כריתת שד מניעתית - הליך, התאמה וחשיבות

הבנת כריתת שד מניעתית – הליך, התאמה וחשיבות

כריתת שד מניעתית מתאימה לנשים בעלות סיכון מוגבר לפתח סרטן שד. מה הם השיקולים המכריעים קבלת החלטה כזו ועם אילו אנשי מקצוע חשוב להתייעץ?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)
כריתת שד מניעתית היא הליך כירורגי הכולל הסרת שד אחד או שניהם כדי להפחית את הסיכון לפתח סרטן השד. אמצעי מניעה זה חשוב במיוחד עבור נשים עם סיכון גבוה לפתח סרטן השד עקב גורמים גנטיים או היסטוריה משפחתית. במאמר זה נחקור מהי כריתת שד מניעתית, מתי יש לקחת אותה בחשבון, למי היא מתאימה וחשיבותה הכוללת.

מהי כריתת שד מניעתית ומה כדאי לקחת בחשבון לגביה?

כאמור, כריתת שד מניעתית היא ניתוח לא פשוט הכולל הסרה של כל רקמת השד, כולל הצינורות, האונות, רקמת השומן, ולעיתים אף הפטמה והעטרה. ההליך יכול להתבצע ככריתת שד מלאה (פשוטה), המסירה את השד כולו, או ככריתת שד תת עורית, בה מוסרת רקמת השד בלבד, תוך שמירה על הפטמה והעטרה.

כאשר עולה האפשרות לעבור סוג זה של כריתת שד, חשוב לשקול את היתרונות הפוטנציאליים מול הסיכונים והסיבוכים האפשריים. ההחלטה צריכה להתקבל לאחר התייעצויות מעמיקות עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כגון יועצים גנטיים, אונקולוגים ומנתחי שד.

למי מתאים ההליך?

כריתת שד מניעתית מתאימה לנשים בעלות סיכון מוגבר משמעותית לפתח סרטן שד, כאשר ישנם כמה גורמים עיקריים שהופכים את הסיכון למוגבר:

מוטציות

נשים עם מוטציות מזיקות בגנים נמצאות בסיכון גבוה בהרבה לפתח סרטן שד מאשר נשים ללא מוטציות אלו. כך, ההליך הנ"ל עשוי להפחית את הסיכון לסרטן השד בשיעור של עד 90% אצל נשים אלו.

היסטוריה משפחתית

כאשר במשפחה ישנן נשים רבות שאובחנו עם סרטן השד, במיוחד בגיל צעיר, הדבר עשוי להצביע על סיכון תורשתי. במקרים כאלה ניתן לשקול את ההליך לאחר בדיקות מוקפדות.

היסטוריה אישית

עבור נשים שחלו בסרטן השד בשד אחד או אובחנו עם מחלות שד טרום סרטניות, מומלץ לשקול כריתת שד מניעתית כדי להפחית את הסיכון לפתח סרטן בשד השני.

כריתת שד מניעתית – הליך שיכול להציל חיים

לא ניתן להפריז בחשיבותה של כריתת שד מניעתית כאמצעי מניעה עבור אלו הנמצאות בסיכון גבוה. על ידי הפחתה משמעותית של הסיכויים לפתח סרטן השד, ההליך לא רק מספק שקט נפשי אלא מציל חיים במצבים מסוימים. עם זאת, חשוב לזכור שהוא אינו ערובה מלאה נגד סרטן השד ולאחריו יש לבצע מעקב שוטף.

ובכל זאת, אי אפשר שלא להצביע על ההליך כאופציה חיונית עבור נשים הנמצאות בסיכון מוגבר לפתח סרטן שד עקב גורמים גנטיים או היסטוריה משפחתית. במידה ועולה בו הצורך, ההליך יכול להפחית באופן משמעותי את הסיכון ולהציע תחושת ביטחון. ההחלטה לעבור את הניתוח צריכה להיעשות בזהירות ובהתייעצות עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות. חשוב לזכור כי מצבה של כל אישה הוא ייחודי, ומה שעשוי להתאים לאישה אחת עשוי שלא להתאים לאישה אחרת.

1
נגישות