הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך - המדינה תמכור 20% למשקיע ישראלי או זר

הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך – המדינה תמכור 20% למשקיע ישראלי או זר

סוף לחבילות שהולכות לאיבוד בדואר? זה ייקח זמן, אבל ההבטחה היא כי הפרטת דואר ישראל תשפר את השירות לצרכנים. בהמשך: הנפקת הדואר בבורסה. פרטים באתר פואנטה

הפרטת דואר ישראל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




האם בקרוב השירות בדואר ישתפר, חבילות לא יילכו לאיבוד והתורים יתקצרו? השאלות האלה עשויות לקבל תשובה חיובית בתום תהליך הפרטת דואר ישראל. אחרי שנים ארוכות שבהן דואר ישראל הוא חברה ממשלתית, נעשה צעד ראשון בדרך להפרטה – ואחת ההבטחות לציבור היא שהתהליך יכניס נורמות שירות גבוהות יותר. כעת רשות החברות הממשלתיות מתחילה בהליך מכירת 20% מאחזקות המדינה בחברת דואר ישראל – ולאחר מכן יימכרו עוד 20% בדרך של הנפקה בבורסה.

"הציבור מרוויח פעמיים, כי השירות יהיה טוב יותר וכי הוא יכול לרכוש אחזקות בחברה. האחזקות האלה יהיו שוות יותר מאשר היום", אומר עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, ראש רשות החברות הממשלתיות. "ניתן לראות מקבילות לזה בבלגיה ובמדינות אחרות".

הפרטת דואר ישראל – מי יהיה המשקיע?

הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך לאחר שנים לא פשוטות בדואר. ברשות החברות הממשלתיות אומרים כי המשקיע ייבחר לא רק לפי קריטריונים כספיים אלא גם לפי קריטריונים איכותיים. כך למשל, נדרש ממנו ניסיון בתחום הדואר והחבילות.

האם המשמעות היא שזה יכול להיות משקיע זר כמו חברת עלי באבא הסינית, המחזיקה בעלי אקספרס? התשובה חיובית, משום שעלי באבא היא זו שמשקיעה למשל בדואר של סינגפור, והיא נחשבת למשקיע איכותי.

פואנטה

ברשות החברות הממשלתיות אומרים כי המשקיע יכול להיות ישראלי או משקיע זר, אך עליו להיות בעל הון מינימלי של 250 מיליון שקל, היקף נכסים מינימלי של 625 מיליון שקל ורמת מינוף מירבית של 70%.

כמובן, הפרטת דואר ישראל היא תהליך ארוך. המועד לסיום הגשת ההצעות הוא אוקטובר 2020, ומועד סיום המכירה צפוי ביוני 2021 – פחות משנה מתחילת התהליך.

באירוע ההכרזה על היציאה למכרז, אמר שר הדיגיטל דודי אמסלם כי מדובר במהלך מחויב המציאות: "חברות שיש להן אופי מסחרי צריכות להתנהל ע"י אנשים פרטיים. לאנשים פרטיים יש את הדרייב שלהם ואת הנורמות שלהם מבחינת ניהול. מדינה כמדינה לא צריכה להיכנס לתחומים האלה. זה היה נכון בעבר, כשהקמנו את המדינה. היום אין לזה ערך מוסף, אפילו להפך. זה לא טוב. חברה בבעלות פרטית תביא לשיפור השירות והצרכנים יקבלו שירות טוב יותר. גם העובדים יקבלו יותר ויוכלו לפרנס את משפחותיהם בכבוד".

הפרטת דואר ישראל והקשר לסחר המקוון

יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, רו"ח חזי צאיג, אמר בגאווה כי הדור היה נתון במשבר גדול רק לפני כמה שנים, ועשה כברת דרך גדולה מאז. "קיבלנו גושפנקא אדירה כאשר אמזון בחרה בדואר ישראל להיות ספקית המשלוחים שלה בישראל".

דני גולדשטיין, מנכ"ל הדואר, מציין כי חברת דואר ישראל בעבר לא ידעה מהו לקוח, וכיום עברה מהפך. לדבריו, הוא ביקר בחברות דואר בעולם ולפי הנתונים, חברות דואר מובילות בעולם שעברו שינוי במבנה הבעלות, הגדילו את ההכנסות, שיפרו רווחיות והפכו יעילות יותר.

גולדשטיין גאה בהיקפי הסחר המקוון שמטופל בדואר ישראל: היקף הסחר המקוון בישראל עומד בשנת 2020 על כ-14.50 מיליארד שקל, ובשנת 2024 יגיע ל-24.3 מיליארד שקל. "אנחנו מהווים היום 90% מכלל הסחר המקוון הנכנס לישראל. יש לנו שיתוף פעולה עם אתרים גדולים אחרים, כמו עלי אקספרס, אסוס ונקסט".

לדברי גולדשטיין, דואר ישראל הוא "ביצת זהב", לאור העובדה שהצפי הוא שהסחר המקוון יהווה 50% מהסחר בכלל בשנת 230. "דואר ישראל לא מתעסק בהעברת חבילות, הוא מתעסק בסחר מקוון. הוא מתמחה בזה", אומר גולדשטיין.

השפעות הקורונה על דואר ישראל

ומה לגבי הקורונה? "הנחת העבודה שלנו היא שהמשק יפעל כמו אקורדיון בשנה הקרובה. ייפתח וייסגר. יש ירידה גדולה בתחום של מכירת כרטיס נטען. יש ירידה במשלוחים. אנחנו צופים הפסד הכנסות בהיקף של 450 מיליון שקל", אומר צאיג. גם גולדשטיין מתייחס להאטה בפעילות הסחר המקוון ומציין כי הסיבה היא בעיקר ההאטה בטיסות המסחריות. עם זאת, הוא צופה כי בשנת 2021 תהיה חזרה לשגרה.

לאור המצב, בדואר ישראל מחפשים מקורות אחרים להגדלת הכנסות ולהקטנת הוצאות. בין היתר:

  • השקת חבילת סלולר ב-16 ש"ח לחודש עם גולן טלקום.
  • צמצום פעילות סניפי הדואר: "לא נפתח את הסניפים עד 20:00 ונקטין את מספר הסניפים.
  • כניסה לתחום הביטוח: "נקים חברה שתתעסק בתחום הביטוח ותנצל את המעורבות שלנו בנושא של העברות רכב", אומר רו"ח צאיג.
  • המשך תהליך התייעלות ומעבר לעבודה מהבית: "אנחנו לא עובדים עם עובדי קבלן, העובדים עובדים על חוזים זמניים ונעביר גם אנשים לעבוד מהבית ככל שנוכל למדוד תפוקות", אומר צאיג.

היה לכם מעניין? תהיו חברים, פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות