איך לבצע החלטות רכישה נבונות?

איך לבצע החלטות רכישה נבונות?

הצרכנות במאה ה-21 היא כבר מזמן לא צרכנות שבה אנחנו קונים רק מה שאנחנו צריכים. הכול זמין לנו בלחיצת כפתור, יצרניות ענק שולחות לנו פרסומות על שלל חפצים ופריטים בכל תחום והיכולת של המשווקים להגיע אל קהל היעד המדויק שלהם השתכללה פלאים. כל רשת חברתית שנפתחת הופכת לעוד מקור פרסום, והצרכנים – כלומר אנחנו – מותקפים בשלל חזיתות בפרסומות ובהצעות מפתות. מילת המפתח בצרכנות, במיוחד בעידן הנוכחי, היא איפוק. מילת מפתח נוספת היא השוואה. הנה כמה טיפים שחלקם אולי נראים מובנים מאליהם, אבל בכל זאת קל לשכוח אותם או להדחיקם…

1. המתינו לסייל של סוף העונה

לכל עונה יש סוף עונה, במיוחד בתחום האופנה אבל ממש לא רק בתחום הזה. החל מטקסטיל לבית (מצעים ומגבות), דרך ביגוד והנעלה וכלה בחפצי נוי או במוצרי חימום וקירור בחורף ובקיץ, סוף העונה מביא עמו מחירים מוזלים בעשרות אחוזים מהמחיר שבו הופיעו בתחילת העונה. אז נכון, לא תלבשו את הסוודר האדום הבוהק בתחילת העונה, אך תזכו ליהנות ממנו בהמשכה, ואולי אף בשנה הבאה גם כן.

2. מבצעים, במיוחד 1+1

אם נכנסתם לסופר ואתם עורכים את הקניות השבועיות שלכם, ייתכן כי תמצאו על מדפי הסופר במחלקות השונות שלל הטבות ומבצעים, ביניהם מבצעי 1+1. מבצעים כאלה נפוצים בעיקר בתקופת החגים, אז ניתן למצוא מגוון מוצרים במבצעי כמות. כשמדובר במבצעים, כלל האצבע הוא לא להיסחף אך כן לקנות מוצרים שיש לכם שימוש בהם. מומלץ לרכוש את המוצרים שבמבצע אם אלה מוצרים שאפשר או לאחסן לטווח ארוך.

3. גוגל חברכם הטוב

גם בעידן הבינה המלאכותית, את תחילת החיפוש שלנו אנחנו עושים בגוגל. שימו לב שמנוע החיפוש הולך ומשתכלל, וכיום כבר בראש הדף אפשר למצוא שורה של חנויות המוכרות את מה שאנחנו מחפשים, ומתחתיה עוד מודעות ממומנות. אמנם בגוגל מנסים לשפר כל הזמן את התוצאות, אבל כדאי שתשקיעו תמיד עוד כמה דקות ולא תסתפקו בתוצאות הראשונות.

4. ערכו השוואת מחירים

היעזרו בכתבות השוואת מחירים ובמנועי השוואת מחירים כמו זאפ, טרווליסט (לתחום התיירות) בוקינג (להזמנת בתי מלון) וובי (לתחום הביטוח) ודומיהם. שימו לב כי לעתים באתרים מופיע מידע חלקי, ולכן כדאי לעשות השלמה או להצליב בין כמה מקומות.

5. השתמשו בקופונים

מאז שנכנסו הקופונים לחיינו, הם השתנו מהקצה אל הקצה. כיום ניתן להוריד קופונים במגוון אפליקציות שונות וליהנות ממחירים מצוינים על מאות ואלפי מוצרים שונים, שכעת תוכלו לרכוש ממש בזול הודות לקופון שעימו רכשתם את המוצר.

6. הטבות דרך כרטיסי האשראי

חברות האשראי והבנקים השונים מציעים למחזיקי כרטיסי האשראי הטבות שונות שנועדו לעודד אותם לבצע רכישות.  שבאמצעותן תוכלו לרכוש שלל מוצרים, סדנאות זוגיות מהנות, נופש במלונות במחירים זולים ועוד.

7. כרטיסי מועדון

עוד דרך נהדרת לרכוש באופן נבון מוצרים שונים או להזמין כרטיסים לסרטים, להצגות ולאטרקציות היא באמצעות חברות במועדון צרכנות. קיימים מועדוני צרכנות רבים אשר הכניסה אליהם מותנית בהשתייכות למקום עבודה או למקצועות מסוימים, כמו הייטקזון לאנשי הייטק, "חבר" לאנשי כוחות הביטחון, מועדון טוב להנדסאים ולעובדים סוציאלים. לצדם קיים מועדון ביחד בשבילך של הסתדרות המורים או מועדון פיס פלוס למנויי פיס. עוד מועדון מוכר הוא "בהצדעה" למשרתי המילואים, ו"קרנות השוטרים" לשוטרים. שימוש מושכל בהטבות שמקבלים חברי המועדון יכול לחסוך לא מעט כסף.

8. רכישה באתרים בחו"ל

לעתים אפשר למצוא באתרי סחר בחו"ל מוצרים במחירים אטרקטיביים יותר מאלה שיש בארץ, בין היתר באמזון או בעלי אקספרס. חשוב כמובן לשים לב לעלויות המשלוח, וכן להביא בחשבון את ההיבט הסביבתי והזיהום הנגרם כתוצאה מהשינוע.

1
נגישות