טסלה מורידה מחירים: מה קורה בארץ והאם חלום הטסלה קרוב למימוש?

טסלה מורידה מחירים: מה קורה בארץ והאם חלום הטסלה קרוב למימוש?

שינויים בשוקי העולם אילצו את היצרנית האמריקאית לחתוך מחירים, עד לרמה שבה טסלה מודל 3 יד 2 עולה כמעט כמו רכב חשמלי סיני. איך משפיעה ההוזלה על השוק הישראלי, ומי לא מרוצה מהורדות המחירים?

טסלה יד 2
ביקוש גובר לרכבים חשמליים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: אורן הדר

תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר

הרבה ישראלים מפנטזים על טסלה, ולא רק בגלל החיסכון האדיר בעלויות נסועה: מדובר ברכב טכנולוגי מתקדם ומפנק, עתיר ביצועים, ועם סטייל שאין כמעט לאף מותג מקביל. עד לאחרונה, המחירים היו בהתאם וגם מי שרצה טסלה יד 2 היה צריך להיפרד ממאות אלפי שקלים. אבל רוחות חדשות נושבות בהנהלת החברה, ומחירי טסלה נחתכים במהירות – כבר פעם חמישית בשנה האחרונה – גם בישראל, ובעיקר בשוק היד 2: כיום אפשר לקנות טסלה יד 2 במחיר דומה לשל ג'יפון חשמלי סיני. מאין הגיעה ההוזלה, ואיך השפיעה על השוק?

מדוע טסלה מורידה מחירים?

היצרנית האמריקאית מתמחה ברכב חשמלי, וממוצבת מאוד גבוה בשוקי העולם. מכוניות טסלה יקרות ביחס לדגמים בגודל ורמת גימור דומה בכל הקטגוריות הרלוונטיות. מולה מתחרים דגמים חשמליים של יצרניות יוקרה כמו מרצדס ואאודי, ודגמים בכירים של יצרניות כלליות כמו יונדאי. יותר ויותר נהגים מעוניינים ברכב חשמלי, ובמשך שנים ארוכות ידעו שזה הולך להיות יקר מאוד. פרט לטסלה, כל היצרניות באירופה, ארה"ב, יפן וקוריאה מכרו גם דגמי בנזין ודיזל – ולכן מיצבו גבוה את הדגמים החשמליים – כדי שלא להתחרות בשאר מוצרי הקטלוג שלהן. הטיפוס בביקוש לרכב חשמלי אילץ את היצרניות להנגיש יותר דגמים חשמליים, אך עדיין נשמרו פערי מחירים מורגשים – וטסלה נותרה במגדל השן שלה, יצרנית חשמלית טהורה עם תדמית ומותג שהצדיקו את המחיר הגבוה.


לפרסום מאמר אורח באתר פואנטה – צרו קשר כאן >


בשנים האחרונות חל שינוי בשווקים. לתמונה נכנסו היצרניות הסיניות, שתופסות מקום יותר ויותר מורגש. אלו הן חברות שמתמחות ברכב חשמלי, ופונות לכל פלחי השוק – קרוסאוברים קטנים וזולים למשפחות, משפחתיות מרווחות, קרוסאוברים גדולים ואפילו דגמים שלא נופלים מטסלה באיכות, בביצועים או בטווח. למעשה, הסוללות של טסלה מיוצרות בידי חברות BYD הסינית, שמוכרת מכוניות מתחרות. שמות כמו ג'ילי, BYD, סרס, אייווייז ואחרים שבישראל כבר מכירים הופיעו גם בסוכנויות באירופה ושווקים אחרים. יותר נהגים שרצו רכב חשמלי בחרו בתוצרת הסינית, מה שהדאיג את כל היצרניות ובראשן טסלה.

במקביל, העמיקו משברי שרשרת הייצור בשוק הרכב. הבולט בהם הוא המחסור העולמי בשבבים. ככל שרכב יותר חכם, כך עליו להפעיל יותר חיישנים ומערכות שתלויות בשבבים. אלו מיוצרים בידי חברות גדולות, שמספקות שבבים גם לתעשיות אחרות, בראשן תעשיית המובייל. יצרניות השבבים מקצות יותר פסי ייצור לענקיות כמו אפל, סמסונג ושיאומי ומתעדפות נמוך את תעשיית הרכב, משיקולי רווח. וכך נוצר מצב בו לוקח יותר זמן לייצר מכונית, בדגש על חשמליות מתקדמות. היצרניות הסיניות, שכל פסי הייצור שלהן אופטימליים לבניית מכוניות שכאלה, פחות נפגעו, ושמרו על זמני אספקה מהירים. לעומתן, אחרות רק מאריכות זמני מסירה – ואצל טסלה עתירת הטכנולוגיה, מדובר בחודשים ארוכים.

דירקטוריון החברה הבין שלא ניתן לחיות על המיתוג לבדו, וכך החלו עוד ועוד הוזלות. לכך נוספה השפעת המיתון העולמי, ורצון להציג למשקיעים צעדי התייעלות, ולהראות איך טסלה נערכת לזמנים הקשים שמתקרבים. המהלך הוביל לצמיחה מהירה בהזמנות ושימח את המשקיעים: מניית טסלה קפצה וכמעט הכפילה את שוויה לאחר ירידה ממושכת.

איך תשפיע הורדת המחירים על השוק הישראלי?

כמו באירופה, גם בישראל מרגישים היטב את אתגרי שרשרת הייצור וזמני האספקה שוברים שיאים. בתוך כך, החרפת יוקר המחייה דוחפת יותר ישראלים לאמץ מכוניות חשמליות, והנגישות של אלטרנטיבות מתוצרת סין מטילה צל גדול על יצרנים מתחרים – אפילו על טסלה היוקרתית. למעשה, בשנה שעברה עקפו יצרניות סיניות את מסירות טסלה בישראל, והן עתה שולטות בטבלת המכירות של קטגוריית החשמליות.

טסלה יד שנייה
יותר ישראלים מאמצים מכוניות חשמליות. צילום: shutterstock

ולכן, לא פלא שההוזלות הגיעו ארצה. הורדת המחירים של ינואר הורגשה גם בישראל: טסלה מודל 3 בסיסית חדשה הוזלה ב-37,000 שקל ל-205,000 ואילו טסלה מודל Y הוזלה ב-65,000 שקל ל-270,000. בעלי טסלה רבים ראו במכוניתם השקעה, ושמחו לראות את ערכה עולה ככל שטיפס הביקוש בשנים האחרונות; אותם נהגים נדהמו וזעמו על הורדת מחיר המכוניות, לאור הפגיעה ב"השקעה" שלהם. יש להניח שעם התעצמות התחרות, יתבצעו הוזלות נוספות; עד כדי כך, שבעלי טסלה עשויים להחליפה בדגם אחר, שמדובר אולי במכונית נהדרת, אך לא בהשקעה שערכה יעלה. וכך צפוי לצמוח שוק היד 2 של טסלה, ולספק יותר הזדמנויות למעוניינים.

אז כמה תעלה לכם טסלה יד 2?

טסלה מודל 3 יד 2: בשוק היד 2 חלה תנודה יותר משמעותית מאשר באולמי התצוגה: מתחילת השנה נרשמה ירידה של בין 12,000 ל-26,000 שקל. נכון לסוף מרץ, אפשר לקנות באתרי לוחות רכב מובילים טסלה מודל 3 בת שנתיים בפחות מ-180,000 שקל. לא הרבה יותר יקר מהגרסה הכי מאובזרת של הג'ילי גאומטרי.

בנוגע לטסלה מודל Y יד 2, שוק היד 2 של דגם זה הושפע פחות, כנראה בגלל היצע מצומצם ולכן טסלה כזו בת שנתיים תעלה כיום כ-265,000 שקל. לא הוזלה משמעותית, אבל כאמור ככל שהתחרות תתגבר, ייתכנו הוזלות נוספות בהמשך הדרך.

סיכום

בשורה התחתונה, גם ענקית ממותגת היטב כמו טסלה אינה חסינה מטרנדים עולמיים ומשברים גדולים, ולכן טבעי שתגיב בהורדת מחירים. ככל שיימשכו המשברים, נראה יותר טסלות בשוק היד 2, ויותר נהגים שמעוניינים בהן. ולכן, בהמשך השנה אולי ייבלמו ההוזלות – עם הטיפוס המהיר בביקוש.


* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש. מספר רישיון 54414.

1
נגישות