כריך לבית הספר: באיזה לחם ומה תמרחו בפנים? מידע למי שמחפש רעיונות לכריכים

כריך לבית ספר: באיזה לחם ומה תמרחו בפנים? רעיונות לכריכים לילדים

כאשר אתם קונים לחם, פיתות ולחמניות, שימו לב לתו "אפשריבריא". איפה תמצאו אותו, כמה עולה לחם בריא שהמדינה החליטה לא לפקח עליו ומה קרה למחירים לפני תחילת השנה?

 

מי מההורים לא שובר את הראש לגבי כריך לבית ספר? הורים רבים שמחים שהחופש הגדול נגמר, אלא שיחד עם חגיגות סיום החופש מביאה איתה החזרה לבית הספר גם חזרה לשגרת הכריכים לבית הספר. אז מה שולחים עם הילדים ליום לימודים? לחם, לחמניות, פיתות, חומוס, שוקולד, גבינה? הכול מהכול?

כריך לבית ספר – באיזה לחם?

בעידן שבו השמנה בקרב ילדים מוגדרת כמגפה וגם השכיחות מחלת הסוכרת בקרב ילדים הולכת וגדלה, הקפדה על תזונה בריאה מקבלת משנה חשיבות.

לכן, כריך לבית ספר הוא לא עניין שכדאי להקל בו ראש. לאור העובדה שהילדים אוכלים לפחות כריך אחד ביום, אם לא שניים או שלושה – לבחירת הלחם יש משמעות גדולה. למרות זאת, הלחמים הבריאים הם יקרים ומחירם לא מפוקח על ידי המדינה (ראו בהמשך).

את הפרק הראשון ב"מדעי הכריך" אתם בטח מכירים: לא כל הלחמים אותו דבר. לפני שאתם מתלבטים בין פיתה ללחם, שימו לב לסוג הפיתה ולסוג הלחם.

המודעות התזונתית עלתה עם השנים, וכיום יותר ויותר הורים מבינים שעליהם להעדיף לחם מקמח מלא, אבל המדפים מלאים בלחמים שמתהדרים בגוון חום ולא תמיד באמת מכילים קמח מלא.

למה בכלל לחם מלא?

הסיבה להעדפת לחם מלא נעוצה בכמה גורמים, בין היתר, משום שתחושת השובע נשמרת לאורך זמן רב יותר, מה שתורם לשמירה על משקל תקין. מדובר בנקודה חשובה כשמדובר בילדים שצריכים להתבסס על הארוחה ולהישאר שבעים לאורך שעות בבית הספר.

מה שעוד חשוב הוא שהפחמימות בלחם מלא משתחררות לאט יותר, וכתוצאה מכך הוא תורם ליכולת ריכוז ולערנות לזמן ארוך יותר. לשם השוואה, כריך של לחם מלא עם גבינה ישפר את הריכוז לשעה וחצי, בעוד שקוביית שוקולד תשפר את הריכוז לחצי שעה בלבד.

ככלל, ללחם מלא יש ערכים תזונתיים גבוהים יותר, משום שהקמח נטחן מכל רכיבי גרעין החיטה. צריכתו מקטינה את הסיכון לתמותה ולתחלואה ממחלות לב, סרטן, סוכרת ,יתר לחץ דם והשמנה.

בתקן הישראלי, לחם מלא מוגדר כלחם שבו שיעור הקמח המלא, מכלל מיני הקמחים, עומד על לפחות 80%.




אם אתם שוקלים להכין כריך מלחם שמוגדר "לחם קל", כדאי לדעת שהערך האנרגטי המופחת של "לחם קל" נובע בעיקרו מספיגת המים על ידי הסיבים המוספים ללחם ולאו דווקא משימוש בקמח מלא.

לחם קל הוא פחות משביע ולעתים מכיל ממתיקים מלאכותיים, ובכלל, במשרד הבריאות מבהירים שלילדים במשקל ומצב בריאותי תקינים אין צורך להגיש לחם קל.

הורים? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

על מה מעיד תו "אפשריבריא" על הלחם?

אפשריבריא

 

"אפשריבריא" הוא שמה של התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, ותו "אפשרי בריא" הוא תו סימון ייחודי ללחם, לחמניות ופיתות בריאים יותר. על התו נכתב "מוצר זה עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה יותר", והוא מופיע על מוצרים ספציפיים של מאפיות, יצרנים ורשתות שהמוצרים שלהם עומדים בתנאים הבאים:

  • לפחות 80% מהקמחים במוצר הם מדגנים מלאים
  • תכולת הנתרן המרבית בלחם היא 400 מ"ג ל-100 גרם מוצר
  • הערך הקלורי המרבי הוא 250 קק"ל ל-100 גרם מוצר.

אם אתם מתלבטים בין כמה לחמים, הצעד הראשון בבחירת הלחם הוא לחפש את התו הזה.

אגב, מעבר לנושא הקמח המלא שיש עליו דגש נרחב, ניתן לראות שגם נושא הנתרן (מלח) בלחם הוא נושא משמעותי.

במשרד הבריאות מציינים כי חלק ניכר מהנתרן שאנחנו צורכים מגיע דרך לחם, ולכן הוחלט לקדם את נושא תו "אפשריבריא" דווקא בקטגוריית הלחם, מתוך הבנה שצריכה נכונה של לחם תביא באופן אוטומטי גם להפחתת צריכת יתר של נתרן.

תו אפשריבריא מופיע על יותר מ-100 מוצרים (לחמים, לחמניות ופיתות) של יצרנים גדולים, בינוניים וקטנים, רשתות בתי קפה ומרכולים, המהווים כ-40% מהקטגוריה – כך שלא קשה למצוא אותו ולהעדיף את המוצרים הללו על פני לחמים שאין להם תו.

הורים יכולים גם לדרוש מהצהרונים להעדיף את הלחמים הללו. מדובר בכל המאפיות הגדולות, כמו אנג'ל, דגנית עין הבר, ברמן וכו', ובמגוון רחב של לחמים ולחמניות.

את הרשימה המלאה אפשר למצוא בקישור לאתר אפשריבריא.



לחם לא בריא עולה 5 ש"ח, לחם בריא – 20 ש"ח

הבעיה היא שאם אתם רוצים כריך לבית ספר שיהיה מלחם בריא – תשלמו עליו הרבה יותר מאשר כריך מלחם לבן.

מדינת ישראל משום מה בוחרת שלא להכניס את הלחם המלא לפיקוח מחירים – ולכן המחירים של הלחם הזה גבוהים. יש רק 5 סוגי לחם שנמצאים בפיקוח מחירים, ביניהם לחם לבן ולחם אחיד (מה שמכונה לחם שחור), שמחיריהם 5.12 ש"ח לכיכר של 750 גרם; וחלה, שמחירה 5.17 ש"ח ל-500 גרם.

עבור הלחמים הבריאים באמת, אלא שיש להם תו אפשרי בריא, הישראלים יכולים רק לחלום לשלם 5 שקלים.

הם עולים פי שלושה, ויש פערי מחירים גבוהים בין רשתות המזון.

פואנטה בטלגרם

כריך לבית ספר: לא על הלחם לבדו. מה מורחים?

הקווים המנחים בהכנת כריך צריכים להיות שהוא יהיה טעים, מזין ומשביע. לא תמיד קל לשלב בין שלושת המרכיבים, אבל כדאי להרגיל את הילד בהדרגה לגוון את הממרחים ולהתרגל לטעמים נוספים.

גבינות

בקטגוריית הגבינות, כאשר מורחים קוטג’ וגבינה לבנה, עדיף לבחור בגבינות 5% וכששמים גבינה צהובה, עדיף 9% וללא חומרים משמרים.

חומוס

בקטגוריית החומוס, עדיף כמובן ללכת על חומוס ביתי, אבל רוב הצרכנים לא ממש יושבים להכין חומוס, כך שבעת הקנייה עדיף לבחור בחומוס 9% ללא חומרים משמרים.

חביתה

אחת ההמלצות של משרד הבריאות היא לכריך עם חביתה (בלי הרבה שמן), ואפשר אף להוסיף מעט מיונז.

טונה

המלצה אחרת היא לטונה, משום שמדובר בכריך משביע עם ערכים תזונתיים.

נקניק

נקניקים ממש אינם מומלצים, משום שמדובר בבשר מעובד והם מכילים ניטרטים ופוספטים.

ומה לגבי ממרח מתוק?

ומה בגזרת המתוק? משוקולד למריחה עדיף להימנע, לא רק בגלל המתיקות אלא בגלל הכמות הגבוהה של השומן הרווי. כמובן שאם הילד מאוד אוהב שוקולד (ומי לא?), אפשר להחליט על מינון נמוך וקבוע, למשל, פעם בשבוע.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?

השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!




    מעוניינים לפרסם בפואנטה?

    השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!


      דפנה הראל כפיר
      דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
      תגובות: 0

      נגישות