מהו הערך התזונתי של פסטה?

כל מה שרציתם לדעת על פסטה ולא העזתם לשאול

פסטה ארוכה, פסטה קצרה, ספגטי, לינגוויני, לזניה או אטריות במרק – כולנו אוכלים פסטה בצורות שונות, אבל הנה משהו שלא ידעתם עליה

פסטה

(תוכן מקודם)

נדירים האנשים שלא אוהבים פסטה או לא אוכלים אותה בצורה זו או אחרת, אבל מעטים מודעים לכך שמדובר באחד המאכלים שמגיע בהכי הרבה תצורות בעולם. הפסטה, אשר מקורה באיטליה ארץ המגף, היא מזון שמכינים מבצק בשילוב של קמח חיטה מסוג דורום ומים או ביצים. היא מגיעה בלא פחות מאשר 310 צורות שונות, חלקן ממש "דפים" (כמו דפי לזניה). יש לה כ-1300 שמות מתועדים ובאיטליה ארץ מולדתה השמות או הצורות שלה משתנים לפי האזור או העיר שבהם מכינים אותה. הבה נצלול ביחד אל תוך העולם המרתק של אחד המאכלים הכי פופולריים בעולם.

הפסטה באיטליה

האיטלקים, אשר להם מיוחסת המצאתה של הפסטה, נוהגים לחלק אותה לשתי קטגוריות: פסטה יבשה – (פסטה סקה) ופסטה טרייה (פסטה פרסקה). יש לפסטה צורות נפוצות הכוללות פסטה ארוכה וקצרה, צינורות, פסטה שטוחה כמו Maltagliati או Ricciutelle – דפי פסטה ללזניה, צורות מיניאטוריות קטנטנות המיועדות לשילוב בתוך מרקים ופסטות שמיועדות למילוי ועוד צורות מיוחדות או דקורטיביות.

הפסטות היבשות והטריות מתחלקות לשלושה סוגי מנות:

פסטה אסקיוטה

זוהי פסטה שמבשלים והיא עטופה ברוטב משלים או תבלין כמו רוטב עגבניות, שמנת או אליו אוליו.

פסטה ב-ברודו

זוהי הפסטה המשמשת כחלק מתבשיל של מרק.

פסטה אל פורנו (פסטה בתנור)

זוהי פסטה שמשולבת בתבשיל שלאחר בישולו נאפה בתנור ממש כמו לזניה אם אתם נוהגים לבשל את דפי הלזניה תחילה.

מנות פסטה הן לרוב מנות טעימות ופשוטות שמוגשות כמנה אישית ושונות באופן הכנתן. חלקן מוגשות כמנות ראשונות קטנה או כארוחת צהריים קלילה, כמו סלט פסטה. מנות גדולות יותר מכינים בעיקר כארוחת ערב. הרטבים שמכינים לפסטה משתנים בטעם, בצבע ובמרקם, תלוי לפי האזור וסוג הרוטב כמובן.

ההיסטוריה של הפסטה

את הפסטה ניתן למצוא מוזכרת כבר במאה ה-1 לספירה. שם היא מתוארת כיריעת בצק שעשויה מקמח חיטה בשילוב מיץ חסה כתושה, שאליה הוסיפו תבלינים וטיגנו בשמן עמוק. המנה הוגשה על בסיס יומיומי. בהמשך ישנו תיעוד מהמאה ה-5 שבה יש מנה בשם "לגנה" שהורכבה משכבות בצק ומילוי של בשר – אם תרצו זוהי האם הקדמונית של הלזניה.

ביוון נמצאה עדות למאכל בשם "איטריון" שהוכן מקמח ומים. עדויות היסטוריות גורסות כי בין המאה ה-3 למאה ה-5 היה ממש כאן בארץ ישראל מאכל נפוץ בשם "איטריום" שהוא מעין בצק מבושל. במאה ה-9 יש עדות למאכל בשם "אטרייה" במקורות ערביים ששם היא משמשת כמחרוזת סולת מיובשת לפני בישול ובשנת 1154 יש אזכור של ה"אטרייה" כמזון שיוצא ויוצא מסיציליה הנורמנית.

לאחר מכן ניתן למצוא מידע ממש קונקרטי לגבי הפסטה במאות ה-13 וה-14 שבהן היא מתוארת כבר בשמות המוכרים לנו כיום: מקרוני, רביולי, ורמיצ'לי (פסטה דקיקה וארוכה בעלת קוטר קטן יותר משל ספגטי) וניוקי.

עוד מתואר כי היו מגלגלים אותה בפרמז'ן ומגישים לאנשים. במאות ה-14 וה-15 גילו כיצד להכין פסטה יבשה, דבר שהקל על תנאי האחסון שלה וכך גם הופצה ברחבי העולם במסעותיה על גבי ספינות שחקרו את העולם החדש.

במאה ה-16 הכירו לראשונה האיטלקים את העגבניות. הן שולבו כרוטב רק לקראת סוף המאה ה-18 כאשר לפני כן היה נהוג לאכול את הפסטה יבשה ובעזרת הידיים, המצאתו של הרוטב האדום הצריך את האיטלקים להשתמש במזלג.

פסטה – ערך תזונתי ומרכיבים

הפסטה עשויה להפתיע אתכם, שכן הערך הגליקמי שלה נמוך יותר מאשר של תפוחי אדמה, אורז ולחם.

רק כדי לסבר את האוזן, פסטה עשויה מ-62% מים, 31 % פחמימות שמתוכן 26% הן עמילן, 6% חלבון ו-1% שומן.

לסיכום, הפסטה מלווה אותנו אלפי שנים. אם עד היום מנעתם מעצמכם פסטה, דעו כי היא כנראה עדיפה על מאכלים אחרים שאתם צורכים והתחילו ליהנות מהמנה המצוינת הזו.

 

1
נגישות