לשלוח דואר רשום באפליקציה? למה לא בעצם? כל הפרטים על הרפורמה בדואר

לשלוח דואר רשום באפליקציה? למה לא בעצם? כל הפרטים על הרפורמה בדואר

תשכחו מדואר ישראל כמו שאתם מכירים אותו. הרפורמה בדואר תביא ליותר שירותים דיגיטליים, כמו שליחת דואר רשום אונליין, אבל לפחות סניפים. כל הפרטים

מתי הדואר פתוח
סניף דואר ישראל במודיעין בתקופת הקורונה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

רפורמת הדואר יוצאת לדרך, והמשמעות היא מעבר לשירותים דיגיטליים, פרישת כ-1600 עובדים (לאחר מו"מ), סגירת סניפים ופתיחת יותר מרכזי מסירת חבילות. מכתבים יחולקו רק פעם בשבוע – וזאת על בסיס ניתוח הנתונים שבוצע בדואר, ולפיו נשלחים כיום הרבה פחות מכתבים: "אני מאמין שעוד מעט לא יהיו בכלל מכתבים, גם גופים ממשלתיים כבר לא בקושי שולחים מכתבים, והם יפסיקו", אומר שר התקשורת, יועז הנדל (תקווה חדשה). מטרת הרפורמה היא להבריא את הדואר כך שהוא יהיה אטרקטיבי יותר למשקיעים – משום שהיעד הסופי הוא הפרטת דואר ישראל.

בשורה התחתונה, מבחינת הצרכנים, המבחן יהיה מבחן התוצאה. הרי כיום אין חברה שלא עושה את המעבר לשירות דיגיטלי ובמקביל מפטרת עובדים ומצמצמת את המענה האנושי. חוויית השירות כתוצאה מכך, למשל בבנקים, היא לעתים קרובות גרועה. תהליך המעבר לדיגיטל הוא אמנם תהליך מחויב המציאות, אבל ה"התייעלות", סגירת הסניפים והפעלת בוטים במקומים נציגים אנושיים יוצרת תסכול אצל הלקוחות, במיוחדת אזרחים ותיקים. הצרכנים שמשתמשים בשירותים הפיזיים של הדואר, בעיקר בשירותים בנקאיים, הם בעיקר לקוחות מבוגרים או מוחלשים – ולכן המעבר לשירותים דיגיטליים יהיה חייב להיות מלווה במענה גם ללקוחות אלה.

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

רפורמה בדואר ישראל: השיפורים המובטחים

לא רק שליחת דואר רשום באפליקציה

כיום הרבה אנשים עדיין מגיעים לסניפי הדואר לביצוע פעולות רבות, אבל אין ספק שרבות מהן יכולות להתבצע באופן דיגיטלי – רק שזה מצריך חינוך של הצרכנים והסתגלות שתדרוש זמן מחלק מהצרכנים.

לפי נתוני הדואר, בשנה האחרונה כמות הלקוחות המבקרים בדואר ירדה ב־20%. האמת היא שאמנם הדואר מחויב לפי חוק הדואר לחלק מכתבים, אבל השירות הזה פחות משתלם לו – ולכן כאמור תדירות חלוקת המכתבים תפחת לפעם בשבוע. במקביל, הדואר ישיק שירות קבלת מכתבים בדיגיטל.

פואנטה בטלגרם

בכלל, משרד התקשורת והנהלת הדואר שואפים לחזק את מגמת צמצום ההגעה לסניפים, ולאפשר לכל מי שלא מעוניין להגיע לסניף – לבצע פעולות אונליין. כך למשל, יהיה אפשרות לקבל את המכתב סרוק ישירות לנייד דרך תיבת הדואר הדיגיטלית.

כדי לעודד זאת, יינתנו גם הנחות על פעולות דיגיטליות (בדומה למה שקורה בבנקים).

שליחת דואר רשום באפליקציה

כך למשל, אם אדם כותב בבית מכתב ומדפיס אותו במחשב כדי לשלוח אותו בדואר רשום, אין סיבה שבעולם דיגיטלי הוא יגיע לסניף דואר ולשלוח אותו פיזית. שליחת דואר רשום באפליקציה או דרך אתר הדואר היא דוגמה מצוינת לשירותים דיגיטליים שעקרונית ישפרו את חוויית השירות, יחסכו זמן המתנה בתור וגם יקצרו את זמן הגעת המכתב – אבל זו גם דוגמה לשירות שהציבור הוותיק יותר יצטרך ללמוד לבצע ועלול להתקשות לעשות זאת.

גם ביטוח תרכשו בדואר ישראל

ממש לאחרונה קיבל דואר ישראל גם רישיון להתחיל ולשווק ביטוח (במקביל לאישור שניתן לרמי לוי).

המשמעות היא שדואר ישראל יהפוך גם לסוכנות ביטוח ויוכל להציע ללקוחות לרכוש דרכו פוליסות שונות. כיום יש כבר כמה גופים שקיבלו רישיון דומה ומשווקים ביטוח, כמו למשל חברת MAX שמשתפת פעולה עם AIG וישראכרט שעובדת עם ביטוח ישיר.

בנק הדואר יתאים את עצמו לבנקאות דיגיטלית

אחד העוגנים החשובים שיש לדואר ישראל הוא בנק הדואר, אבל כיום הוא משתרך מאחורי הבנקים הגדולים מבחינת השירותים הדיגיטליים. רפורמת הדואר אמורה לבוא לידי לביטוי גם במובן הזה.

שירותים דיגיטליים בבנק הדואר

תתרגלו: יחידת דואר גם בסופרמרקט

בשורה התחתונה, יהיו כמה סוגים של יחידות דואר:

  • יחידות דגל – סניפים גדולים שבהם ניתן לקבל את כל שירותי הדואר.
  • דלפקי שירות – לקבל שירותי דואר בסיסיים יותר.
  • נקודת מסירת חבילות.

מספר הסניפים הגדולים יהיה יחסית מצומצם, ואיל ודלפקי השירות אמורים להיפרס בנקודות רבות, ביניהן סופרמרקטים וחנויות. בנקודות השירות יהיה ניתן לבצע משיכה והפקדת מזומן, תקבול תשלום, קבלת קצבאות, מסירת חבילות ודברי דואר רשומים, ומשלוח מכתב.

נקודות מסירת החבילות לא יצומצמו, ואולי אפילו יורחבו. רוב הלקוחות יוכלו לבחור מאיזה סניף הם רוצים לאסוף את החבילה אשר נשלחה אליהם.

למה בכלל רפורמה בדואר?

עבור מי שלא עקב אחרי קורות דואר ישראל בשנים האחרונות, נזכיר כי ממש לאחרונה הדואר הוציא אזהרת עסק חי. מצבו הפיננסי של דואר ישראל בכי רע. הדואר נמצא כיום בגירעון של כמעט כמיליארד שקל – ורפורמה היא תהליך מתבקש. כפי שפרסמנו כאן באתר פואנטה, כבר לפני יותר משנה הכריזו בדואר ישראל כי הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך וכי המדינה תמכור חלק מהמניות למשקיע זר. משקיע כזה יכול להיות למשל תאגיד ענק כמו עלי אקספרס…

הפרטת דואר ישראל

בכל מקרה, הדברים נעו בעצלתיים ובינתיים המצב המשיך להחמיר, אך הדוחות האחרונים לא השאירו מקום לספק כי חייבים להוציא את הרפורמה לפועל. שר התקשורת יועז הנדל הכריז על הרפורמה במסיבת עיתונאים, שבה אמר כי דואר ישראל נמצא בפיגור מבחינת אופי השירותים שהוא מספק וכמובן גם במשבר כלכלי עמוק – ולכן הרפורמה היא מחויבת המציאות כדי להצעיד את הדואר מן העבר אל ההווה.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 



היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות