תאונת עבודה - עצמאי חייב להכיר את זכויותיו כמו שכיר

תאונת עבודה – עצמאי חייב להכיר את זכויותיו כמו שכיר

בין אם אתם עובדים בעבודה משרדית ובין אם בעבודה פיזית – תאונת עבודה לעצמאים ולשכירים מתרחשות כל הזמן. אז מה עושים ברגע שנקלעים למצב הזה?

(תוכן מקודם)

תאונות עבודה יכולות להתרחש בכל מקום ובכל זמן וכתוצאה מסיבות שונות ומגוונות, הן לעובדים שכירים והן לעובדים עצמאיים. בעוד שבמקרים של תאונות עבודה לשכירים ניתן למצוא מידע רב ולהתייעץ עם הגורמים האמונים על הנושא במקום העבודה, עצמאיים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם, ובשל כך גם נמנעים מלדווח על תאונות עבודה שעברו. אז מה הן הזכויות במקרה של תאונת עבודה עצמאי? מידע חשוב בנושא תוכלו למצוא במאמר שלפניכם.

תאונת עבודה לעצמאים

תאונת עבודה לעצמאים יכולה להתרחש בכל מקום ובכל זמן, לרבות במקומות עבודה הנחשבים לבטוחים ומוגנים יחסית, כמו סביבת עבודה משרדית.

לצד הייחודיות של תאונות עבודה לעצמאיים, שבהן נדרש העובד להוכיח כי הפגיעה נגרמה תוך כדי העיסוק בעבודתו, לתאונות עבודה לעצמאיים קיימים מאפיינים משותפים זהים לתאונות עבודה של שכירים – הן מבחינת ההגדרה והן מבחינת הגורמים אותם ניתן לתבוע במטרה לקבל פיצויים.

כך למשל, תאונת עבודה תוגדר ככזו במידה והיא התרחשה תוך כדי ועקב העבודה, לרבות במקרים בהם הפגיעה התרחשה בדרך אל העבודה או בחזרה ממנה.

תאונות עבודה מסתיימות פעמים רבות בדרגות חומרה שונות, הגורמות למצב של אובדן כושר עבודה זמני או קבוע, ומביאות אותו ואת משפחתו למצב כלכלי לא פשוט. לפיכך, כדאי להכיר את הזכויות של העצמאים במקרים של תאונות עבודה, ובעיקר את האפשרות להגיש תביעת תאונת עבודה כנגד ביטוח לאומי ו/או חברות הביטוח הפרטיות.

מיהו עובד עצמאי?

עוד לפני שנבחן מהן הזכויות של עובד עצמאי, כדאי להבין מיהו עובד עצמאי על פי חוק. ההגדרה של עובד עצמאי הינה – עיסוק קבוע ורציף במשלח ידו, וזאת בתנאי שמתקיימים לפחות אחד מהתנאים הבאים:

  • עיסוק במקצוע במשך 20 שעות עבודה שבועיות לפחות
  • הכנסתו החודשית הממוצעת מעיסוקו העצמאי אינה פוחתת מסך 50% מהשכר הממוצע במשק
  • עיסוק במקצוע במשך 12 שעות עבודה שבועיות בממוצע, כאשר הכנסתו החודשית אינה פוחתת מהסכום הקבוע בחוק.

תאונת עבודה עצמאי ביטוח לאומי

במקרה של תאונת עבודה עצמאי ביטוח לאומי הוא הכתובת הראשונית לתביעה, שכן גם עובדים עצמאיים משלמים כחוק דמי ביטוח לאומי. זכויות עצמאי תאונת עבודה מעוגנות בחוק ביטוח לאומי.

במסגרת תביעת ביטוח לאומי תאונת עבודה עצמאי יוכל לקבל שני סוגי פיצויים:

דמי פגיעה

דמי פגיעה הם פיצוי חד פעמי המגיע לעובדים שנפגעו ולמשך תקופה מקסימלית של 90 ימים. חישוב דמי הפגיעה מבוסס על 75% ממוצע השכר בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה, כאשר במקרה של תאונת עבודה עצמאי, לא יינתן תשלום עבור 12 ימי הפגיעה הראשונים.

קצבת נכות כללית

במידה ונקבעו לכם שיעור אחוזי נכות בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי וכן דרגת אי כושר עבודה, הרי שייתכן ותהיו זכאים לקבלת קצבה חודשית קבועה.

3 הפעולות שעלינו לעשות לאחר תאונת עבודה עצמאי

התנהלות נכונה לאחר תאונת עבודה עצמאי כוללת 3 פעולות פשוטות ובסיסיות, אותן יש לבצע לאחר התאונה שעברתם:

  1. דיווח לקופת החולים
  2. תיעוד מלא ומפורט של הפגיעה
  3. הגשת טפסי תאונת עבודה לביטוח לאומי / חברת הביטוח

תאונת עבודה עצמאיים – ביטוח פרטי

עובדים עצמאיים רבים בוחרים לרכוש ביטוח בריאות פרטי, הכולל כיסויים נרחבים ומותאמים אישית. במקרה של תאונת עבודה עצמאיים שרכשו ביטוח פרטי, יוכלו לתבוע גם את החברה המבטחת.

פוליסות ביטוח פרטיות אמנם נועדו לתת כיסוי ומענה נרחב, אך עצמאים רבים נוטים לייחס חשיבות יתר לדמי הפרמיה החודשיים ופחות למהות הכיסויים, תנאי הפוליסה וחריגיה, באופן המביא פעמים רבות לדחיית התביעה ואי מימוש הזכויות המגיעות לכם.

לרוב, עורך דין מומחה בתחום תאונות עבודה כמו עו״ד תומר לינר, יוכל לעזור לכם להבין את תנאי הפוליסה, ולמצוא את דרכי הפעולה המומלצות ביותר במקרה הספציפי.

נגישות