המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – כל המידע הדרוש

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – כל המידע הדרוש

יש לא מעט סיבות שבגינן אדם עלול להיתקל למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בדרך כלל, הסתייעות בעורך דין תקצר את משך הטיפול ותסייע בפתרון

עו"ד המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
עו"ד דנה דוד
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כותבת ועורכת המאמר: עו"ד דנה דוד

אם הגעת לקרוא מאמר זה, סבירות גבוהה כי אתה או מישהו ממכריך זומן להיבדק על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במאמר זה אשיב על שאלות חשובות וקריטיות לכל נבדקי המכון. בין השאלות: מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים? מדוע עולה הצורך שתזומן אליו? האם אפשר לבטל את הזימון והאם ניתן לעבור את מבדקיו של המכון הרפואי בקלות? בואו נתחיל 😊

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או בקיצור המרב"ד, הוא הסמכות הרפואית של משרד התחבורה. כלומר, כאשר עולה סוגיה באשר לכשירותו של נהג (על סוגיות אלו ארחיב בהמשך), משרד הרישוי, אשר כידוע אינו מומחה לאבחן כשירות נהגים, נעזר בשירותיו של משרד הבריאות. כיצד הוא נעזר בו? הוא פונה בבקשה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים לבדוק את כשירותו של אותו הנהג. הבקשה הזו מועברת באמצעות המחשב והנהג מקבל זימון לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

באילו מקרים תזומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

מדובר בנקודה כואבת לרבים מן הנהגים. מדוע? מכיוון שהמרב"ד חולש על תחומים רבים ומרובים. אציין כעת את הבולטים שבהם:

  • כאשר הורשעת בנהיגה בשכרות בהיותך נהג חדש;
  • כאשר הורשעת בנהיגה בשכרות בפעם השנייה וצפונה מכך;
  • כאשר הורשעת בעבירה של שימוש ו/או החזקת סמים;
  • כאשר צברת מעל 72 נקודות לחובתך;
  • כאשר ביקשת להחמיר את מצבך מול המוסד לביטוח לאומי והוסק מן המידע, כי יש חשש לסיכון משתמשי הדרך;
  • כאשר שוחררת מצה"ל עקב בעיה נפשית אשר עלולה לסכן את משתמשי הדרך;
  • כאשר רופא דיווח למשרד התחבורה אודות שינוי לרעה במצבך הבריאותי אם אושפזת בבית חולים פסיכיאטרי ו/או כאשר אובחנה אצלך בעיה נפשית ו/או קוגניטיבית אשר עלולה לפגוע בכושר נהיגתך וכמובן גם במצב בו יזמת פנייה להרחבת רישיון הנהיגה שלך.

זו אינה רשימת המקרים המלאה שבהם עליך יהיה להיבדק שם, אולם אפשר להסיק מרשימה זו כי הוא חולש על לא מעט תחומים. בכל מקרה שמתעורת שעולה חשש למסוכנות כתוצאה מנהיגתך, סביר שתמצא עצמך מזומן לבדיקה.

כעת, לאחר שהבנת את רוח הדברים, עולה השאלה באיזה שלב תקבל את הידיעה המעיקה כי עליך להיבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.


רוצים לפרסם מאמר בפואנטה? צרו קשר >


לאחר פסילת רישיון נהיגה

אם אתה לאחר פסילת רישיון של בית המשפט, הרי שבסיום תקופת הפסילה, כאשר תתייצב במשרד הרישוי, תופיע במחשב הערה בדבר התליית רישיונך על ידי המכון הרפואי. רכז/ת מטעם משרד הרישוי י/תציין בפניך, כי עליך להמתין (בסבלנות רבה) לזימון מאת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

התליית הרישיון בשל בעיה רפואית

אם ההתלייה של רישיונך נוצרה בשל בעיה רפואית, אתה אמור לקבל מכתב בדואר לכתובתך המופיעה במשרד הפנים. במכתב זה יצוין כי עליך להתייצב במשרד הרישוי לצורך טיעון טענות לשם התליית רישיונך. יצוין, כי לאי איסוף הדואר אין השפעה. משרד הרישוי יציין במערכת כי נשלחה אליך הודעה בדבר שימוע לשם התלית רישיון נהיגתך.

בהערת אגב אציין כי שימוע זה אינו שימוע אשר יביא לביטול התליית רישיונך וסופו ידוע מראש.

עקב בקשתך להרחיב את רשיון הנהיגה

המצב השלישי אשר ודאי מעניין נהגים רבים, הוא מצב בו אתה הוא זה אשר יזמת בקשה להרחיב את רישיון הנהיגה שלך והנך ממתין לזימון ולאחריו החלטה של המכון.

במצב שכזה תקבל הודעת טקסט לטלפון הנייד, בה יופיע תאריך הזימון.אם נבדקת ואתה ממתין לתשובת המרב"ד, גם כאן תשלח הודעת טקסט ושם ייכתב כי תיקך סוכם, אולם לא תופיע התשובה עצמה. את התשובה יש לקבל במשרד הרישוי באופן פיזי.

לעניין בקשה לקבלת רישיון ציבורי/ הרחבת רישיון הנהיגה שלך, אציין כי יש בעייתיות גדולה בכך שמשרד הבריאות ומשרד התחבורה הם גופים שונים. על כן, לעיתים יש מצב שמשרד התחבורה מאשר לנהג לבצע מבחן תיאוריה ומבחן מעשי, אולם, כאשר עם הגעת הנהג למשרד הרישוי נאמר לו כי עליו להיבדק גם במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

האם ניתן למנוע ו/או לבטל דרישה להיבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

ישנם מקרים שבהם פנייה אל עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים תסייע למנוע את הזימון. לדוגמה, מקרים בהם הנך צפוי להיקרא למרב"ד עקב הגעה ל-72 נקודות או מקרים בהם הנך צפוי להיות מזומן עקב תיק תעבורה תלוי ועומד, אולם לא בכל מצב המניעה הינה אפשרית.

אם לא הצלחת למנוע את ההליך, מהו תפקידו של עורך הדין לתעבורה בהליך מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא עורך דין תעבורה ויש לו 3 תפקידים מרכזיים וקריטיים בעניין זה:

  1. תחילה אציין נושא כאוב הן עבור עובדי המרב"ד והן עבור הנהגים הנשלחים אליו: זמני ההמתנה הארוכים מנשוא של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. רבים שואלים אותי כמה זמן לוקח לקבל תשובה מאת המכון. זוהי אכן שאלת מיליון הדולר. המכון עמוס לעייפה ומתקשה מאד להשתלט על כמות התיקים אשר נשלחים אליו. המכון חווה מחסור של כח אדם תמידי וקשיים פרוצדורליים אובייקטיבים אשר מקשים על תפקודו משמעותית. עורך דין לתעבורה אמור לסייע משמעותית בזירוז ההליך מול המרב"ד, דבר אשר יכול לחסוך לך מספר דו ספרתי של חודשים בהם רישיונך מותלה ואינך יכול לנהוג.
  2. שנית, עורך דין לתעבורה אמור להכינך היטב להליך מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולשפר משמעותית את סיכוייך לעבור בהצלחה את המכון ובכך לחסוך לך זמן רב, עוגמת נפש וכספים רבים.
  3. שלישית, והחשוב ביותר לטעמי, עורך דין לתעבורה יכול לייצגך (ואף מומלץ ביותר שיעשה זאת) בפני ועדת ערר על המכון הרפואי באם זה האחרון סירב ליתן לך תשובה חיובית.

האם מבדקי המכון הרפואי כה קשים? מדוע שלא אקבל תשובה חיובית?

מבדקי המרב"ד אינם מצריכים גאונות ו/או יכולות לא רגילות, אולם, ישנם ניואנסים רבים ודקויות אשר עליך לשים לב אליהם. רבים מלקוחותיי שהינם נורמטיביים לחלוטין, מצאו עצמם נכשלים במכון רק בשל חוסר שימת לב ו/או חוסר הבנת הבוחן ו/או המבחן.

ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

אם המרב"ד בחר שלא לאשר את בקשתך, הרי שבאפשרותך להגיש ערר על ההחלטה. הערר מוגש לוועדת הערר, אשר מקום מושבה הינו בבית החולים תל השומר. הוועדה יושבת בהרכב של 3 רופאים, בהם פסיכיאטר אחד. הוועדה דנה בכלל העררים המוגשים אליה והיא יכולה להשאיר את החלטת המרב"ד על כנה או לבטלה. מומלץ ביותר להיוועץ בעורך דין לתעבורה טרם הגעה לוועדת ערר.

לסיכום, כפי שוודאי השכלת להבין, המרב"ד הינו מוסד מאתגר. באם ישנו חשש כי תקרא אליו, אל תהסס ופנה לייעוץ עם עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. הדבר יחסוך לך עוגמת נפש רבה, זמן רב, הוצאת כספים מיותרים והכי חשוב, יעלה משמעותית את סיכוייך לשמור על רישיון הנהיגה שלך.

סע בזהירות ובהצלחה!

האמור לעיל, אינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום המכון הרפואי
ליצירת קשר ללא התחייבות חייג: 077-30-11-521, עו"ד דנה דוד

1
נגישות