתן יהיה להתאים את גובה השכר  ולהעניק תנאים סוציאליים כאלה ואחרים, בונוסים והטבות נוספות.

תהליך הגיוס כולל משא ומתן בין מועמד המעוניין לעבוד בחברה לבין החברה המעוניינת להעסיק את אותו עובד. לצורך כך אנשי משאבי אנוש עורכים היכרות עם המועמדים שנמצאים רלוונטיים, בוחנים את כישוריהם ואת התאמתם לתפקיד הייחודי, לאופי הארגון ולאנשים שעימם יעבדו.

במסגרת תהליך המשא ומתן בו שני הצדדים שואפים להגיע להסכמה ביניהם, שני הצדדים פורסים את ציפיותיהם בעסקה, ונעשה תיאום לגבי תנאי העבודה, השכר, היקף העבודה וכל הקשור למשרה. בין הצדדים נחתם הסכם ההעסקה הקובע את תאריך תחילת העבודה והתנאים שלהם הסכימו הצדדים כולל שכר העבודה.

תהליך של מיון עובדים עשוי להראות למתבונן מהצד כתהליך פשוט, אך הוא אינו כזה ולכן דרושה מומחיות ובקיאות. מדובר בכלי בסיסי והכרחי של איש משאבי אנוש, והוא מורכב מכמה שלבים, שחלקם כוללים לעתים מבחנים פסיכוטכניים. כמובן, יש לעבור על קורות חיים של מועמדים רבים, למיין אותם, לזמן את המועמד לראיון אחד לפחות (אם לא כמה), ובסופו של דבר גם לקלוט אותו.

מבחינת הארגונים, בתהליך של איתור, מיון וקליטת עובדים חדשים מושקעים כספים ומאמצים רבים.

חשיבותם של מנהלי משאבי אנוש

מנהלי משאבי אנוש שותפים גם בקבלת החלטות לגבי המבנה הארגוני וההיררכי של מקום העבודה. הם נדרשים לשאלה אם כדאי לערוך שינויים – בין אם החברה צומחת ובין אם מצטמצמת. כאשר החברה צומחת, היא נדרשת להגדיל את היחידות הארגוניות ולגייס כוח אדם נוסף – כך שכמובן שהם חלק מהתהליך. בעתות משבר, החברה נדרשת לקצץ ולהפחית בהוצאותיה ובכמות כוח האדם שהיא מעסיקה. בשני המקרים, יש לאנשי משאבי האנוש תפקיד חשוב.

מעבר לניהול כוח האדם בארגון, משאבי אנוש עוסקים בהון האנושי ובטיפוחו מתוך תפיסה שככל שהעובדים יהיו מתאימים לתפקיד, יוכלו לבצע אותו היטב ואף יהיו שבעי רצון בעבודתם כך התפוקה שלהם תעלה והחברה תהנה מהתועלת שהם יפיקו עבורה.

משאבי אנוש מרכזים את כלל הפעילויות המסייעות לארגון לבחון את עובדיו כגון קביעת יעדים ומדדים כיצד ניתן לבדוק שאותם עובדים עומדים ביעדים שהוצבו להם, עידוד העובדים ומתן תמריצים שיעודדו אותם להצליח בתפקידם ואף להשתפר ולקדם את הארגון קדימה להצלחה.

מאמר אורח





1
נגישות