מה עדיף - השקעה לטווח ארוך או לטווח קצר?

מה עדיף – השקעה לטווח ארוך או לטווח קצר?

האם אתם טיפוסים של ספרינט או של מרתון? האם יש לכם פתיל קצר או שאתם טיפוסים סבלניים? לאופי שלכם יש השפעה גם על ההשקעות שלכם

(תוכן מקודם)

אחד מהיתרונות של השקעה בשוק ההון הוא שאפשר לחלק את ההשקעה ובהתאם גם את הסיכון בין מספר אפיקים. כמובן, אפשר גם לבחור בין השקעות לטווח ארוך ולטווח קצר. במאמר זה ננסה לעמוד על היתרונות והחסרונות שיש לכל אחת מהאפשרויות הללו, כדי שתוכלו לבחור את אסטרטגיית ההשקעה המתאימה לכם.

מרתון או ספרינט?

השקעות לטווח ארוך דומות במידה רבה למרתון באזור הררי או לרכבת הרים. אנחנו יודעים שיהיו תקופות של ריצה במישור נוח ובתקופות שונות אנחנו נראה עליות וירידות שונות. המטרה היא להגיע לקו הסיום כאשר הסכום שאותו נראה בסוף הדרך גבוה מהסכום אותו השקענו בתחילתה.

השקעות כאלה, לרב, הן רווחיות יותר משום שאיננו מתכוונים להשתמש בהון שנסגר לתקופה ארוכה, אלא בונים על העובדה שהוא ימשיך לגדול. נוכל להציץ מדי פעם בשערי ניירות הערך השונים בתיק, ולבצע שינויים קלים בהתאם לשוק. אך במקום לשבת ולהציץ מדי יום בשערים, מחזיקים את הניירות לטווח ארוך ובוחנים אותם לאורך זמן. שיטה זו מכונה בלעז Buy & Hold.

מה היתרונות של השקעות לטווח ארוך?

היתרונות של השקעה לטווח ארוך הם הצמיחה ההדרגתית וכן היכולת להשקיע שוב ושוב לא רק את הקרן אלא גם את הריבית שהצטברה (ריבית דריבית).

בנוסף, אסטרטגיות השקעה לטווח ארוך מפחיתות את רמות הסיכון הנגזרות מתנודתיות. כלומר, אם מניה כלשהי בתיק ירדה למשך שנתיים, ועדיין מחזיקים אותה, עדיין ניתן להמתין לעלייה הדרגתית בשנים הבאות. זאת, בניגוד להשקעות לטווח קצר שבהן מעוניינים לממש את הכסף במהירות ולכן מושכים אותו, גם במחיר המגלם בתוכו הפסדים.

מה לגבי המיסוי? במקומות רבים, כמו בישראל ובארה"ב, להשקעה לטווח ארוך יש גם יתרונות מיסוי. זאת, משום שלא משלמים מס בכל פעם שהמנייה עלתה אלא רק ברגע שמוכרים אותה. לכן, השקעות לטווח קצר יכולות לגרור תשלומי מס בעת השגת רווחים זמניים, גם אם בטווח הארוך לאורך שנים התיק אינו רווחי.

יתרון חשוב שלישי בתחום זה שיש להשקעות ארוכות טווח הוא עלות ניהול התיק. כאשר מבצעים פעולות רבות בתיק, בהשקעות קצרות טווח, כל פעולה ייתכן שיש בה עמלה לצד דמי הניהול הקבועים. בהשקעות לטווח ארוך, לעומת זאת, עמלות המכירה והקנייה של ניירות הערך בתיק יהיו מעטות יותר ולכן גם נמוכות יותר במצטבר.

מה היתרונות שיש להשקעות לטווח קצר?

לעומת השקעות לטווח ארוך המניבות תשואה לאורך זמן, השקעות לטווח קצר יכולות להניב תשואה דומה בתוך זמן קצר בהרבה. את הנכסים הממירים במהירות לכסף מזומן נזיל ניתן להשקיע באפיקים אחרים (כמו רכישת דירה למגורים ושימוש בכספים כהון עצמי).

מן הצד השני, הנזילות הזו עשויה לפגוע בתיק. במיוחד, בקרב משקיעים מתחילים העשויים להשתמש בחלק מהתשואה שצברו ובמקום להשקיעה – להשתמש בה לתענוגות כמו חופשות, רכישת רכב ועוד. לכן, בטווח הרחוק השקעה זו עלולה להתגלות כחרב פיפיות ולא כאמצעי להגדלת ההון.

אינטנסיביות בניהול

להשקעות לטווח קצר יש חיסרון מסוים. הן דורשות ניהול אקטיבי ואינטנסיבי. לאורך כל תקופת ההחזקה בניירות הערך יש להתעדכן על מצבן ולבצע החלטות מהירות, לעיתים תוך שעה או שעתיים, בהתאם לפרסומים שונים הנוגעים לתחום לו המניה חשופה. למשל, אם החלטתם להשקיע במניות טכנולוגיה לזמן קצר, החשופות מאוד לחברה אחת או שתיים, וחברות אלה משקיעות כעת בפיתוח מוצר חדש שיניב רק בעוד מספר שנים, יתכן ולא תוכלו לראות את פירות ההשקעה של החברה בעתיד, אך תצטרכו לספוג הפסדים בשל גיוס כמות גדולה של עובדים לפיתוח המוצר.

לסיכום נציין כי השקעה קצרת טווח זו מתאימה לכל אחד, ומשקיעים רבים מבצעים טעויות של השקעה לטווח קצר ובריחה מהשוק בעת משבר. המשקיעים לטווח הארוך יכולים להרוויח מהבריחה של אחרים מהשוק. שכן, בדרך כלל בשוק ההון כאשר חלק מהמשקיעים מפסידים, יהיו משקיעים שקולים ומנוסים יותר שיגרפו רווחים. לכן, הדרך הטובה ביותר עבור משקיעים חדשים היא להשאיר את התחום בידיהם של מומחים, ולפזר את ההשקעות בצורה מושכלת, ושימוש בעקרונות שונים לניהול סיכונים.

1
נגישות