נגישות ומהירות: שום אתר לא יוכל להתקדם בגוגל בלעדיהן. איך תשפרו אותן?

נגישות ומהירות: שום אתר לא יוכל להתקדם בגוגל בלעדיהן. איך תשפרו אותן?

גם אם יש לכם תוכן נהדר ועיצוב מרהיב, האתר שלכם לא יקבל את היחס הראוי לו מגוגל אם יהיה איטי. ואל תשכחו להנגיש את האתר אם אינכם רוצים להיתבע

נגישות אתר מדריך
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אם יש לכם אתר, אתם ודאי משקיעים בו הרבה זמן, הרבה כסף והרבה מחשבה. מן הסתם, חשוב לכם שתהיה תנועה רבה לאתר – ולא משנה אם מדובר באתר מכירות או אתר אחר. התנועה לאתר והחשיפה שלו בגוגל מושפעים מהמון גורמים – החל מתוכן האתר ועד העיצוב שלו, אבל שימו לב. גם אתר עם תוכן מעולה לא יוכל לזכות באמון של גוגל אם לא יהיה מספיק מהיר. מהירות האתר היא מרכיב חשוב מאוד לדירוג של האתר.

בנוסף, אחד המרכיבים החשובים בכל אתר הוא הנגישות. אתר נגיש הוא כזה שגם בעלי לקויות יכולים להשתמש בו ולהבין מה כתוב בו ומה מוצג בו, ואת זה ניתן להשיג בכמה דרכים. רגע לפני שנרחיב, כדאי להדגיש שנגישות אתר היא לא Nice to Have, אלא Must Have, כלומר, זו לא המלצה אלא חובה. החוק מחייב כל בעל אתר להנגיש את האתר שלו, ואתר לא נגיש חשוף לתביעה.

>> נבהלתם? אתם לא חייבים להתמודד עם זה לבד. לחצו כאן לחברה שמתמחה בהנגשת אתרים. ועכשיו, לרגל בלאק פריידיי – 15% הנחה – על כל שירותי החברה >

לכן, לא רק שהפיכת האתר לנגיש היא קודם כל עניין מוסרי, אלא שהיא גם חובה חוקית ויש לה גם תועלת כספית, כי היא מאפשרת למצות את פוטנציאל הגולשים.

כיצד הנגשת אתר מסייעת לבעלי מוגבלויות?

הנגשת אתר נועדה לאפשר לאנשים עם לקויות שונות להיות מסוגלים לקרוא את התוכן, להבין מה רואים בתמונות או לגלוש באתר באמצעות המקלדת (ולא באמצעות העכבר).

רשימת בעלי המוגבלויות שההתאמה מסייעת להם, כוללת עיוורים ומוגבלי ראיה, אנשים המתקשים להפעיל את ידיהם, אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות כגון דיסלקציה והפרעות קשב וריכוז, אנשים עם מוגבלות שמיעה ואנשים עם מוגבלויות אחרות.

נגישות אתר: איך הופכים אתר לנגיש?

אז איך הופכים אתר לנגיש? כל מי שמתחיל להתעניין בנושא של נגישות אתר, מגלה שרשימת הדרישות מאתר נגיש היא די ארוכה. אמנם אפשר להנגיש את האתר באופן עצמאי בעזרת מדריכים ותוכנות, אולם אדם מן המניין שמקים לעצמו אתר יתקשה לעמוד בכל הדרישות בעצמו. לכן, מומלץ לפנות לחברת בניית אתרים המתמחה בכך, כמו חברת דיוויין מדיה,  שמספקת שירותי הנגשה מקצועיים.

בחברה מספקים את כל טווח ההתאמות, החל מתיקונים קטנים ועד לשינויים משמעותיים בקוד.

הנה הצצה לדרישות הנגישות לאתרי אינטרנט:

תוכן וטקסט

  • שימוש בכותרות: HTML (H1, H2, H3…) בצורה היררכית וברורה: שימוש בכותרות בצורה היררכית מסייעת גם לגולשים להבין את הטקסט וגם לגוגל עצמו, כך שאתם מרוויחים שתי ציפורים במכה אחת.
  • ניגוד טוב בין צבע טקסט לצבע הרקע: גם אם נדמה לכם שרואים טוב, ייתכן שעבור מי שיש לו קושי בראייה, הצבעים באתר שלכם לא מספיק ברורים. חשוב שהטקסט באתר יהיה בצבע בולט יחסית לרקע.
  • טקסט חלופי למדיה: הכוונה להיא לכיתוב שמתאר את מה שרואים בתמונה, בסרטון או בגרף. כיתוב כזה מסביר לבעלי מוגבלות בראייה מה רואים שם.

ניווט וגישה

  • ניווט עם מקלדת: לא כולם יכולים לנווט עם העכבר. לכן, אתר נגיש חייב להיות כזה שגם מי שמוגבל תנועתית יוכל לנווט בתוכו באמצעות מקלדת בלבד.
  • דילוג לתוכן הראשי: חשוב לאפשר לגולש לדלק בקלות לתוכן הראשי.
  • סימון רכיבים פעילים: דרישה זו, כמו אחרות, אמנם מיועדת כדי להקל על גולשים עם מוגבלויות, אבל בכל מקרה משפרת את חוויית הגלישה באתר.

רוצים לבדוק אם האתר נגיש לעיוורים? כך תעשו זאת

משתמש עיוור עושה שימוש בתוכנה שיש ביכולתה להקריא מידע מהמחשב. אם האתר נגיש, כאשר אדם עיוור גולש באתר הוא יכול לקרוא את כל הטקסטים בסדר הגיוני, לקבל תיאור של מידע המצוי בתמונות, לזהות כותרות וקישורים ולהיות מסוגל להפעיל את כל מה שיש באתר כגון קישורים, טפסים, כפתורים.

התאמות אלו דורשות ברובן כתיבת קוד תקני לאתר ומתן מידע חלופי לתמונות ולמולטימדיה.

אם אתם לא בטחים עד כמה האתר שלכם נגיש לבעלי מוגבלות בראייה, אפשר להשתמש בתוכנה קוראת מסך כדי לוודא שהוא נגיש לאנשים עם מוגבלות ראייה.

מהירות אתר: מרכיב משמעותי ל-SEO

כאמור, מלבד נגישות האתר, אל תזניחו את מהירות האתר. למהירות האתר יש משמעות גדולה מאוד מבחינת קידום האתר בגוגל (SEO). יש בזה גם היגיון – שהרי לגוגל חשוב לספק לגולש את התשובות הטובות ביותר לשאילתא שלו, ואם הוא שולח אותו לאתר איטי – הגולש יעזוב אותו מיד.

אבל לא רק בגלל גוגל חשוב שהאתר שלכם יהיה מהיר, אלא בעיקר בגלל הגולשים. "בעלי אתרים בדרך כלל מתלוננים על טעינה איטית של מדיה. מי שמחזיק אתר מכירות, מתלונן לא פעם על טעינה איטית אשר פוגעת להם במכירות באופן ישיר", אומר מקסים קיבריק, מנכ"ל ובעלים של חברת דיוויין מדיה המתמחה בפיתוח נכסים דיגיטליים. "הסיבה לעתים קרובות היא שבעל האתר מעלה סרטונים כבדים או תמונות כבדות. ללקוח אין סבלנות לחכות שהעמוד ייטען. טעינה איטית יכולה להתבטא גם בנטישה של עגלת הקניות. כאשר יש טעינה איטית בשלב ביצוע התשלום, זה כמובן עלול להבריח את הגולש אחרי שכבר הצלחתם להוביל אותו בכל מסע הרכישה".

לדברי קיבריק, חשוב מאוד לבדוק את מהירות הטעינה לא רק במחשב, אלא גם בטלפון הסלולרי ובטאבלט (מכשירים ניידים): "רוב הפעמים התלונה העיקרית של בעלי האתרים לגבי המהירות נוגעת לגלישה ממכשירים ניידים, ורוב בעלי האתרים לא מייחסים לזה חשיבות רבה. זאת, למרות שרוב הגלישה מתבצעת כיום מטלפון נייד ולא מהדסקטופ".

יש כמה וכמה כלים שבאמצעותם תוכלו לבדוק את מהירות האתר שלכם גם בדסקטופ וגם בסלולרי. העיקריים הם:

  • כלי של גוגל: PageSpeed Insights
  • PingDom
  • Website Speed Test

מהירות האתר יכולה להיות מושפעת מהאחסון, מהתוספים, מגודל התמונות ומעוד לא מעט גורמים.

אז איך תשפרו את מהירות האתר? קיבריק ממליץ קודם כל לא להעלות תמונת כבדות מדי או סרטונים כבדים מדי. "התמונות צריכות לשקול פחות מ-1MB, גם בטלפון וגם במחשב. סרטוני וידאו מומלץ שישקלו לא יותר מכמה MB בודדים.

המלצה נוספת היא לא לאחסן את הווידאו באתר עצמו. המשמעות היא שעדיף לאחסן אותם ביוטיוב או בשיקות סטרימינג אחר, או לא להעלות סרטונים בכלל", אומר קיבריק. לדבריו, במקרה של העלאת סרטונים ישירות לאתר, צריך להגדיל את חבילת האחסון באתר.

כמובן, מומלץ גם לא להעמיס תוספים מיותרים. לדברי קובריק, יש תוספים שהמערכת דורשת אותם (כמו WooCommerce לאתר סחר והגנה מפני פריצות). "תוספים אחרים לא מומלץ להתקין, או להעביר אותו למב לא פעיל".

אם יש לכם אתר וורדפרס, גם הטיפ הבא של קובריק יעזור לכם. "יש משמעות לתבנית של וורדפרס שבה משתמשים. יכול להיות מצב שבוחרים תבנית עם הרבה קוד מיותר. אפשר כמובן לבנות אתר בפי תבנית בכלל או לשנות תבנית קיימת. זה כמובן מסוג הפעולות שרצוי שאיש מקצוע יסייע בו. אם בונים אתר בסיוע איש מקצוע, הופכים אותו מראש לאופטימלי לקידום במנועי חיפוש".

מלבד אלה, יש עוד הרבה מאוד פעולות שאפשר לבצע.

אם אתם לא מבינים הרבה בנושאים הללו, כנראה שתתקשו לשים את האצבע על כל מה שאפשר לשפר. גם כאן יש לא מעט מרכיבים – וגם כאן הכי טוב להיעזר באיש מקצוע או בחברה מיומנת כמו דיוויין מדיה, שמעסיקה צוות גודל של מפתחים ומומחי וורדפרס.

>> נבהלתם? אתם לא חייבים להתמודד עם זה לבד. לחצו כאן. ועכשיו, לרגל בלאק פריידיי – 15% הנחה – על כל שירותי החברה >

1
נגישות