הרעת תנאים במועדון לקוחות: זה החוק שיגן על הצרכנים. חדשות הגנת הצרכן

הרעת תנאים במועדון לקוחות: זה החוק שיגן על הצרכנים

הרעת תנאים במועדון לקוחות הפכה לעסק משתלם. כעת, למרות התנגדות החברות הגדולות – חוק מועדוני הלקוחות מסדיר את הנושא. מה הסנקציה על מפרי החוק? פואנטה עם העדכון

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הרעת תנאים במועדוני לקוחות הפכה לשיטה. לקוחות מצטרפים למועדון כדי לקבל הטבות, וכעבור פרק זמן מסוים החברה מחליטה לשנות את התנאים, בדרך כלל לרעתם. כעת, זה צפוי להשתנות. למרות הניסיון של החברות הגדולות במשק שמפעילות מועדוני לקוחות – כמו שופרסל ואל על – להמתיק את רוע הגזרה, בעוד 4 חודשים ייכנס לתוקף חוק שמסדיר את הטבות מועדוני הלקוחות ומונע מהחברות להרע את התנאים ללא יידוע ראוי של הצרכן.

היום אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

הרעת תנאים במועדוני לקוחות – מה אומרת הצעת החוק?

לפי ההצעה, מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא יוכלו לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. בצעד חסר תקדים וביוזמת ח"כ כבל, ההצעה תחול גם על בנקים וחברות כרטיסי האשראי – למרות שחוק הגנת הצרכן לא חל עליהן. לשם כך, יבוצע תיקון חוק הבנקאות וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. הרקע לכך הוא כמובן ביטול שיטת הכוכבים והנקודות של ישראכרט וכאל לפני מספר שנים – פרשה שגרמה ללקוחות רבים להפסיד לא מעט כסף.

לפי החוק החדש, השינוי בהטבות לחברי המועדון יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה, מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 3 עד 4 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 8 עד 9 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי.

כמו כן נקבע, כי ההודעות יישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, דואר אלקטרוני או במסרון).

עוסק שלא ימסור את ההודעות כחוק, צפוי לעיצום כספי של 22,000 שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45,000 שקל לתאגיד ו-25,000 שקל ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי שיפרו את החוק צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקל.

כפי שפרסמתי כאן לפני חודשיים, הדיון הקודם בהצעת החוק הסתיים ללא החלטה, בשל התנגדותן של החברות (פרטים אפשר לקרוא בכתבה). בין הטיעונים שהעלו בישיבות קודמות נציגיהן של החברות, היה הטיעון שהצעת החוק דווקא תקשה עליהם לבטל התקשרויות עם ספקים ולהחליפן בהתקשרויות טובות יותר. היו"ר כבל השיב על כך כי ההצעה לא חלה במקרים בהם העוסקים ישפרו את ההצעה לטובת הצרכן.

מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עו"ד רונן סולומון, אמר כי צריך לחשוב גם מה עושים במקרים בהם עסק נקלע לקשיים ולא מסוגל לספק הטבה בתקופה מסוימת. היו"ר כבל דחה את הבקשה ואמר: "אם אני אבוא לבנק ואגיד לו שיעשה לי טובה כי אני בקשיים זה יעבוד? אז במקרה של פישמן אין בעיה אבל אצל כל האחרים זה לא יעבוד".

מועדון הנוסע המתמיד של אל על

מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, טען כי מחירי הטיסות מתעדכנים תכופות ולכן נדרש עדכון תכוף גם בתנאי המועדון. לדבריו, מסירת הודעה 9 חודשים מראש על השינוי ומתן אפשרות לממש הטבות בתנאים הישנים ל-12 חודשים נוספים זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה בשל הדינמיות של שוק התעופה. הוא ביקש לקצר את תקופת ההודעה ל-3 עד 4 חודשים מראש אולם בקשתו נדחתה.

היום, לאחר שורה של ישיבות ולמרות ההתנגדויות הללו מצד הבנקים, חברות כרטיסי האשראי ואל על, ההצעה אושרה.

הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד.

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות