גל התייקרויות: מחשבון החשמל, דרך חבילות הסלולר ועד הקניות בסופר - פואנטה

גל התייקרויות: מחשבון החשמל והמים, דרך חבילות הסלולר ועד הקניות בסופר

יוקר המחיה שוב כאן, והמשכורת שלכם תקועה מול גל התייקרויות. המצב יחמיר החל מינואר 2019, עם התייקרות החשמל ועליית מחירי המים, שמצטרפות להתייקרות מוצרי הצריכה וחבילות הסלולר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

זוכרים את מחאת יוקר המחיה? זאת שהוציאה לרחובות מאות אלפי ישראלים, כשהקש ששבר את גב הגמל היה מחירו של מוצר אחד קטן? קוטג'? והאם אתם עוקבים אחרי מחאת האפודים הצהובים בצרפת שהחלה על רקע כוונת הממשלה לייקר את הדלק וממוקדת ביוקר המחיה? נראה שיש לנו מה ללמוד מהצרפתים, משום שמתחת לרדאר של הישראלים מתבצעות העלאות מחירים בכל התחומים.

כך למשל, 13 מתוך 20 ספקיות כבר העלו מחירים בחודשים האחרונים, ביניהן תנובה, טרה, קוקה קולה, ויסוצקי, סוגת, קימברלי קלארק ועוד. אחרי שורה ארוכה של יצרניות שהודיעו על עליית מחירים בחודשים האחרונים, אסם הצטרפה אליהן היום והודיעה כי בתחילת ינואר שליש ממוצריה צפויים להתייקר.

לפי הודעת אסם, העלייה תחול רק על כשליש ממוצריה ולא תכלול מטרנה, במבה, קפה, פסטה אסם, עוגות, בייגלה וחלק מדגני הבוקר. מה היא כן תכלול? אסם לא מפרטת, אך יש לזכור כי אסם מייצרת מגוון עצום של מוצרים, כולל פתיתים, רטבים, שקדי מרק ועוד ועוד. נכון לעכשיו ידוע כבר כי בין המוצרים שיתייקרו יהיו חלק מדגני הבוקר, חלק מהסלטים (כידוע, סלטי צבר הם סלטים של אסם), ביסקוויטים פתי בר, פודינג וביסלי.

ואיך מנמקת אסם את ההתייקרות? החברה מסרה כי במשך 6 שנים הצליחה להימנע מהעלאת מחירים בזכות התייעלות עמוקה ועקבית. בשנים אלה טיפסו מחירי התשומות באופן שאינו מאפשר את המשך מדיניות הספיגה: בשנים האמורות השכר הממוצע במשק עלה ב-17% ושכר המינימום עלה בכ-27%. ב-2018 התייקרו חומרי גלם, חומרי אריזה ושירותים בשיעורים שנעים בין 3%-10%. בין היתר עלו מחירי קמח, דגנים (כולל תירס), חמאת בוטנים, חומרי אריזה וכן עלו מחירי החשמל והארנונה. לטענת אסם, בנסיבות העלאת המחירים היא חלקית ביותר, תוך בחינה קפדנית של כל מוצר ומוצר.



החשמל מזנק, המים מתייקרים

ההתייקרויות לא נגמרות בסופרמרקט, ובינואר הקרוב הן יגיעו גם אל תעריפי החשמל ואל תעריפי המים – כך שבכל פעם שנדליק את האור ונשתה כוס מים נשלם יותר.

סוגיית ההתייקרות של תעריפי החשמל שערורייתית במיוחד, משום שלפני מספר ימים הודיעה רשות החשמל שהחשמל ייתייקר ב-6%, והיום היא עדכנה את שיעור ההתייקרות (ראו בהמשך).

 

אגב, לא רק הצרכנים סובלים מההתייקרויות, אלא גם העסקים כמובן. לאור ההתנהלות התמוהה והמקוממת של רשות החשמל, פרסם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, תגובה חריפה: "המגזר העסקי עומד בהתנגדותו הנחרצת לאופן העלאת התעריף, ודורש מרשות החשמל לעלות את התעריף באופן אחראי ומידתי. יש לפרוס את העלייה המתוכננת בתעריף החשמל על פני מספר שנים ובכך לצמצם את הגידול השנתי בתעריף החשמל לשנת 2019. יש לזכור כי העלאת תעריפי החשמל מצטרפת להעלאת תעריפי המים והארנונה על ידי הממשלה, שאחראית באופן ישיר להעלאת יוקר המחייה. החשמל הינו מרכיב משמעותי בסל ההוצאות, הן של הצרכן הביתי והן של המגזר העסקי, והעלאת תעריפי החשמל בצורה קיצונית, תפגע באופן ישיר בכלל אזרחי מדינת ישראל אשר יאלצו לשלם יותר עבור הזכות הבסיסית לצרוך חשמל ובאופן עקיף, כתוצאה מהעלאת מחירי המוצרים בשל העלאת מחירי החשמל. על רשות החשמל להתחשב בכלל אזרחי ישראל ולמנוע עלייה דרסטית ופתאומית של עד 8% בתעריף החשמל".

וגם שם לא יסתיימו ההוצאות שלנו. כפי שפורסם לאחרונה בפואנטה, חברות הסלולר מעלות גם הן את מחירי חבילות הסלולר ללקוחות חדשים. לא מדובר בכל החברות עדיין, אבל כבר ידוע על סלקום, 012 מובייל של פרטנר, הוט מובייל וגולן טלקום.

השורה התחתונה היא שצרכן שנוהג לרכוש מדי שבוע מוצרים של תנובה, טרה, אסם, סוגת, ויסוצקי, קוקה קולה, האגיס, סנו ועוד – ישלם עשרות ואפילו מאות שקלים יותר בכל קנייה, משום שהמוצרים המרכזיים של היצרניות הללו התייקרו בשיעורים שמגיעים ל-30%; צרכן שיצטרף כעת לחבילות הסלולר של סלקום, 012 מובייל, גולן טלקום או הוט מובייל – ישלם כ-10 שקלים יותר על כל חבילה; והחל מינואר, כאמור, כל מקלחת וכל הפעלה של מכונת הכביסה תעלה לנו יותר.

דוגמאות לגל ההתייקרויות

חשמל

שיעור ההתייקרות: 6.9%-6.5% לצרכנים המשתמשים בחיבור חד-פאזי, המהווים כ-60% ממשקי הבית. עד 8.1% לצרכנים המשתמשים בחיבור תלת-פאזי (כ-40% ממשקי הבית).
מחיר לאחר ההתייקרות: מ-49 אגורות לקוט"ש ומעלה.
כמה נרגיש את זה? באופן ישיר, נשלם עשרות שקלים יותר בחודש, כ-150 שקל בחשבון דו-חודשי, כ-600 שקל בשנה. באופן עקיף נרגיש זאת בהתייקרות של שירותים ומוצרים רבים, משום שגם העסקים ישלמו יותר על חשמל.

מים

שיעור ההתייקרות: 4.56%.
מחיר לאחר ההתייקרות: התעריף המוזל יתייקר ב-29 אגורות למ"ק, מ-6.61 ל-6.90 ש"ח לכל מ"ק מים. התעריף היקר יתקייר באופן דרמטי ב-56 אגורות למ"ק, מ-12.44 לכ-13 ש"ח למ"ק.
כמה נרגיש את זה? תלוי בכמות השימוש. עשרות שקלים ובחודש.

חבילות הסלולר

מה עלה? תעריפי החבילות ללא הגבלה ללקוחות חדשים
שיעור ההתייקרות: כ-25%
מחיר לאחר ההתייקרות: תלוי בחברה. מ-40 ₪ בחודש בסלקום וב-012 מובייל
כמה נרגיש את זה? תלוי במספר המנויים המשפחה. 10 ₪ בחודש עבור מנוי אחד

מוצרי מזון

מוצרי חלב של תנובה וטרה
שיעור ההתייקרות: 1.5%-3.4% (על מוצרים שאינם בפיקוח מחירים)
מחיר לאחר ההתייקרות: תלוי במוצר
כמה נרגיש את זה? תלוי במוצר, כעשרות שקלים בחודש

אסם – חלק מהמוצרים
שיעור ההתייקרות: 2% עד 4.5%
מחיר לאחר ההתייקרות: תלוי במוצר
כמה נרגיש את זה? תלוי במוצר, כעשרות שקלים בחודש

משקאות של קוקה קולה, טמפו ויפאורה-תבורי
שיעור ההתייקרות: 4%
מחיר לאחר ההתייקרות: תלוי במוצר
כמה נרגיש את זה? תלוי במוצר (בקבוק משקה שעלה 6 ₪ יעלה 6.25 ₪)

אורז של סוגת
שיעור ההתייקרות: 16%-30%
מחיר לאחר ההתייקרות: כ-9.90 ₪ לאורז פרסי
כמה נרגיש את זה? תלוי במוצר (אורז פרסי עלה מכ-8 ₪ לק"ג ל-9.90 ₪ לק"ג)

מוצרי צריכה
מה עלה? מוצרי נייר וניקוי של סנו, קימברלי קלארק ושניב
שיעור ההתייקרות: כ-10%
מחיר לאחר ההתייקרות: תלוי במוצר.
כמה נרגיש את זה? תלוי במוצר (חבילת נייר טואלט סנו סופט שעלתה 35 שקל עלתה לכ-40 שקל)



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות