לא רק מרופא: המדריך המלא לרכישת רכב משומש ב-2022

לא רק מרופא: המדריך המלא לרכישת רכב יד שנייה ב-2022

חלפו הימים שבהם היינו מסמנים מודעות רכב בעיתון. בשנת 2022 רכישת רכב יד שנייה הפכה לקלה, ידידותית למשתמש וטכנולוגית במיוחד. אז איפה מתחילים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: מעיין מליח

בשנתיים האחרונות, מאז שהקורונה השתלטה על חיינו, היינו עדים לכמה שינויים בולטים בתעשיית הרכב. אחד מהם הוא העלייה הניכרת בשיעור רכישת רכבי יד שניה. בין אם מדובר בחיסכון שנצבר בשל העדר הוצאות גדולות ומפנקות, ובין אם ברתיעה קלה מנסיעה בתחבורה ציבורית בתקופת מגפה, כך או כך, התוצאה ברורה – אלפי רכבים מחליפים ידיים בימים אלו.

אז אם גם אתם מחפשים לכם רכב יד שנייה או משומש ותוהים כיצד תוכלו לממנו, איך עובד התהליך, מה חשוב לקחת בחשבון ואיך מתחילים לחפש – המדריך הבא הוא בשבילכם.

איך מתחילים לחפש?

אמנם יכול היה להיות כיף במיוחד לקרוע את הניילונים מרכב חדש מדי כמה שנים, אך הנתונים בשטח מוכיחים שזה לא בהכרח משתלם. בעוד שרכב חדש מאבד מערכו בין 13 ל-22% בכל שנה, בשנתיים הראשונות שלו על הכביש, כזה מיד שניה מגיע אלינו לאחר ירידת הערך הגדולה ולכן, רכישתו משתלמת יותר.

אז איך ואיפה מתחילים לחפש? הצעד הראשון בתהליך החיפוש הוא קביעת תקציב. תוכלו לנוע ממנו כמה אלפים לכאן או לכאן, אך חשוב לדעת מה באפשרותכם להרשות לעצמכם ולא להתפתות לחרוג ממנו ב-10,000 ש"ח, רק בשביל "מציאה".

לאחר שבחרתם תקציב, מומלץ שתיסגרו על סגמנט רצוי – משפחתית, מיני, סופר-מיני, ג'יפון, מנהלים וכו' – בהתאם לצרכים שלכם ושל בני הבית, ותצמצמו את הרשימה הסופית ל-3-4 דגמים ספציפיים העונים על כך.

כמו כן, הקפידו לבדוק מהו מחיר המחירון של כל אחד מהם, כדי להיות מצוידים במידע רלוונטי לשלב ניהול המשא ומתן.

מוכר פרטי או סוכנות מוכרת?

שתי דרכים עיקריות למציאת רכב יד שניה היום הן באונליין או בסוכנויות. אם בחרתם לחפש אונליין, תוכלו לגשת לאחד משלל אתרי המודעות השונים ולהזין את פרמטר החיפוש שלכם – שנתון, דגם ותקציב. אם לחלופין בחרתם לשוטט בסוכנויות, גם כאן נמליץ ראשית לבדוק אילו עסקאות מוצעות אונליין.

לרוב סוכנויות הרכב והליסינג יש אתרים עם קטלוג הרכבים המתעדכן ומתחדש בכל עת, ושם תוכלו לבדוק אם אחד מהדגמים שאהבתם מועמד למכירה. לאחר הבירור, תוכלו לגשת באופן פיזי אל הסוכנות ולראות את הרכב.

ישנם יתרונות וחסרונות לכל אחת מן הדרכים הללו, אך אין כאן בחירה נכונה או לא נכונה. ברכישת רכב ממוכר פרטי כנראה תשלמו פחות מאשר בסוכנות, ותוכלו להתמקח על המחיר ביתר קלות. עם זאת, ברכישה מסוכנות תוכלו לדעת שיש לכם אבא ואמא, שהרכב נבדק ובמרבית המקרים, גם מגיע עם אחריות מסוימת על חלק מהמכלולים.

בנוסף, ההיצע בסוכנויות גדול בהרבה ובביקור אחד תוכלו לבחון כמה וכמה דגמים אופציונליים, כך שזו ללא ספק האופציה המתאימה למי שזקוק לרכב במהירות ואין ברשותו זמן מיותר לבזבז.

מה כדאי לשאול את בעל הרכב?

בין אם בחרתם לרכוש את הרכב מאדם פרטי או מסוכנות מסודרת, יש כמה שאלות שמומלץ לשאול, עוד לפני שמתחילים לדבר על מחיר או קובעים פגישה לראותו. הנה כמה מהן:

  • האם הרכב עבר תאונה כלשהי?
  • כמה בעלים היו לרכב לפני זה הנוכחי?
  • מי היו בעליו הקודמים?
  • מה מצבו המכני של הרכב והאם קיימות בעיות מכניות ידועות בעת זו?
  • היכן ובאיזו תדירות טופל הרכב עד כה?
  • מה המחיר המבוקש כמו גם מידת הגמישות?

לא ניתן לומר כי אם הרכב עבר תאונה או שהיה בבעלות של השכרה – הרי שהוא הופך לרכב שאינו מומלץ לרכישה, אך כן חשוב לדעת פרטים דוגמת אלו. זאת, משום שהם חייבים להשתקף במחיר הרכב הסופי, ועלולים להוות מכשול כשתרצו למכור את הרכב בעצמכם בעתיד.

אם כל השאלות ששאלתם קיבלו תשובה מספקת, תוכלו להתקדם לשלב הפגישה והבדיקה הפיזית של הרכב.

איך בודקים את הרכב פיזית?

לאחר שסיכמתם לראות את הרכב, ודאו כי אתם קובעים שעה באור יום על מנת שתוכלו להבחין בכל שריטה או פגם בצבע באופן הטוב ביותר, ולא בחשכה מתחת לפנס רחוב. טרם התחלתם לבחון את הרכב, בקשו לראות את רישיונו והקפידו לבדוק כי כל הפרטים שנמסרו לכם בטלפון – מספר בעלים, מד קילומטראז' וכמובן, שנתון ודגם – נכונים בדיוק כפי שנמסרו.

לאחר מכן, בקשו לצאת לנסיעת מבחן קצרה ותחושו את הרכב: האם הישיבה בו נוחה לכם, האם אתם נהנים מהאופן שבו הוא יושב על הכביש, האם הוא שמור מבפנים ויש בו ריח נעים? אל תשכחו לבדוק את האיתות, האורות, הבלמים והמזגן בעצמכם, כדי לראות שהכל תקין. אם הפרטים נכונים, הרכב נראה במצב טוב והצלחתם לנהל משא ומתן משביע רצון על המחיר, תוכלו להתקדם לשלב האחרון – בדיקה פיזית מוסמכת.

זכרו: גם אם בעל הרכב או הסוחר מציינים בפניכם כי הרכב כבר עבר בדיקה, מומלץ לבצע אחת עצמאית במכון מוכר ואמין, כדי להבין ממקור ראשון מה מצבו המכני של הרכב והאם מדובר ברכישה משתלמת. בקשו מהמוכר להתחייב בפניכם כי אין פגיעה בשלדה ושהמנוע ותיבת ההילוכים מקוריים, בהתאם למידע שמסר. כך, במידה והבדיקה תגלה שלא כך המצב, יהיה המוכר מחויב לשלם בעצמו את עלותה.

זאת ועוד, גם אם אינכם בקיאים במיוחד בז'רגון רכבים, במרבית מכוני הבדיקה ישב אתכם הבודק ויסכם לכם את כל הפרמטרים שנבדקו כמו גם ישמח להביע דעה אודות האם הרכב הוא רכישה נבונה עבורכם או לא.

מתקדמים אל הרכישה

בשלב הגדרת התקציב הראשוני, לבטח שקלתם גם את אפשרויות המימון העומדות בפניכם. כדאי להכיר כי אין הכרח להביא את כל הסכום הדרוש מראש, בפרט אם מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים. כיום קיימות אפשרויות מימון נוחות במיוחד מגופים שונים דוגמת בנק או כאלו חוץ-בנקאיות, גם אם בחרתם לרכוש רכב יד שניה. אלו יפרסו לכם תוכנית תשלומים נוחה, לפי גובה ההחזר החודשי שמתאים לכם וכמובן, לתקציב שלכם.

לסיכום, רכישת רכב יד שנייה יכולה להיות מעט מאתגרת, הן מבחינת בחירת הרכב והן מבחינת עלויות. יחד עם זאת, כיום ההיצע הנרחב ושלל פתרונות המימון יכולים לדאוג כי כבר תוך מספר ימים תשבו מאחורי ההגה של הרכב החדש או המשומש שלכם. פעלו לפי השלבים, ערכו סקר שוק ותשאלו את השאלות הנכונות – אלו יבטיחו שבחירתכם תהיה המשתלמת ביותר.

1
נגישות