למה יש הפרעות קשב וריכוז ואיך לטפל בהן? - פואנטה

למה יש הפרעות קשב וריכוז ואיך לטפל בהן?

החל מתזונה עתירת סוכרים ועד פגיעת ראש – מגוון גורמים עלולים להביא להיווצרותן או להחמרתן של הפרעות קשב וריכוז. מה כדאי לדעת?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בשנים האחרונות מוקדשת יותר ויותר תשומת לב לתופעה שמאפיינת בעיקר את הילדים, אבל גם לא מעט מבוגרים סובלים ממנה: קשיי קשב וריכוז.

קשיים אלה, שהיו קיימים מאז ומעולם אך כעת זוכים לאבחונים רבים ומדויקים יותר, עלולים להיגרם עקב סיבות רבות וחשוב להכירן כדאי לדעת גם מהן דרכי הטיפול האפקטיביות בהפרעה שפוגעת במידה ניכרת בשגרת החיים וביכולת לממש את הפוטנציאל של מי שסובל ממנה.

פגיעת ראש

אחד הגורמים האפשריים להיווצרות הפרעות קשב וריכוז הוא פגיעת ראש. המקום הרגיש ביותר הוא הצד הקדמי השמאלי של המוח, וכל פגיעה באזור זה, שכולל את הקליפה הפרהפרונטלית, עלולה לבוא לידי ביטוי בקושי להתרכז ובירידה ברמת הקשב. כמובן, חשוב מאוד להגן על הראש כשרוכבים למשל על אופניים (בכל גיל) או בעת פעילות ספורטיבית רלבנטית.

תזונה בעייתית

הפרעות קשב וריכוז עלולות להחמיר כתוצאה מתזונה לקויה. ילדים ובני נוער שמרבים לאכול פחמימות וממעטים באכילת ירקות חשופים לכך יותר מאלה המקפידים על תזונה מאוזנת. צריכה מרובה של משקאות ממותקים היא עוד מרכיב בעייתי מאוד בהקשר של קשב וריכוז (ומזיקה גם מבחינות אחרות לגוף), ועוד המלצה של אנשי מקצוע היא לצמצם את כמות צבעי המאכל.

הקשר בין תזונה לבין הפרעות הקשב והריכוז הוא שעודף הסוכר מוביל לייצור אינסולין, הורמון שתפקידו הוא לאזן את רמת הסוכר. האינסולין גורם לעייפות ומקשה על הקשב, וישנם גם מצבים שבהם משוחררים הורמונים מבלוטת האדרנל – ואז מצטרפת לקשיי הקשב והריכוז גם היפראקטיביות.

רעלנים

בעידן הנוכחי, כולנו חשופים במידה בלתי מבוטלת לחומרים רעילים, וגם לכך ככל הנראה יש תרומה לגידול המשמעותי במספרם של הילדים והמבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כך למשל, מחקרים שונים מצאו קשר בין עישון בזמן הריון לבין סיכון מוגבר להיווצרות ההפרעות הנ"ל.

הפרעות קשב וריכוז על רקע גנטי

כמו כמעט בכל דבר, גם לגנים שלנו יש חלק בקשיי הקשב והריכוז (וגם בהיפראקטיביות). לפי מחקרים שונים, כשאחד ההורים הוא בעל ADD (ראשי תיבות של attention deficit disorder), הסיכוי של הילדים לסבול מכך הוא 60%, ובמשפחות שבהן שני ההורים הם בעלי ADD, ב-80-90% מהמקרים גם הילדים יתאפיינו בהפרעה.

הקשר בין ADD ל-SPD

מונח חשוב נוסף בהקשר של ADD הוא SPD. המונח SPD הוא ראשי תיבות של Sensory Processing Disorder, כלומר ויסות חושי/עיבוד חושי לא תקין, ובדומה לאותן הפרעות קשב וריכוז הסימפטומים הם אי שקט פנימי, רמת פעילות גבוהה/נמוכה מדי ותגובות שנראות לא קשורות לסיטואציה.

חשוב להקפיד על אבחון מקצועי כדי לדעת האם מדובר על ADD או SPD – במקרה של SPD הבעיה היא ממקור עצבי והטיפול בהתאם, ואילו להפרעות הקשב והריכוז ישנם טיפולים אחרים.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה





1
נגישות